גדולה עלינו: קלווין קליין הולכים לקראת מודל יופי בריא יותר

בית האופנה קלווין קליין צילם קמפיין להלבשה תחתונה בהשתתפות דוגמנית במידה 40, והעולם געש. האם נתפסנו עם המכנסיים למטה?

מתוך הקטלוג של קלווין קליין
מתוך הקטלוג של קלווין קליין
19 בנובמבר 2014

בשבוע האחרון געשו וסערו הרשת והעיתונות הכתובה על שערוריית דוגמנית המידות הגדולות של קלווין קליין. הדבר עבר ממדורי האופנה אל ראש החדשות והיה אחד הנושאים החמים בטוויטר במשך ימים. אם לא נתקלתם בתגובות, הנה סקירה מקוצרת: בית האופנה האמריקאי יצא בקמפיין לקו הלבשה תחתונה. לצד הדוגמניות ה"סטנדרטיות" לוהקה מיילה דלבסיו בת ה־27 שמידת בגדיה שוות ערך למידה 40 אצלנו. הבחירה עוררה גל מחאה על כך שמידה זו נחשבת בחברה בכלל ובתעשיית האופנה בפרט כ"פלאס סייז"; ושדלבסיו החטובה אך המקומרת יחסית היא בכלל "דוגמנית למידות גדולות".

הסטנדרט הרזה והאחיד מאוד מבחינות משקל, מבנה גוף, מוצא, גון עור וגיל של נשים בעולם האופנה הוא לא פחות ממקומם, ולמרות הביקורת הקשה שהוא מעורר, נראה שהוא רק הולך ומקצין.

האחידות הבעייתית הזאת היא סיבה טובה לברך על ההחלטה של קלווין קליין, או להבין את משמעותה לעומק לפני שנוקטים עמדה נחרצת בעניין. סטנדרטים, שגויים ככל שיהיו, אינם משתנים בן לילה. הדבר נכון לכל תחום ולכל ענף, על אחת כמה וכמה במערכת הסבוכה של עולם האופנה.

ארגונים שקוראים להצגת מודל יופי מגוון ואחראי יותר, כמו All Walks הבריטי, נתקלים במלכוד של "ביצה ותרנגולת": עורכי המגזינים טוענים שהדגמים שהם מקבלים מהמעצבים לצילומים הם במידה 36, בעוד המעצבים טוענים שהם חייבים לייצר במידה הזאת בשביל להיכלל מראש בהפקות האופנה.

אבל גם בקמפיינים – שבהם יכולים בתי העיצוב לעשות כרצונם – נשמר האידיאל השגוי הזה, מלבד במקרים מעטים שבהם מתיימרים בעלי הקמפיין לתעד "נשים אמיתיות", כאילו הדוגמניות הרזות אינן בנות תמותה.

מתוך הקטלוג של קלווין קליין
מתוך הקטלוג של קלווין קליין

בשביל לתקן את העוול הזה חייבים להרחיב את המנעד, שכעת כמעט אינו קיים. הופעתה של דלבסיו בקמפיין של קלווין קליין – חברה שבניינטיז עוררה את תופעת ההירואין שיק בקמפיינים בכיכובה של קייט מוס – הוא צעד קטן אבל משמעותי מאוד לטווח הרחוק. 40 היא לא באמת מידה גדולה, והשתתפותה בקמפיין יכלה לחלוף על פני הרדאר ללא סערה מכיוון שלמעשה הדוגמנית לא נראית חריגה במיוחד לצד עמיתותיה. זה כל היופי שבדבר: כשהעין תתרגל לראות בקמפיין אחד מידות שונות 36, 38, 42 ועוד – יתחולל בהדרגה שינוי חיובי, בעיקר בקרב נשים צעירות שעל פי מאות מחקרים מושפעות לרעה מקונצנזוס המידה הקטנה – דבר שמוביל לפגיעה פסיכולוגית או אף גופנית.

מיילה דלבסיו היא אישה אמיתית כמו כל דוגמנית אחרת, כמו כל אחת מאיתנו. העובדה שאחרי הצילומים היא העידה שחשה לא בנוח לצד הדוגמניות הדקיקות, מעידה שהבחירה בה היא עדיין צעד אמיץ וקריאת תיגר עדינה ולא קוריוזית מול מוסכמה נוקשה – קריאה שעשויה לעודד את התעשייה כולה ליצור דגמי צילום במידות רבות יותר, ואולי לשבור את אידיאל האחיד והקשה מאוד להשגה של מידה קטנטנה.