בחירות 2015: כך הצביעו התל אביבים

המחנה הציוני מובילים עם קרוב ל-40% מהקולות, מרצ הסגנית בקלפיות בלב העיר ויש עתיד חזקה בצפון החדש. סיכום תוצאות הבחירות בתל אביב

בני הזוג נתניהו מצביעים בבחירות 2015. צילום: Getty Images
בני הזוג נתניהו מצביעים בבחירות 2015. צילום: Getty Images

באופן לא מפתיע בעליל פילוח נתוני ההצבעה בקלפיות התל אביביות מעלה תוצאות שונות בתכלית מזה של הנתונים הארציים. המחנה הציוני שולטים בעיר עם 34.27% מהקולות. הליכוד שניים עם 18.19%, אחריהם מרצ (13.02%), יש עתיד (11.55%), כולנו (6.88%), ש"ס (3.9%), הבית היהודי (3.36%), הרשימה המשותפת (3.18%), ישראל ביתנו (2.09%),  יחד (1.11%) ויהדות התורה (1.07%). אם הבחירות היו מתקיימות בתל אביב, ורק בתל אביב, הרצוג יכול היה להקים בקלות ממשלת מרכז שמאל עם מרצ, יש עתיד וכחלון. לפיד היה שר החוץ, כחלון שר האוצר, עמוס ידלין שר הביטחון וזהבה גלאון (שבחיים האמיתיים כבר הודיעה שתפרוש אם מרצ אכן תזכה ל-4 מנדטים בלבד) הייתה מתפנקת עם תיק החינוך.

המחנה הצפוני

כצפוי, המנצחת הגדולה בקלפיות בצפון תל אביב היא המחנה הציוני. לדוגמא, בשיכון בבלי ובסביבת כיכר המדינה זכתה המפלגה ל-44% מהקולות (הליכוד רק עם 15% בבבלי ו-14% בכיכר המדינה), בפארק צמרת ל-42% (הליכוד עם 24%) ובכוכב הצפון ל-45% (הליכוד עם 17%).

הנתונים המעניינים באמת קשורים דווקא לסגניות שלה. בצפון החדש הכולל בין היתר את רמת אביב ג', אפקה ותל ברוך הסגנית הבלתי מעורערת היא יש עתיד (הנציגה של מעמד הביניים, לא?) עם 21%, 19% ו-17% בהתאמה. לעומת זאת, בצפון הישן מרצ עדיין בועטת עם 19% בממוצע האזורים השונים.

חולי אהבה ברמת אביב ג'. הרצוג ולבני. צילום: Getty Images
חולי אהבה ברמת אביב ג'. הרצוג ולבני. צילום: Getty Images

לב העיר שלך בשמאל, נשמה

גם במרכז העיר לא נרשמו יותר מדי הפתעות. כאן המחנה הציוני היו חזקים פחות (38% בממוצע) ומרצ התייצבה במקום השני עם 25.5% בממוצע. הרשימה המשותפת זכתה ל-2% מהקולות, מה שתומך בטענה כי הקול היהודי למפלגות הערביות הינו מרכיב זניח למדי בכוחן. לידיעת הקוראת אורטל בן דיין, בלב העיר זכה כחלון ל-5.5% בלבד מהקולות, ואילו רון כחלילי וחבריו החילונים שהצהירו על תמיכה בש"ס לא הצליחו להעניק לה באזור זה יותר  מאחוז אחד. המסקנה המתבקשת היא שאסור לפלג את הקול המזרחי. בפעם הבאה – רוטציה של כחלילי, בן דיין ואופיר טובול.

השקופים והממושקפים

את דרום תל אביב ניתן לחלק לשכונות שבהן הייתה ג'נטריפקציה מוקדמת של היפסטרים וסטלנים ושכונות שבהן התהליכים הללו עדיין בחיתוליהם, והתושבים הותיקים המזוהים עם מפלגות הימין משמרים את כוחן בקלפיות. בפלורנטין זכתה המחנה הציוני ל-33% מהקולות, מרצ אחריה עם 27% והליכוד שלישית רק עם 11%. גם בנווה שאנן המחנה הציוני גברה על הליכוד, אם כי בפער של שני אחוזים בלבד (24% מול 22%). לעומת זאת, שכונת שפירא הייתה של הליכוד (27%) ושל ש"ס (18%), וכך גם בתקווה (39% ו-18% בהתאמה), בקרית שלום (38% ו-20%) ובנווה עופר (37% ו-25%).

עג'מי שלו. איימן עודה
עג'מי שלו. איימן עודה

מנגד, יפו התחלקה לשלוש: צפון יפו היה דומה באופיו ללב תל אביב עם 36% למחנה הציוני ו-24% למרצ (ג'נטריפיקציה כבר אמרנו), מרכז יפו, כצפוי, היה באופן מובהק של הרשימה המשותפת (60% בעג'מי, 59% בצהלון), ומנקודה זו, ככל שמדרימים לעבר בת ים, הליכוד מתחזק ביחד עם ישראל ביתנו (31% לליכוד ו-13% למשותפת ביפו ג',  ואילו 39% לליכוד ו-12% לישראל ביתנו ביפו ד').

זה לא חייב להיות ככה. צילום: Getty Images
זה לא חייב להיות ככה. צילום: Getty Images

לפי תוצאות הבחירות הארציות ברור כי קמפיין הגוועלד של הליכוד עבד מעולה (זהירות! ערבים בקלפי), ונתניהו הצליח לגנוב מבנט את המנדטים שחמד. תל אביב מגלה שקמפיין הגוועלד של מרצ עבד פחות טוב, כאשר התל אביבים הרשו לעצמם להיסחף בעקבות הסיכוי למהפך וברגע האמת בחרו במחנה הציוני. הרצוג לא הצליח לעשות ללפיד את מה שביבי עשה לבנט, וזה, בעיקרון, כמעט כל הסיפור. תומכי יש עתיד שהפגינו נוכחות מרשימה בקלפיות בצפון החדש התגלו כאנשים עקשנים למדי, ואף על פי כן לראש המפלגה יש כרגע בעיה רצינית: נתניהו יוכל בקלות להקים קואליציה בלעדיו, והאופוזיציה, בלשון המעטה, איננה כר אופטימלי לשימור מפלגות מרכז.

*הנתונים מאתר מדלן