מחירי ההסעות מזנקים: הסוף של בתי הספר העל-אזוריים?

עיריית תל אביב-יפו מתכוונת לבטל את סבסוד ההסעות לבתי הספר הייחודיים, החלטה שעשויה לחסל את בית הספר לטבע, בית הספר לאמנויות ובית הספר הפתוח הדמוקרטי. העירייה בתגובה: "הסבסוד יופנה לתלמידי דרום העיר והחינוך המיוחד"

למה אין שלושה כאלה בעיר. בית הספר לטבע (צילום: אורן זיו)
למה אין שלושה כאלה בעיר. בית הספר לטבע (צילום: אורן זיו)

לאחר שנים של מאמצים להסדרת פעילותם, ביטול מבחני מיון מפלים ואיסור על תשלומי הורים שיעשירו את קופתם, עומדת עיריית תל אביב-יפו להנחית מכת מוות על בתי הספר העל-אזוריים הייחודיים בעיר: מחיר הסעת התלמידים, שעמד השנה על כ-4,000 שקלים לתלמיד, יזנק לכ-6,200 שקלים בשנה הבאה ול-8,400 שקלים בשנה שאחריה וכל ההסעות לתלמידים מעל כיתה ז' יבוטלו.

בתל אביב פועלים כיום שלושה בתי ספר ייחודיים – בית הספר לטבע, בית הספר הפתוח-הדמוקרטי ובית הספר לאמנויות – ומרבית התלמידים בהם מתגוררים בשכונות מרוחקות ונזקקים לשירותי ההסעה של העירייה, המופעלים על ידי זכיינים במכרז. בשנת הלימודים הנוכחית ניהלו ועדי ההורים של בתי הספר הייחודיים מאבק משפטי נגד החלטת העירייה לגבות 6,800 שקלים לתלמיד עבור ההסעות, העלאה שהוקפאה בצו בית משפט.

בכירי עיריית תל אביב-יפו התבטאו בעבר בתקיפות נגד עצם קיומם של בתי הספר העל-אזוריים, שנחשבו אליטיסטיים וסגורים בפני תלמידים משכבות האוכלוסייה המוחלשות, אולם נראה כי גם לאחר שננקטו צעדים דרמטיים בבתי הספר כדי להתאימם לדרישות משרד החינוך והעירייה, לא הסתיים המאבק על עצם קיומם.

ההורים והתלמידים בשלושת בתי הספר כבר נערכים למאבק וטוענים כי מדובר בניסיון נוסף לפגוע בהם ולהביא לסגירתם: "זו אמירה עקיפה ביחס לרב גילאיות של ביה"ס, ביחס לקהילתיות וליצירת קשרי חברות בין ילדים גם לאחר שעות הלימודים וביחס לפיזור הגיאוגרפי של תלמידי ביה"ס משכונות בעיר", נטען בהודעת ווטסאפ שיצאה לכל הורי בתי הספר, "כזכור, משרד החינוך ניהל מלחמה בביה"ס על מנת להוריד את העלות הכספית של לימוד בביה"ס – וכעת, למעשה, מי שזקוק להסעה ישלם עוד יותר ממה שעלה לפני ההסדרה וההפחתה".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "שירות ההסעות אשר נבע מתוך צורך אמיתי וקריטריונים ברורים צמח למערכת שעלותה למשלם המיסים התל אביבי כ-100 מיליון ₪ לשנה. על כן החליטה העירייה כי ראוי שהסבסוד הציבורי יופנה עבור תלמידי החינוך המיוחד ועבור תלמידי דרום העיר והתקציב שייחסך יופנה לצרכים חינוכיים אחרים. בחודשים האחרונים התקיימו פגישות עם כל הנהגות ההורים הרלוונטיות וכפי שהובטח, מכתב עם הסבר מפורט על המדיניות יישלח לנציגי ועדי בתי הספר העותרים בטרם קיום דיון במועצת העיר".