התפלה: טוב או רע?

בעשורים האחרונים טכנולוגיות ההתפלה משנות את כללי המשחק בכל הנוגע למים, בפרט בארץ. אלא שבצד היתרונות, יש לטכנולוגיה זו גם כמה חסרונות סביבתיים, שרבים אולי אינם מודעים להם

29 ביוני 2014

את הכינוי "הכוכב הכחול" קיבל כדור הארץ בזכות שפע המים שבאוקיינוסים בעולם. אך למעשה, רק 2.5% מהמים על כדור הארץ הם מים מתוקים, ובפועל מרביתם אינם זמינים לשימוש. נוסף על כך, עם הגידול באוכלוסיית העולם, בצד העלייה ברמת החיים, צריכת המים צפויה להוסיף ולעלות. המזרח התיכון הוא אחד האזורים שבהם מורגש המחסור בנוזל החיים. בעשורים האחרונים טכנולוגיות ההתפלה משנות את כללי המשחק, בפרט בארץ. אלא שבצד היתרונות הברורים של ההתפלה, יש לה גם כמה משמעויות סביבתיות, שרבים אולי אינם מודעים להן.

בשנים האחרונות ראתה ישראל תנופת התפלה חסרת תקדים. לא פחות מארבעה מתקני התפלה גדולים פועלים היום בארץ, ועל פי התכנון הקמתו של מתקן התפלה נוסף באשדוד צפויה להיות מושלמת עוד השנה.

מתקן ההתפלה בשורק, שהחל לפעול בשנה שעברה, אחראי על עשרה אחוזים מכלל אספקת המים בישראל, ועל פי תוכנית האב הארצית למשק המים, עד 2020 מתוכננים המים המותפלים להוות יותר מ-80% מצריכת המים העירונית בארץ.

במרס האחרון אישרה ועדת השרים לענייני פנים ושירותים את התוכנית הארצית לאתרים למתקני התפלה, המאפשרת הקמה של מתקנים גדולים נוספים בארבעה אזורים לאורך מישור החוף. בתגובה שפרסמה עמותת "צלול" באתר האינטרנט שלה נטען, כי "ועדת השרים טעתה כשאישרה את התוכנית, שכן זו התקדמה ללא שקיפות ודיון ציבורי פתוח, לא בפרטים המסתתרים בתוכה ולא בצורך העקרוני בהמשך הקמת מתקני התפלה כאשר אין שום דחיפות בהקמתם".

פיתוח מקור מים חדש אמור להפוך את מוצר היסוד הזה לנגיש יותר, גם מבחינה כלכלית, ולהפחית את התלות בתהפוכות המשקעיםצילום: שאטרסטוק
פיתוח מקור מים חדש אמור להפוך את מוצר היסוד הזה לנגיש יותר, גם מבחינה כלכלית, ולהפחית את התלות בתהפוכות המשקעים
צילום: שאטרסטוק

אי אפשר להתעלם מהיתרונות של ההתפלה. ראשית, פיתוח מקור מים חדש אמור להפוך את מוצר היסוד הזה לנגיש יותר, גם מבחינה כלכלית, ולהפחית את התלות בתהפוכות המשקעים. מבחינה סביבתית, יצירת מקור מים חדש יכולה גם לאפשר שחרור מקורות מים שנתפסו בעבר, בעיקר לצורכי חקלאות, לטובת הטבע. השבת זרימת המים באפיקיהם המקוריים תתרום לשיקומם של נחלים שנהרסו וחרבו ומערכות אקולוגיות אחרות. הגדלת הקצאת המים לטבע מוסדרת בתוכנית האב הארצית למשק המים. כך, למשל, בקיץ שעבר החלה רשות המים בהזרמה קבועה של כ-30 מיליון קוב מים מהכנרת אל נהר הירדן –לראשונה מזה חמישה עשורים. עדיין מדובר בכמות זעירה לעומת הֶספק המים המקורי בנהר הזה (בעבר זרמו בנהר הירדן כ-1.3 מיליארד קוב מים בשנה), אך לדעת רבים מדובר בצעד חשוב בכיוון הנכון.

