אישה לבנה ועשירה מראה פותות פעורות לרווחה בטלוויזיה. מה רע?

גווינת' פאלטרו ופות ענק (צילום: Getty Images)
גווינת' פאלטרו ופות ענק (צילום: Getty Images)

התוכנית החדשה של הכוכבת ההוליוודית וכהנת ה-Wellness גווינת' פאלטרו מוציאה לא מעט אנשים מכליהם. יכול להיות שזה בכלל נובע מקנאה באישה שחיה איך שבא לה ועושה בדרך מהפכה?

30 בינואר 2020

בואו נתחיל בעובדה שנדמה שצריך להזכיר: גווינת' פאלטרו לא חייבת לכם כלום. לא רצפת אגן מהודקת, לא בריאות נפשית, לא נרות במחירים שפויים וגם לא תוכן איכותי. אתם לא חייבים לאהוב את המוצרים שלה או לרכוש אותם. אתם יכולים לבוז לחיוך הלבנת השיניים שלה, לנר בריח הוגינה, לקופסת הגפרורים ב-13 דולר, לתכנית החדשה שלה בנטפליקס שמצטיירת כדוקו ניו אייג' מופרך. אבל חבל שתעשו את זה, משום שכך תפסידו את התמונה הגדולה והמורכבת יותר.

כאשר מתבוננים בפועלה של פאלטרו מעבר לגיחוך האוטומטי, מבינים שהיא כלי חשוב במהפכה נשית שמתרחשת ברגעים אלה ממש, ומהפכות, לפחות בתחילתן, זקוקות למוקד כוח שיניע אותן. למישהי לבנה, פריבילגית, חזקה ומופגזת בכסף שתורמת לכך שבשנים האחרונות מתגבר הדיבור על Wellness, נשי ובכלל, מושג שנכנס חזק לז'רגון המערבי בשנים האחרונות.

לא מדובר בקונספט שטחי ששמור לנשים עשירות בלבד. טרנדים שהתחילו בקרב כוכבות הוליוודיות כמו פאלטרו חדרו גם לחייהן של נשים "רגילות" והזכירו להן דברים חשובים על הבריאות שלהן, המיניות שלהן ומידת שביעות הרצון שלהן מחייהן.

רבות מהביקורות על פאלטרו מתמקדות בתעשיית הוולנס הקפיטליסטית שהקימה, אשר מספקת שלל כלים, חלקם שנויים במחלוקת, בהם יכולה האישה המודרנית להשתמש כדי להשתחרר מחיי היומיום השוחקים והמתישים. האם שלוש הטיפות מאחת התמציות של goop – החברה של פאלטרו – יגרמו לך "לכבוש את החדר" רגע לפני מצגת חשובה, כפי שטוען האתר של פאלטרו?

האמת? יש מצב שכן. קוראים לזה אפקט פלצבו, וזה לא מאוד שונה משימוש בפרחי באך, רייקי או דיקור – טיפולים שאמנם קיימים עשרות, מאות ואלפי שנים, אבל קיבלו סטמפה של לגיטימיות למרות שאינם מוכחים באופן מחקרי וקונבנציונלי, ובכל זאת אנחנו משלמים עליהם כסף ללא היסוס.

קשה להתעלם מכך שפאלטרו, המואשמת בקפיטליזם ציני ודוחה, היא בסך הכל אישה בלונדינית וחייכנית שמתעסקת במה שמעניין אותה, וקצת כמו מקבילתה קים קרדשיאן, פשוט עושה מה שבא לה ומרוויחה מזה כסף. כנראה שיש משהו בעובדה הזאת שמעורר קנאה עזה, וכתוצאה ממנה – גם בוז מופגן.

לבנה ומעצבנת, אבל מהפכנית. גווינת' פאלטרו, The Goop Lab
לבנה ומעצבנת, אבל מהפכנית. גווינת' פאלטרו, The Goop Lab

אבל כסף הוא לא הדבר היחיד שחשוב לגווינת' פאלטרו. בתוכנית החדשה שלה בנטפליקס, "The Goop Lab", פאלטרו תורמת למאגר הידע הזמין על נשיות בטלוויזיה. בפרק השלישי והמדובר, "The Pleasure is All Ours", היא מטפלת באופן אינטימי ואינטליגנטי בסוגיית ההנאה המינית הנשית, כאשר הדגש הוא על הכרה, קבלה ואהבת הגוף כקריטריונים הכרחיים לאורגזמה.

"לא ידעתי שהנרתיק הוא תעלת הלידה", היא מתוודה בחיוך כאשר גורו האוננות בת ה-90 מארי דודסון מסבירה לה את ההבדל בין vulva ו-vagina. זה רגע יפה ומביך, בו פאלטרו בת ה-47, כוכבת הוליוודית שילדה שני ילדים, מבטאת פגיעות מעוררת הזדהות ביחס לידיעת עצמה והגוף שלה. אותה פגיעות מגיעה עם מודעות עצמית, חוש הומור, סקרנות בריאה ומספיק כוח וכסף כדי להביא אל קדמת גוף השידור הפופולרי בעולם ויז'ואלים פורצי דרך כמו פותות פעורות לרווחה אחת אחרי השנייה, אירוע טלוויזיוני שלא יאמן שקורה רק בשנת 2020.

אך מעבר לכל אלה, נדמה שההתרסה נגד הזוטות לכאורה בהן עוסקת פאלטרו מתעלמת מהעובדה שלפעמים בנות רק רוצות להנות. כן, יש תקרת זכוכית, פערי שכר ופגיעות מיניות, אבל אנחנו לא באמת יכולות להתעסק בזה כל הזמן. זה מדכא ומוריד, ויש עוד דברים בחיים, כמו למשל בקבוק מים עם קריסטל סגול בתוכו, חבילת קלפי טארוט מרהיבה או פרק קליל של 35 דקות בנטפליקס עם נשים עירומות שלא רואים בדרך כלל בטלוויזיה. אולי לא כולם מוצרים מוצדקים בעיניכם, אבל הם גורמים לנשים רבות להרגיש טוב עם עצמן, אז אולי הגיע הזמן לקחת שאיפה ארוכה ופשוט לשחרר.