גדי וילצ'רסקי מבטיח להיות הראשון שידליק ג'וינט במליאת הכנסת

קוראים לו עידן מור, אבל כולם מכירים אותו בתור גדי וילצ'רסקי, הפנים המוטרפות של מאבק הלגליזציה. עכשיו הוא לוקח את הדמות שלו לכנסת עם משה פייגלין, מתכנן על שאכטות במליאה ולא מוטרד במיוחד מעלה ירוק ומהאופציה לבית המקדש השלישי

גדי וילצ'רסקי (צילום: איליה מלניקוב)
גדי וילצ'רסקי (צילום: איליה מלניקוב)
14 בפברואר 2019

הקרב על האלקטורט הסטלני – קצת יותר ממנדט אחד של מצביעים שלגליזציה היא שיקול מאוד משמעותי בהצבעתם ונעים ב־15 השנים האחרונות בין מרצ לעלה ירוק – קיבל תפנית מפתיעה בבחירות 2019: משה פייגלין, ראש ומייסד מפלגת זהות, החליט לקחת את תמיכתו הידועה בקנאביס ולתת לה פנים. ליתר דיוק, את הפנים של גדי וילצ'רסקי.

ההודעה על השתלבותו במפלגתו של פייגלין גרמה לרבים להשתעל את השאכטה שלהם: הסטנדאפיסט והפעיל החברתי וילצ'רסקי הוא דמות שמגלם עידן מור (39) והפכה זה מכבר לפיצ'ר אהוד ופופולרי בהפגנות נגד שחיתות ובאקטיביזם למען לגליזציה. מיקומו ברשימה טרם נקבע אך הוא מככב בסרטוניה הפונים לקהל היעד הסטלני. החיבור המשונה הזה נתפר לדבריו על סמך האינטרס הפוליטי הקר והמחושב. "הוא רואה בי בן אדם שאפשר להיעזר בו בדברים מסוימים ואני רואה בו בן אדם שדרכו אני יכול להיכנס לכנסת עם מפלגה שלא רוצה להתפרק אחרי הלגליזציה. פייגלין הבטיח שלגליזציה היא תנאי סף שלו לכניסה לקואליציה, אז אני איתו", מסביר וילצ'רסקי/מור את האסטרטגיה.

מבחינתו מדובר בריצה למרחקים ארוכים. במשך השיחה הוא מסמן דווקא את בחירות 2023 כיעד והודף את התהיות על בחירתו במה שנחשבת למפלגת ימין קיצוני. פערים בתפיסות עולם בינו לבין פייגלין? כן, אז מה.

"אתה יודע איך הוא מסתכל עליי על זה שהבן שלי לא עשה ברית מילה?", הוא שואל רטורית, "הוא אומר לי 'אתה דפוק'. אני מסתכל על זה שהוא רוצה בית מקדש שלישי ולי זה נראה דפוק. אבל הדברים שאנחנו כן מסכימים עליהם מספיק רחבים וחשובים ועמוקים בשביל שנשתף פעולה, יש פה עניין של אינטרס משותף".

עוד כתבות מעניינות:
אמילי מואטי בדרך לכנסת ומנבאת לגבאי 20 מנדטים
גבי לסקי ממרצ לא מוכנה להיות ילדה טובה
מי שלא רצה את ענת ניר כבעלת בר ללסביות עוד יקבל אותה כחברת כנסת

שאכטות בכנסת עם פייגלין

מעבר לעשן המערפל של הקנאביס שואף וילצ'רסקי לסמן גם את הפרדת הדת מהמדינה ואת הפיכת צה"ל לצבא מקצועי כנקודות מפתח משותפות בינו ובין פייגלין. הזוג המוזר החדש של הפוליטיקה הישראלית חושל באש של חזית המאבק לרפורמה בחוקי הסמים. "אנחנו מכירים כבר כמה שנים, מכל מיני שיחות ופאנלים וכנסים שסובבים סביב קנאביס, קנאביס רפואי בעיקר ולגליזציה מלאה", הוא משחזר. "אנחנו שונים לחלוטין מבחינת האופי, ההשקפה והדעות, אבל הנקודה הזאת חיברה אותנו מאוד".

ומתי הוא אומר לך "גדי, אני מקים מפלגה, בוא תצטרף"?
"לפני פחות משנה, כשהתחיל הריח של הבחירות, הוא פנה אליי. זה לא שהוא חיפש את מספר 2 האולטימטיבי, הוא מגבש לעצמו איזו נבחרת שבה כל אחד בקיא בתחומו. בי הוא ראה בן אדם שלקח על עצמו להוביל את עניין הלגליזציה".

איך זה לעשן איתו?
"הייתי יכול לספר לך אם הוא היה מעשן. הוא לא מעשן. ככה אתה רואה כמה טהור המניע של הבן אדם. אני לא בעד שאנשים יעשנו, אני בעד שאם בן אדם מחליט שהוא מעשן שאף אחד לא ייכנס לו לווריד ושלא יעלו אותו לניידת. פייגלין, אגב, החיבור האמיתי שלו לנושא זה שאשתו חולת פרקינסון ומטופלת בקנאביס רפואי. הוא ראה במו עיניו את תלאות הביורוקרטיה".

