גג אחד פחות: פורק אוהל שהוקם למען מחוסרי בית

אוהל מחסה מן הגשם והקור למחוסרי דיור באזור התחנה המרכזית הישנה פורק השבוע. עיריית תל אביב: "בנייה לא חוקית שנבנתה ללא היתרים"

האוהל שפורק
האוהל שפורק
22 בינואר 2015

אוהל שהוקם כמחסה מהגשם והקור למען מחוסרי הבית באזור התחנה המרכזית הישנה פורק ביום שני, בהוראת צו בית משפט שהוצא לבקשת עיריית תל אביב־יפו. באוהל, שהוקם בתחילת דצמבר 2014, ישנו כ־40 מחוסרי בית בכל לילה, ובשעות היום הוגש להם מזון חם. האוהל הוקם על ידי עמותת קורת גג הפועלת למען חסרי הבית משנת 2007. מנהל העמותה אופיר אמינוב מספר שבחורף שעבר פתחה העמותה מקום בבניין מגורים, אך השכנים התלוננו על בעיות סמים, ולכן השנה בחרה העמותה להקים אוהל על שטח פרטי, במתחם שממילא נמצאים בו חסרי בית, אך ארבעה ימים לאחר פתיחת האוהל ביקשה העירייה לפרקו. "לעירייה יש גגונים, אבל חסרי הבית צריכים לעבור בדיקות ולמלא טפסים… הדיירים לא רוצים ללכת לגגונים, הם רוצים משהו נגיש", אומר אמינוב.

רעות גיא, ראש תחום קצה ונערות בעמותת עלם , הוסיפה: "רחוב עכו הוא רחוב מוזנח, חשוך ונטוש, יש בו הרבה מאוד חסרי וחסרות בית שחיים מהיד לפה ושורדים בקושי רב. יש חשיבות רבה לכך שמגיעים אליהם, מעניקים להם סיוע הומניטרי, אוכל, שמיכות, מקום מוגן וגם חום אנושי. כשהם רואים מישהו שאכפת לו מהם, זה מחזיר להם את האמון בבני אדם. זה לא דבר שגרתי עבורם".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "ראשית, יודגש כי העירייה מציעה פתרונות חלופיים לדרי הרחוב כגון הלנה בגגוני 'לשובע'. העירייה מפעילה יחידה מיוחדת לטיפול בדרי רחוב מעניקה טיפול מערכתי – ניידת המבצעת סיורי רחוב יזומים לאיתור דרי רחוב החשופים לסיכון, הפניה לגמילה או ליחידה לתחזוקת מתדון, מיצוי זכויות מול המוסד לביטוח לאומי ומשרד השיכון ועוד. אין מקום לקשור בין הדאגה לחסרי הבית, שעיריית תל אביב־יפו משקיעה רבות בסיוע להם, לבין הבנייה הלא חוקית שנבנתה ללא היתרים תוך פלישה לשטח פרטי ועלולה לסכן את השוכנים במקום. בית המשפט פסק באופן חד משמעי כי דינה של בנייה זו להיהרס. בעניין הותרת המבנה על כנו עד סוף החורף, קבע בית המשפט כי החורף חוזר מדי שנה וקביעה שלפיה אין להרוס מבנה שהוצב שלא כדין בשל עונת החורף משמעה מתן היתר דה פקטו להצבת מבנים בהתאם לעונות השנה ובניגוד לדין".