גבולות גזרה: מעיין פז בקולקצייה חדשה ומינימליסטית

מעצבת האופנה מעיין פז הטילה על היצירה שלה מגבלות נוקשות. יצאו לה אחלה שמלות

קולקציית הקיץ של מעיין פז. צילום: אסף עיני
קולקציית הקיץ של מעיין פז. צילום: אסף עיני

מעצבי אופנה מקומיים ניצבים בפני אילוצים שהם חלק מעסקת החבילה של עבודה בישראל: קשיים בהשגת חומרי גלם מוצלחים ובאיתור ספקים לייצור ותפירה ברמה מספקת, לצד המאבק ברשתות המהירות ובמותגי היבוא מאירופה ומהמזרח הרחוק. אם כל זה לא מספיק, המעצבת הצעירה מעיין פז גזרה על עצמה עוד שורה של הגבלות עם תחילת העבודה על קולקציית הקיץ החדשה, בכוונה ליצור "קולקציה נקייה, קלה ללבישה ועם זאת אישית וייחודית". בשלב המחקר המקדים היא חיפשה יוצרת מתחום אחר שמתמודדת עם אתגרים דומים ונתקלה בעבודתה של אמנית המיצב האיטלקייה אסתר סטוקר, היוצרת חללים עתירי צורות גרפיות בשחור־לבן שמזמינים את המבקרים בהם לחוויה אינטראקטיבית. בהשראתה החליטה פז לתחום את גבולות הקולקציה החדשה שלה: צמצום פלטת הצבעים לשחור ולבן עם נגיעות בודדות של גוונים רכים כתכלת וכאפרסק חיוור, הימנעות מהדפסים (למעט כמה אלמנטים צורניים מקוריים שעוצבו והודפסו על ידיה) ובעיקר – הטלת חוקים נוקשים על תהליך הדיגום ביד חופשית שכה חביב עליה.

קולקציית הקיץ של מעיין פז. צילום: אסף עיני
קולקציית הקיץ של מעיין פז. צילום: אסף עיני

בארבע שנות פעילותה תחת המותג הנושא את שמה הספיקה פז להתחבב על קנייניות הבוטיקים בשל אהבתה לגזרות הנופלות ברכות על הגוף וזורמות עם הקימורים הנשיים, במקום לנסות לכלוא אותם. העונה היא בחרה לעבוד על בובת הדיגום רק עם יריעות בד גיאומטריות ועם כמה שפחות פיתולים וסיבובים. התוצאה היא אוסף פריטים בעלי נוכחות, למשל שמלת מקסי שחורה שדוגמה ממלבן באורך שבעה מטרים עם מינימום חיתוכים והפרעות – פריט שמרשים בעיקר בעת תנועה.

"כשבנות מודדות את השמלה בסטודיו, אני מעודדת אותן לצעוד מול המראה, כמו שעשיתי בעצמי בזמן פיתוח הדגם", אומרת פז. "הרי אף בגד לא נלבש במצב סטטי". טכניקת פיתוח דומה נוצלה ליצירת מכנסי חצאית עשירים בבד באורך מלא, שתפר הצד שלהם נפתח מעט מתחת לקו הירך ויוצר שסע דרמטי. בדגמים אחרים – שהחלו בדו ממד על שולחן הגזירה – התפתחו צורות גיאומטריות כמשולשים ודלתונים שיוצרים מִפתח צוואר או מכפלת זוויתית. אלה מודגשים בסרטים בצבעוניות מנוגדת או במסילות בד שנתפרו מעל קו המחשוף או המכפלת על גבי יריעות טול שקופות, שנראות כמו מרחפות מבעד לבגד.

390־1,690 ש"ח, להשיג בחנות הסטודיו, יהודה מרגוזה 30, ובבוטיקים רזילי, בוטיק 5 ובנות