גברים יקרים: בקיץ הזה תלבשו לבן

טרנד הלבן על לבן אינו רק חלומן המצועף של כלות. גברים, זה הזמן להכין את המלבין

אופנת סתיו בלבן. צילום: GettyImages
אופנת סתיו בלבן. צילום: GettyImages

"יש המון סיבות ללבוש לבן", כתב פעם מנסל פלטשר, עורך הסטייל במגזין "אסקווייר" הבריטי. "הראשונה סיבה פרקטית – הלבן משקף את קרני השמש ולכן הוא קריר יותר מצבעים כהים. השנייה – רהבתנות – בגדים לבנים ידגישו את השיזוף של גבר יותר מכל צבע אחר. השלישית, יש משהו זוהר בלבוש לבן וסביר להניח שזה קשור בקושי לשמור את הבגדים הארורים האלה נקיים. הרביעית – נדיר מאוד לראות לבן בסיטואציות מקצועיות, ולכן בגדים לבנים מיד משדרים נינוחות ושום דבר אינו יותר מתוחכם מלהתלבש אלגנטי גם בשעות הפנאי".

המראה הקיצי של לבן על לבן (או שילובים של לבן, בז' ואוף ווייט) מזוהה עם הג'נטלמן המוקפד זה יותר מ־150 שנה. מדי פעם בפעם המראה עושה קאמבק כזה או אחר. בהתחלה היו אלה אנשי דור הג'אז, או הדור האבוד, של שנות ה־20 של המאה שעברה, עם סופרים כמו ארנסט המינגוויי ופ' סקוט פיצ'גרלד שלבשו חליפות לבנות וסווטשירטס בצבע קרם (רצוי עם כובע ומטפחת צוואר תואמים) בחופשות הארוכות שלהם בריביירה. אחר כך באו הנכדים (הממשיים והרוחניים) של הדור האבוד, דור הבייבי בום, עם סטודנטים אמריקאים של ליגת הקיסוס באוניברסיטאות היוקרתיות של החוף המזרחי, חלוצי סגנון פרפי שהרבו ללבוש ביגוד ספורט־אלגנט אמריקאי קלאסי עם מכנסי צ'ינו בצבע אוף ווייט, חולצות אוקספורד לבנות וז'קט קולג' בצבע תואם. הם גם היו הגברים הראשונים ששילבו את המראה הזה עם סניקרס בהירות או עם נעלי סירה מעור בצבע בורגונדי (ללא גרביים כמובן).

אופנת הסתיו של ז'יל סנדר. צילום: GettyImages
אופנת הסתיו של ז'יל סנדר. צילום: GettyImages

בשנות ה־80, לצד הרטרו הכללי שהיה אז לאופנת הפרפי, גם השילוב של לבן ואוף ווייט חדר למיינסטרים, ויש מי שזוכרים עדיין פרסומות לסיגריות קנט או פרלמנט עם כל מיני יאפים בבגדים לבנים על יאכטות וחופים טרופיים. בשנים האחרונות (ושוב עם החזרה של עולם האופנה לסגנון הפרפי) חזרו גם הבגדים הלבנים. בעונת אביב־קיץ הקודמת של 2014 הדבר בלט במיוחד: המעצבת הגרמנייה המינימליסטית ז'יל סנדר הציגה קולקציה מחויטת כל לבנה של חליפות לבנות עם מכנסיים קצרים להדגשת האלמנט הקיצי. גם אצל דולצ'ה וגבאנה נראו הרבה חליפות לבנות צמודות (על דוגמנים סיציליאנים שזופים) ושילובים של בז', קרם וגוונים בהירים אחרים. בברלוטי, בבעלות קונגלומרט המותרותLVMH (לואי ויטון), הציגו קולקציה מרשימה של חליפות לבנות קיציות וז'קטים עם רכיסה כפולה בקריצת רטרו שנות ה־20. אצל אימפריו ארמאני מנגד הציגו קולקציה כל לבנה ספורטיבית וקלילה יותר, והוסיפו סניקרס ונעלי סירה לבנות ששיוו לקולקציה מראה צעיר ורגוע יותר.

בחום יולי־אוגוסט הישראליים קשה אמנם ללבוש חליפה, אבל מי שרוצה לאמץ את הלוק יכול לשלב מכנסי צ'ינו אוף־ווייט עם חולצת פולו לבנה (עם סמליל מותג לא בולט במיוחד), נעלי סירה חומות או לחלופין אספדרילס בהירות.

מה שבטוח, סופר האופנה הבריטי מנסל פלטשר לא לבד. משחר ההיסטוריה גברים המליצו על בגדים לבנים. קהלת: "בכל עת יהיו בגדיך לבנים" (קהלת ט, 8). יכול להיות ששלמה המלך עליו השלום היה החכם באדם, אבל נראה שבכל האמור בסטייל היה לו עדיין מה ללמוד – הוא קצת הגזים בעניין הספציפי הזה. מראה של בגדים לבנים או אוף־ווייט נכון בעיקר לימות האביב והקיץ.