זה תמיד אהבה

מחקר מצא כי בן זוג בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה לא מבטיח זוגיות מוצלחת

מחפשים אהבה. צילום: Shutterstock
מחפשים אהבה. צילום: Shutterstock

אם התחתנת עם בעל/ת אינטליגנציה רגשית גבוהה, זה לא מבטיח שתתמודדו עם משברים בצורה יעילה, או שזה בהכרח ישפיע על רמת שביעות רצונכם מחיי הנישואין, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה ופורסם בכתב העת Journal of Family Psychology. "אדם בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה, שתופש את יכולת ההתמודדות הזוגית שלו ושל בת הזוג שלו כטובה, לאו דווקא יהיה מודע שזו לא חושבת כמוהו. מצב זה בעייתי משום שהוא יוצר ציפיות ותפישות שמפריעות לזוגיות", אומר פרופ' משה זיידנר, המנהל המדעי של המעבדה לחקר בין־תרבותי של אישיות ורגש באוניברסיטת חיפה.

השנה הראשונה לחיי הנישואין טומנת בחובה מצבים רבים שעלולים להוות גורם לחץ: הגדרה מחדש של תפקידים ושל קשרים קיימים או קבלת מצבים, שעד כה נחשבו לזמניים, כמשהו קבוע. היכולת להתמודד יחד עם בעיות על רקע מצב זה דורשת לעתים מסוגלות גבוהה של הבנת האחר, והיא משפיעה על שביעות הרצון של בני הזוג מחיי הנישואין ועל הזוגיות בכלל. לכן החליטו פרופ' זיידנר וד"ר איריס קלודה מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם באוניברסיטת חיפה, עם פרופ' ג'ראלד מאת'יוס מאוניברסיטת סנטרל פלורידה, לבדוק אם רמת האינטליגנציה הרגשית משפיעה על יכולת ההתמודדות הזוגית במצבי לחץ של זוגות נשואים טריים, וכיצד זו תשפיע על שביעות הרצון מחיי הנישואין.

במחקר השתתפו 100 זוגות הטרוסקסואלים בשנה הראשונה לחיי הנישואין, בגילים 20־32, שעברו מבחני אינטליגנציה רגשית. כדי להעריך את אופן ההתמודדות של בני הזוג במצבי לחץ הדורשים התמודדות זוגית, התבקשו הנבדקים לדרג כיצד לדעתם הם מתמודדים עם מצבים כאלה, וכיצד מתמודדים איתם בני/ות זוגם. הזוגות נשאלו על צורת התקשורת במצבי לחץ (אם הם או בן הזוג מודיעים כשנמצאים בתקופה לחוצה או אם הם מנחים את השני כיצד לסייע), ביטויי תמיכה זוגית (אם הם או בן הזוג תומכים ומעודדים), האצלת סמכויות וחלוקה בנטל המשימות (אם הם או בן הזוג ייקחו על עצמם לבצע משימות מסוימות כדי להקל על השני) ועוד.

מהממצאים עולה כי ככל שרמת האינטליגנציה הרגשית של האדם גבוהה יותר, כך עולה שביעות הרצון שלו מחיי הנישואין. כמו כן, נמצא כי בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה תופשים את יכולת ההתמודדות שלהם עם קונפליקטים, את היכולת שלהם לסלוח לבן הזוג בקלות ואת ההתמודדות הזוגית המשותפת שלהם ושל בני/בנות הזוג, כגבוהה יותר בהשוואה לנבדקים שאינם בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה.

אז מה הנוסחה לזוגיות טובה?צילום: שאטרסטוק
אז מה הנוסחה לזוגיות טובה?
צילום: שאטרסטוק

אפקט השחקן

ואולם, למרות תפישתם האופטימית של בעלי אינטליגנציה רגשית את המציאות הזוגית, לא נמצא שום קשר להשפעה של רמת האינטליגנציה הרגשית של אחד מבני הזוג על יכולת ההתמודדות הזוגית בפועל, וגם לא על שביעות רצונו של בן הזוג מחיי הנישואין. "רמה גבוהה של אינטליגנציה רגשית מיטיבה עם בעליה בלבד ולא מקרינה על בן הזוג או על אופן ההתמודדות של השניים במצבי לחץ", אמר פרופ' זיידנר. לדבריו, תופעה זו נקראת "אפקט השחקן", והיא עומדת בניגוד להנחות, שרווחות עד היום, ולפיהן יכולת גבוהה של אינטליגנציה רגשית אצל אחד מבני הזוג כן "עוברת" באופן מסוים לשני.

לדברי החוקרים, הסבר אפשרי לממצאי המחקר היא נטייתם של בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה להיות מרוצים מעצמם, ולכן נוטים לראות את המציאות הזוגית דרך משקפיים ורודים יותר. הם יעריכו את המאמץ המושקע על ידם ועל ידי בני זוגם בהתמודדות זוגית כגבוה, לעתים אולי אף יותר ממה שהוא באמת. הערכה זאת עלולה להיות מטעה, ובמקרים כאלה תשפיע לרעה על שביעות הרצון של בן הזוג מחיי הנישואין. נעיר כי אינטליגנציה רגשית גבוהה מוגדרת אמנם, בין היתר, כיכולת לשים לב ולתת מקום לרגשות של עצמך ושל הזולת, אולם במחקר מתגלה שבתנאים מסוימים (בשנה הראשונה לזוגיות) – היכולת לזהות רגשות הקשורים לחיי הנישואין נפגמת (ויכול להיות שהם עדיין מדייקים מאוד בקריאת רגשות הקשורים לנושאים אחרים).

"אדם בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה שתופש את יכולת ההתמודדות הזוגית שלו ושל בת הזוג שלו כטובה, לאו דווקא יהיה מודע שזו לא חושבת כמוהו. מצב זה בעייתי משום שהוא יוצר ציפיות ותפישות שמפריעות לזוגיות", מסכם פרופ' זיידנר, שנמצא בימים אלה בתכנון המחקר הבא, שבו ייבחנו מדדים התנהגותיים של בני זוג בעת התמודדות עם מצבי משבר.