למען האוקיינוסים

עם זאת, שורה של מחקרים בארץ ובעולם מראים, כי ההשלכות הסביבתיות של ההתפלה באות לידי ביטוי בים, באוויר וביבשה. ראשית, מתקני ההתפלה זקוקים לשטחים ניכרים על החוף, או בקרבתו, ובשל תנופת הפיתוח בארץ, השטחים הפתוחים, ובפרט רצועת החוף, הופכים למשאב מצומצם יותר ויותר.

מתקני ההתפלה הם צרכני אנרגיה כבדים, והמשמעות היא פליטות נוספות של גזי חממהצילום: שאטרסטוק
מתקני ההתפלה הם צרכני אנרגיה כבדים, והמשמעות היא פליטות נוספות של גזי חממה
צילום: שאטרסטוק

שנית, מתקני ההתפלה הם צרכני אנרגיה כבדים, וכשהפקת האנרגיה נשענת על דלקים פוסיליים כמו פחם וגז טבעי המשמעות היא פליטות נוספות של גזי חממה אשר גורמים לשינויי האקלים, בשעה שמדינות העולם מנסות להפחית פליטות אלה.

נוסף לשני אלה, כיוון שמדובר בטכנולוגיה יחסית חדשה עדיין לא ברור לחלוטין מה ההשלכות של התמלחות, תוצרי הלוואי בתהליך ההתפלה, על הסביבה הימית כשהן מוזרמות בחזרה לים.

המסתייגים מפתרון ההתפלה מדגישים פתרונות אחרים כמו הסדרת השימוש במים אפורים (שפכים שאין בהם הפרשות אדם ושאפשר לעשות בהם שימוש חוזר. כמויות משמעותיות של מים אפורים מגיעות ממכונות כביסה, ממדיחי כלים, מכיורים, ממקלחות ומאמבטיות רחצה, ובמידה פחותה גם ממזגנים), הרחבה של טיהור והשבת מי קולחין וגם חיסכון במים. נוסף על כך, הם מזהירים מפני פיתוח תלות בהתפלה כמקור המים העיקרי, ובפרט כשהיא מופעלת על ידי גורמים פרטיים בעלי עניין מסחרי.

בסופו של דבר, כנראה שהשאלה היא אם המחיר הסביבתי של ההתפלה עולה על התועלת שבה, ואם לא, כיצד אפשר לצמצם את השפעותיה השליליות על הסביבה.

ב-8 ביוני מציינים את יום האוקיינוסים העולמי, שמטרתו להעלות על נס את חשיבותם של גופי המים האדירים האלה לאנושות ואת הצורך בהגנה עליהם. זו יכולה להיות הזדמנות לשקול את המשמעויות השונות של השימוש בים להפקת מי שתייה.

 תגובת משרד הפנים:

תכנית המתאר הארצית למתקני התפלה, שמטרתה אספקת מים בהתאם לצריכת המים הצפויה בישראל, קודמה בהתאם לחוק כנדרש. התוכנית אושרה במועצה הארצית והועברה להערות הוועדות המחוזיות. התקיימו דיונים בנושא בכל הוועדות המחוזיות, וההערות נשמעו על ידי החוקר. בהתאם להוראות התמ"א, יש צורך בהכנת תוכנית מפורטת עבור כל אחד מהאתרים בתמ"א וכן בהכנת מסמך סביבתי בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה. תוכניות אלה יעברו הליך תכנון מלא על פי הקבוע בחוק לרבות הפקדה להתנגדויות, כך שתינתן הזדמנות לציבור להביע את עמדתו ביחס לכל אחד מאתרי ההתפלה בהתמ"א.