פתרון לפוסט טראומה?

מחקר מצא כי קנביס סינטטי מונע את ההשפעות השליליות של אירוע טראומטתי

שימוש בקנביס סינטטי (קנבינואידים) בסמיכות לאירוע טראומטי יכול למנוע סימפטומים דמויי הפרעת חרדה טראומטית (PTSD) בחולדות, הנגרמים מהטראומה ומהתזכורות אליה – כך עולה במחקר שנערך בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה אשר פורסם בכתב העת Neuropsychopharmacolgy על ידי נחשון כורם ואירית עקירב. "החשיבות של המחקר טמונה בכך שהוא תורם להבנת הבסיס המוחי של ההשפעה החיובית של קנביס על PTSD, ובכך תומך בנחיצות לבצע ניסויים בבני אדם כדי למצוא דרכים אפשריות שיכולות למנוע התפתחות של PTSD והפרעות חרדה בתגובה לאירוע טראומטי", ציינו החוקרים.

על פי ההסתדרות הרפואית בישראל, כתשעה אחוזים מהאוכלוסייה בישראל סובלת מהפרעות פוסט טראומטיות, ובקרב אוכלוסיות בסיכון – כגון חיילים קרביים, אסירים, קורבנות תקיפה, אזרחים בקווי עימות וכו' – האחוזים גבוהים אף יותר. תופעה שכיחה בקרב הסובלים מטראומה היא חשיפה ל"תזכורת של הטראומה", אירוע שאינו טראומטי בעיקרו, אך מעורר את זיכרון חוויית המאורע הטראומטי, וכך יכול להעצים את ההשפעות השליליות של הטראומה. לדוגמה, "תזכורת טראומה" עבור אדם שפיתח תסמונות פוסט טראומטיות בעקבות אזעקות "צבע אדום" יכולה להתרחש בעקבות אזעקה רועשת של מכונית.

אצל חולדות אשר קיבלו קנבינואידים נמנעה העלייה של קולטנים המעורבים בגיבוש ובשמירת הזכרונות הטראומטייםצילום: שאטרסטוק
אצל חולדות אשר קיבלו קנבינואידים נמנעה העלייה של קולטנים המעורבים בגיבוש ובשמירת הזכרונות הטראומטיים
צילום: שאטרסטוק

במחקרים קודמים מצאה ד"ר אירית עקירב ששימוש בקנבינואידים בחלון זמן ספציפי לאחר האירוע הטראומטי מפחית את תסמיני הפוסט טראומה בקרב חולדות. במחקר הנוכחי, שנערך עם הדוקטורנט נחשון כורם, ביקשו החוקרים לבדוק אם שימוש בקנבינואידים יכול למתן את השפעות הטראומה גם במקרים של חשיפה ל"תזכורות טראומה". החוקרים בחרו בחולדות בגלל הדמיון הפיזיולוגי הרב לבני אדם – האופן שבו הן מגיבות לאירועים מלחיצים וטראומטיים דומה מאוד לבני אדם.

לא חוו פוסט טראומה

בחלקו הראשון של הניסוי עברו החולדות אירוע טראומטי על ידי קבלת שוק חשמלי ונחשפו ל"תזכורות טראומה" ביום השלישי והחמישי לניסוי. לאחר האירוע, ו"בחלון הזמן" שכבר נבדק במחקרים קודמים, הוזרק לחלק מהחולדות קנבינואיד. לאחר מכן עברו החולדות תהליכי הכחדת טראומה (תהליך פסיכולוגי התנייתי, בדומה לטיפול בחשיפה אצל בני אדם, שמטרתו להתמודד עם תסמיני הפוסט טראומה). מממצאי המחקר התברר כי החולדות שלהן הוזרק הקבינואיד לא הראו תסמיני פוסט טראומה, כמו תגובת בהלה מוגברת, שינויים ברגישות לכאב והפחתה בגמישות הפלסטית באזור התגמול במוח (הגרעין הנסמך – גרעין האקומבנס) – בהשוואה לאלה שלא הוזרק להן החומר. החוקרים אף הוסיפו כי החולדות שלהן הוזרק החומר הראו תוצאות טובות יותר גם בהשוואה לחולדות אשר קיבלו סרטרלין (נוגד דיכאון מקבוצת ה־SSRI) – חומר שנמצא בשימוש בטיפול ב־PTSD, שלו הצלחה חלקית בהפחתת התסמינים. בחלק מהסימפטומים, החולדות שלהן הוזרק החומר הראו התנהגות דומה לחולדות מקבוצה שלישית שכלל לא עברו תזכורת טראומה – כלומר, במדדים אלה, הקנביס "העלים" את ההשפעות של תזכורת הטראומה.

לאחר שמצאו את ההשפעות הממתנות של הקנבינואיד המלאכותי בפן ההתנהגותי, ביקשו החוקרים לבדוק גם את הבסיס הנוירוביולוגי. נמצא כי חולדות אשר נחשפו לטראומה ולתזכורות אליה הראו עלייה בביטוי של שני קולטנים הקשורים לעיבוד הרגשי במוח: הקולטן CB1, קולטן במוח שידוע שאליו נקשרים הקנבינואידים; והקולטן GR, קולטן הקשור לחשיפה לעקה. אצל החולדות אשר קיבלו קנבינואידים נמנעה העלייה בביטוי של קולטנים אלה בהיפוקמפוס ובקורטקס הקדם־מצחי (פרֶ־פרונטלי), אזורים המעורבים בגיבוש ובשמירת הזיכרונות הטראומטיים.

"ממצאי המחקר שלנו מציעים כי הקישוריות בתוך מעגל הפחד במוח משתנה בעקבות טראומה, ומתן הקנבינואידים מונע את השינוי הזה. המחקר יכול להוביל לניסויים עתידיים בבני אדם, הנוגעים לדרכים אפשריות למנוע התפתחות של PTSD והפרעות חרדה בתגובה לאירוע טראומטי", סיכמו החוקרים.