בבחירות האחרונות למי הצבעת?
"עלה ירוק".

הם לא כל כך אהבו שהצטרפת לפייגלין.
"הם לא אהבו את זה כי באופן טבעי בן אדם שטיפה יש לו קהל ועובר לתמוך במפלגה אחרת, זה מבאס בשבילם. זה טבעי. מה ציפית שהם ישמחו? כאחד שרוצה לגליזציה אני מסתכל על השחקנים שעשויים להביא את המהלך הזה והולך עם מי שנראה לי הכי רציני".

נראה שאכטות בכנסת?
"יש שאכטות בכנסת. זה שאתה לא רואה על דוכן הנואמים זה דבר אחד, אבל יש חברי כנסת שמודיעים בגלוי שהם צורכים קנאביס".

אז נגיד שעכשיו 2023, נכנסת לכנסת, נאום ראשון. איך זה נראה, אתה מדליק פייסל במליאה?
"ברור, גם אם אין לגליזציה אני נהנה מחסינות כפולה, גם מטופל בקנאביס רפואי וגם עם חסינות של חבר כנסת, מה תעשו לי? אני אאדה. רק בשביל הלוק נראה לי שעדיף להדליק ג'וינט, ואני אזכיר לכולם את המשפט 'להיות עם חופשי בארצנו'. עם שחושב שהוא חופשי אבל הוא לא. אנשים עובדים כמו אוגרים בשביל לכלכל את עצמם".

לונה פארק על הר הבית

וילצ'רסקי מעיד על עצמו שאינו ימני במיוחד, וכשמזכירים לו את הסעיפים המשיחיים במצעו של פייגלין, כמו הקמת בית מקדש שלישי על הר הבית, הוא ממהר להדוף. "בסדר, אז הוא תומך בבית מקדש שלישי", הוא נושף, "אז מה?!".

נשמע לי כמו משהו שיכול לעשות פה בלגן.
"אז בסדר, הבן אדם רוצה לפתוח בית מקדש שלישי ואני רוצה לפתוח לונה פארק בנגב. אז מה?!".

לונה פארק בנגב זה כיף. בית מקדש שלישי יבעיר את כל האזור.
"זה מה שאתה חושב. אני חושב שהאזור כבר עד כדי כך מלוקח שאם תפתח לונה פארק בירושלים גם הוא יתלקח. יש פה איזה סכסוך שאני לא רואה לו סוף או פתרון. הבן אדם רוצה לפתוח בית מקדש שלישי, אז מה, אני מתחתן איתו? זה כמו שאני טבעוני כמעט עשר שנים ואז אני מכיר בחורה, אם היא אוכלת בשר אני אקום ואלך? לא, אני אהיה איתה ואעשה מה שאפשר כדי לגרום לה לרדת מאכילת בשר. אותו הדבר עם פייגלין, אני מדבר איתו בפגישות על העניינים האלה. צריך להיות פרקטיים, הוא לא יקים בית מקדש, אז מה אכפת לי שהוא רוצה".

למה אתה צריך אותו?
"כי אני צריך מסגרת פוליטית. אני לא אקים מפלגה ואני רוצה להיות בכנסת. תמיד אמרתי שאני לא רוצה ללכת למקום המטונף הזה, עד המאבק סביב רפורמת האי הפללה, כשארדן תקע את הכל, ואתה מבין שאת כל המאבק הציבורי והרעש והבלגן וההבטחות מפוליטיקאים מחץ בן אדם אחד, ארדן. שם אמרתי די".

אתה באמת חושב שיש לפייגלין סיכוי?
"כן, בשיא הרצינות, אני חושב שנעבור את אחוז החסימה".

ועל הסרטונים הוויראליים שאתה עושה להם משלמים לך?
"לא, אמרתי להם אם הם רוצים שאעבוד כקמפיינר, הפעילות הדיגיטילית החיצונית ספציפית שאני עושה ומקבל עליה תשלום מהמפלגה, המהלך הזה פוליטי לחלוטין… זה באמת בקטנה".

איפה נגמר עידן ומתחיל גדי, או שבשלב הזה אתה כבר לא סגור?
"לא סגור על זה מההתחלה. בהתחלה הייתה תקופה שעשיתי הפרדה מוחלטת ולא עמדתי בזה נפשית".

אז אתה גדי.
"אני גדי".

לפעמים אתה עידן גם?
"לפעמים בבית, בפרטיות, עם חברים טובים, עם אישה".

קשה לעשות את הסוויץ' חזרה לעידן?
"מסתכל על עצמי כמו גיבור על. כמו פיטר פרקר שמוריד את החליפה".

עם פייגלין אתה גדי.
"גדי לגמרי, שאלו אותו אם אני אכנס לכנסת עם הדמות, בלי הדמות. בכל זאת, אתה לוקח איתך למסע פוליטי בן אדם שחי בתוך דמות. אמרו לו 'מה גדי וילצ'רסקי, קח גם את קרמיט הצפרדע', אמר 'תעזבו, זה הבן אדם".

אז בכנסת נראה את גדי וילצ'רסקי.
"ברור שאם אני נכנס לכנסת אני אהיה גדי וילצ'רסקי. תן ליהנות".