עולים על ירוק: עיריית ת"א-יפו מחזקת את הגינות הקהילתיות

גינה קהילתית בתל אביב (צילום: כפיר סיון)
גינה קהילתית בתל אביב (צילום: כפיר סיון)

עיריית תל אביב-יפו חילקה 21,000 שתילי ירקות בין 69 גינות קהילתיות בעיר, וזה הזכיר לנו שאם אי אפשר לצאת בביטחה אל הטבע כדי להירגע קצת מהמתח והסטרס של המלחמה, מומלץ בהחלט לצאת לגינה הקרובה בשכונה ולגדל קצת קולורבי. הנפש שלכם תודה לכם אחר כך

23 באוקטובר 2023

יש מעט מאוד דברים שיכולים לסייע ללחץ ולמתח הנפשי בזמן מלחמה כמו לצאת אל הטבע ולנשום את הירוק, אבל יש מעט מאוד טבע בעיר לצאת אליו בתחושת ביטחון שמאפשרת הירגעות אמיתית. לעיריית תל אביב-יפו יש פתרון מקומי: הגינות הקהילתיות.

בימים האחרונים חילקה העירייה כ-21,000 שתילי ירקות לגינות הקהילתיות ביניהם שתלי קייל, כרישה, בצל ירוק, רוקט, קולורבי ועוד עשרות שקיות זרעים. במקביל, הועמדו בעיר חמש עמדות קומפוסט לחלוקה. בשל המצב הביטחוני, המחלקים מטעם העירייה מגיעים לגינות עצמן ולא נעשית חלוקה מרוכזת במשתלה העירונית.

לנשום את הירוק. גינה קהילתית בתל אביב (צילום: כפיר סיון)
לנשום את הירוק. גינה קהילתית בתל אביב (צילום: כפיר סיון)

בתל אביב קיימות כיום 69 גינות קהילתיות שהוקמו בשותפות תושבים, המאמצים ומטפחים שטח פתוח נבחר בשכונתם.  ועל פי המודל האידיאלי שיובא מהעולם, הגינה הקהילתית יוצרת קשרים בין תושבים ומצמיחה פעילות קהילתית סביב מטרה משותפת, אבל עכשיו היא מקבלת עוד רובד של תועלת כשפעילות גינון בשכונה יכולה לתת מענה הפוגתי ללחצים נפשיים בזמן המלחמה.

הפוגה חשובה מהסטרס ובונוס של ירקות טריים. גינה קהילתית בתל אביב (צילום: כפיר סיון)
הפוגה חשובה מהסטרס ובונוס של ירקות טריים. גינה קהילתית בתל אביב (צילום: כפיר סיון)

האופי והמבנה של הגינה נקבעים על פי הרצונות והצרכים של גרעין הפעילים בה, והיא יכולה להיות מבוססת על מגוון צורות גידול: בית גידול למגוון מינים של בעלי חיים, ערוגות אישיות ו/או משותפות של ירקות, פרחים ותבלינים ועוד. עיריית תל אביב-יפו מסייעת לקבוצות תושבים להקים גינה קהילתית, ונותנת תמיכה מקצועית ותשתית מתאימה. היא מאשרת שטחים לפעילות, דואגת למקורות מים והשקיה ומספקת צמחיה בהתאם למלאי המשתלה העירונית. בקיצור, עכשיו זו עת לטעת. אחר כך נקצור ברינה.