האם "ג'וקר" יהיה סרט הקומיקס הראשון שייזכה באוסקר?

הסרט, שזכה אמש בפרס הראשי בפסטיבל ונציה, מסמן שינוי משמעותי ביחס של תעשיית הקולנוע לסרטי קומיקס. עכשיו יש לו סיכוי לעשות היסטוריה

חואקין פיניקס, "ג'וקר"
חואקין פיניקס, "ג'וקר"
8 בספטמבר 2019

אקסיומה מקובלת בעולם הקולנוע היא שיש סרטי פסטיבלים (אמנותיים ומאתגרים) ויש שוברי קופות (בכללם סרטי גיבורי על), והשניים לא מתערבבים. אפילו באוסקר, הנערך בעיר שבה מייצרים את שוברי הקופות, האבחנה הזאת נשמרה עד ממש לאחרונה וסרטי גיבורי על לא קיבלו כרטיס כניסה. זה בלט במיוחד ב־2009, כש"האביר האפל" המהולל גירד אוסקר להית' לדג'ר המנוח שגילם את הג'וקר, אבל לא זכה במועמדות בקטגוריית הסרט הטוב ביותר. זאת הייתה הסיבה העיקרית לכך ששנה אחרי כן הקטגוריה הורחבה לעשרה מועמדים. אבל חלפו עוד עשר שנים בטרם "פנתר שחור" היה לסרט גיבורי העל הראשון שזכה לכבוד להיות מועמד. ועדיין, אף אחד לא העלה בדעתו שהוא גם יזכה – והכבוד הלך ל"הספר הירוק".

והנה בא "ג'וקר" של טוד פיליפס, שהישגיו הקולנועיים הכי בולטים עד כה היו שלושת סרטי "בדרך לחתונה עוצרים ב…". אמש (שבת) הוא גרף את פרס אריה הזהב בוונציה וטרף את המערכות.

זה לא קרה בין לילה. עד לפני כמה שנים פסטיבל ונציה, הוותיק שבפסטיבלי הקולנוע בעולם, נהג להעניק את הפרסים הגדולים שלו לסרטים אמנותיים ומאתגרים, לרוב זרים ולא מסחריים במידה כזו שחלקם אפילו לא הופצו בארץ. בקרב על הסרטים שמותירים חותם גם באוסקר הוא הפסיד שוב ושוב לפסטיבל קאן. עם מינויו של המנהל החדש אלברטו ברברה החל להסתמן שינוי: ב־2017 הפרס הגדול הוענק לפנטזיה הרומנטית "צורת המים" שהמשיך משם לזכייה באוסקר, ושנה אחרי כן הפסטיבל פתח את שעריו לנטפליקס (בפסטיבל קאן הם נותרו סגורים) והעניק דחיפה רצינית ל"רומא" שגם הוא חגג באוסקר. כשמביטים אחורה רואים שגם זוכי האוסקר "ספוטלייט" (2015) ו"בירדמן" (2014) החלו את דרכם בוונציה, וכשחושבים על זה, גם "בירדמן" הוא בעצם סוג של סרט גיבור על, בספרו על שחקן (מייקל קיטון) שנהג לגלם גיבור על מכונף.

 

לפי הטריילר והביקורות מוונציה, "ג'וקר", המספק לנבל הידוע סיפור מקור מקורי, אינו סרט גיבורי על טיפוסי משום בחינה. הוא מזכיר יותר את "מלך הקומדיה" של מרטין סקורסזה מאשר את "באטמן נגד סופרמן", ולא רק בגלל הנוכחות של רוברט דה נירו. אולפני וורנר כנראה ידעו מה יש להם בידיים כשהחליטו לשלוח אותו לפסטיבל, והסרט קבע תקדים בעצם כך שהתקבל לתחרות הראשית. התשואות הארוכות (8 דקות בעמידה) להן זכה בתום ההקרנה הראשונה יצרו את הרושם שחואקין פיניקס עומד לשחזר את ההישג של הית' לדג'ר – לגרוף את פרס השחקן בוונציה ואחרי כן להסתער על האוסקר.

אבל פניקס לא זכה בפרס השחקן, משום שהכללים מונעים הענקה של יותר מפרס אחד לאותו סרט, וצוות השיפוט בראשותה של הבמאית הארגנטינאית לוקרציה מרטל (שיוצרת סרטים אמנותיים ומאתגרים) בחר להעניק ל"ג'וקר" דווקא את הפרס הראשי. "הם לקחו מיתולוגיית קומיקס שכבר עובדה בכל כך הרבה דרכים, הפכו אותה על ראשה והעניקו לה חיים חדשים ועכשוויים", אמרה חברת צוות השיפוט, הבמאית האמריקאית מרי הארון. הזכייה הזאת, שלכאורה מרסקת את קו ההפרדה האחרון, נותנת לסרט דחיפה רצינית בדרך לאוסקר. עכשיו אפילו הסנובים הכי גדולים והכי מנותקים של הוליווד יתקשו לעקם את האף.