איףףף איזה ג'יף: גיוס המונים לתביעה נגד זיהום חופי העיר

הים הוא בחינם והזיהום גם. שפכים בבננה ביץ' (צילום: יחסי ציבור)
הים הוא בחינם והזיהום גם. שפכים בבננה ביץ' (צילום: יחסי ציבור)

מכירים את זה שאחרי כל גשם מתנקז נחשול של ג'יפה שחורה מרחבי העיר כולה אל החופים של תל אביב? העירייה טוענת שלא מדובר בזיהום ומסרבת לבחון חלופות. שני אזרחים מתכוונים לגרור אותה עד לבית המשפט העליון ואתם יכולים להצטרף

כל תל אביבית שמכבדת את עצמה מכירה את התופעה: הגשם הראשון אוסף ומנקה את הלכלוך מרחובות תל אביב ומזרים את כל הפסולת לחופי הרחצה דרך פתחי ניקוז שהוכנו מבעוד מועד על-ידי העירייה. התוצאה הקבועה: בוצה שחורה ומזוהמת מטנפת את החוף ואת הים עצמו, סרחון עד השמיים וגועל נפש באופן כללי. העירייה טוענת שזה סבבה, הציבור טוען שלא, וכעת מתארגנת קבוצת אזרחים כדי להביא את הסוגיה לפתחו של בית המשפט העליון.

בשנת 2018 הוגשה על ידי קבוצת אזרחים ובראשם עומרי חצור, גולש ואקטיביסט, ביחד עם עוד שלושה אזרחים ביניהם חברת מועצת העיר לשעבר רחל (רוחיק) גלעד וולנר בקשה לתביעה ייצוגית נגד עיריית תל אביב-יפו שעניינה זיהום החופים בעיר. בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים, החליט שלא לאשר את התובענה ולכן פותחים התובעיםקמפיין מימון המונים באתר בי-אקטיב במטרה להגיש עתירה לבית המשפט העליון.

העירייה טוענת: זה לא זיהום. שפכי ניקוז בחופי תל אביב (צילום: יחסי ציבור)
העירייה טוענת: זה לא זיהום. שפכי ניקוז בחופי תל אביב (צילום: יחסי ציבור)

לטענתם של וולנר וחצור, במהלך הדיונים הובאו הוכחות רבות לזיהום מי הים בידי שפכי הבוצה והניקוז, ובמהלך העדויות גם מומחה מטעם העירייה לא יכל להישאר אדיש לתמונות שהובאו לו והסכים שמדובר בזיהום. כשהוצגו בפני מהנדס מטעם העירייה פתרונות רבים שהועלו (הנחת צינור עומק, הקמת אגן טיפול לפני ההזרמה לים ועוד) הוא חזר ואמר שהעירייה לא בדקה את האפשרויות וגם אין לה כוונה לבדוק.

"למרות כל מה שהוצג במשפט השופטת קבעה שלא מדובר בזיהום ושמי גשם אינם יכולים להיחשב שפכים גם בנסיבות האלה", מסביר עומר חצור. "היא קבעה שהעירייה לא התרשלה ואף נקטה באמצעים, היא קבעה שמוצאי הניקוז צריכים להישאר פתוחים כדי לא לגרום להצפות ובפסיקתה היא קיבעה גישה אנטי-סביבתית כשקבעה שבשביל מספר ימים של זיהום בשנה לא מוצדק להתקין מתקני טיפול יקרים". את הקביעות האלה מבקשים התובעים לאתגר בבית המשפט העליון.

רוצים להצטרף? בימים אלה נפתח קמפיין גיוס ההמונים "מצילים את חופי תל אביב" באתר ביאקטיב, ובו מתכוונים התובעים לגייס סכום של 75 אלף שקלים שישמש להגשת עתירה לעליון.