ב"גב האומה" הגנו על ליאור שליין כמו שבליכוד מגנים על נתניהו

אחרי כתבת התחקיר על ליאור שליין, אורנה בנאי, אביעד קיסוס ועינב גלילי צופפו את השורות באופן שלא היה מבייש את הפוליטיקאים שאותם התוכנית מבקרת. תכנית סאטירה חייבת להיות ביקורתית גם כלפי עצמה, ו"גב האומה" הוכיחה שאין לה את זה

ליאור שליין (צילום מסך מתוך "גב האומה", ערוץ עשר)
ליאור שליין (צילום מסך מתוך "גב האומה", ערוץ עשר)
3 בדצמבר 2017

הגינותן של דמויות ציבוריות לא נבחנת רק על סמך עדויות עלומות בכתבות תחקיר ביקורתיות, מרובות ככל שיהיו, אלא גם במידת הבגרות המאפיינת את התמודדותן עם טענות מסוג זה. תגובתו של ליאור שליין לכתבה שפורסמה בסוף השבוע ב"מאקו" וייחסה לו התנהלות בריונית מול עובדיו הייתה כדלקמן: "כל ההשמצות בכתבה הן שקר מוחלט. זהו. פשוט ככה. אני מתנצל על כך שהתגובה לא מצחיקה, הכותבים של 'גב האומה' הם חבורת עצלנים חארות שלא מסוגלים לעבוד בלי שזורקים עליהם כיסא". כלומר, שליין הוא קוסם של טריק אחד – הטריק המעושה של זחיחות הדעת – וזו נפלטת מתוכו באופן בלתי רצוני, מוכיחה בהפוך על הפוך את כל אשר נטען בכתבה: ככל הנראה מדובר באדם בלתי נסבל.

עוד ביקורות טלוויזיה:
"שאטו עין כרם" רחוקה מלהזכיר את השיאים של "עספור"
הסדרה החדשה על אריק איינשטיין מעלה כמיהה לסיפורים אחרים
האמת האכזרית שמגלה "אבודים" של צופית גרנט על העידן שלנו

השיא הגיע אמש (שבת) ב"גב האומה", שירדה לזנות כדי להגן על חפותו של קברניטה. קטע הפתיחה שבו חברי הפאנל לעגו לנטען בכתבה בבדיחות קרש זולות ("למה אני היום ליד ליאור? תמיד אני חוזר חבול") היה פרסונלי בדיוק כפי שחוק ההמלצות פרסונלי בדרכו שלו. טאלנטים מן המניין (אורנה בנאי, אביעד קיסוס, עינב גלילי) צופפו את השורות, כפי שהיו עושים בעיוורון מקומם חברי הכנסת של הליכוד כדי להגן על נתניהו. התנהלות המבקרים העדרית, שדמתה באורח מצער להתנהלותם השוטפת מושאי הביקורת, הטילה בספק את היושרה המינימלית הדרושה מהם כדי לבקר את עדר הפוליטיקאים.

קשה להאמין שכל העדויות המובאות בכתבה הינן "שקר מוחלט", כפי שטוען שליין. יאנה פבזנר-בשן היא כתבת מנוסה ומוערכת, וככלל, אנשים לא נוהגים לבדות מקבצי עדויות במספרים שכאלה. אחרי הכל הטענות אינן פליליות, ושום דבר לא היה קורה אילו שליין היה מודה בנפילות המתח הבריוניות שלו, מבטיח להשתפר או לחלופין מאשר בגאוותנות האופיינית שכך הוא נוהג בעובדיו, ושלמעשה אינו יכול אחרת. כל בחירה אחרת הייתה טובה מן ההכחשה גורפת שהתגלגלה בפאנל בעליצות, עליה ניצח שליין המחויך, משחק באופן בוטה את תפקיד הבריון הכיתתי המיתמם, שרוי באגו טריפ שמצליח לחלחל לתוך היושרה המקצועית של חברי הפאנל שלצידו.

אם לשפוט לפי קטע הפתיחה של אתמול, "גב האומה" אינה שונה במאום מן המערכת הבריונית שלה היא לועגת לעיתים כה תכופות. תכנית סאטירה הגונה לעולם צריכה לאחסן מידה של ביקורת גם כלפי עצמה. אחרת, היא לא ראויה לעשות סאטירה.