בר חדש נפתח במאדים

חלק מתושבי כדור הארץ נוהגים ללגום כוסית משקה חריף או כוס יין לאחר יום עבודה קשה. האם הדבר אפשרי גם בחלל?

18 באוקטובר 2015

סוכנויות החלל הגדולות של ארצות הברית ושל רוסיה, יחד עם גופים אחרים, הרגילו את יושבי כדור הארץ לראות אסטרונאוטים וקוסמונאוטים שוהים תקופות ארוכות בתחנת החלל הבינלאומית, מבצעים שם מחקרים ואף מתקשרים עם הקהל הרחב. כדי לקרב את הקהל הרחב לנושא חקר החלל והטיסות המאוישות, פרסמו סוכנויות החלל תיאורים מפורטים של חיי השוהים בחלל במשך תקופה ארוכה. כך אנחנו יודעים מה הם לובשים, איך הם ישנים, איך הם מתקלחים ועושים את צרכיהם, ומה נמצא בתפריט המזונות שמסופקים להם. אחד הנושאים שהוצנע במידה מסוימת הוא איך האסטרונאוטים/קוסמונאוטים מפרקים את המתחים הטבעיים שלהם הנובעים מהשהייה בסביבה חדשה לחלוטין. חלק מתושבי כדור הארץ נוהגים ללגום כוסית משקה חריף או כוס יין לאחר יום עבודה קשה. האם הדבר מותר ואפשרי גם בחלל?

מתברר שבתחילת שנות ה־70 של המאה הקודמת, כאשר נאס"א שינתה את דגש מחקריה מטיסות לירח אל טיסות מסלוליות סביב הארץ למשכי זמן ארוכים, נשקל שינוי במגוון המזונות שהוכנו לאסטרונאוטים. מזונות אלה מוכנים מראש, "מיובשים" ונשמרים בשקיות ואקום. האסטרונאוטים מזריקים לשקיות אלה מים חמים והנה מנה חמה מוכנה של פסטה, בשר, מרק וכו'. הכל מזין מאוד ומשאיר מעט שאריות שאינן נאכלות, כך שכמות הפסולת שיש לפנות קטנה. אחת הבעיות היא שמסיבה לא ברורה, תחושות הטעם נפגעות בחלל ולרוב המזונות יש טעמים ומרקמים דוחים. אחד החוקרים, שניסה להתקיים שלושה ימים על מזונות תוכנית אפולו (Apollo), אמר שלקציצות הבשר היה טעם של פתיתי גומי…


אחד מניסיונות השיפור, שבסופו של דבר לא מומש, היה להוסיף לתפריט גם קצת משקה אלכוהולי, יין מסוג שֶרי, שהיה אמור לשמר את טעמו גם לאחר העברה לשקיות המתאימות לטיסות חלל. משקיות אלה היו האסטרונאוטים אמורים למצוץ את המשקה, אך כאמור תוכנית זו לא יצאה על הפועל.

לעומת האמריקאים, הקוסמונאוטים הרוסים נהנו משתיית קוניאק בטיסותיהם, לפחות לפי כמה מהדיווחים. הבעיה, מלבד פגיעה אפשרית בכושר התפקוד בעקבות שתיית אלכוהול, היא כיצד מתבצעת השתייה. השימוש בשקיות משקה פוגם במידת מה בטעם ובהרגשה, ואלה כאמור אמורים לסייע לאסטרונאוטים/קוסמונאוטים להרגיע את עצמם. במסלול ההקפה אין משקל ואי אפשר להשתמש בכוס רגילה, כי הנוזל שיועבר לכוס ייצור כדור נוזל שעלול לרחף מחוץ לכוס ולהגיע למקומות לא רצויים בחללית או בתחנת החלל. הנוזל פשוט לא "נופל" לתוך הכוס והצורה הכדורית של הנוזל נוצרת בגלל מתח הפנים שיש לכל נוזל.

לאחרונה פורסם שחברה ידועה המייצרת וויסקי פיתחה "כוס חלל" מיוחדת, המיועדת לשתיית וויסקי בחלל בתנאי חוסר משקל. הכוס פועלת לפי עיקרון של צינורות נימיים המשתמשים בעיקרון ההידבקות כדי למשוך את הנוזל מתוך הכוס אל שפתי האסטרונאוט שרוצה ללגום מהטיפה המרה. כידוע, מוהל הצמחים (שזורם בצמחים מהשורשים אל העלים) עולה אף הוא בין השאר הודות לתופעת הנימיות בצינוריות הדקות.

כוס החלל החדשה מכילה אף היא צינורות נימיים. אלה מביאים את הוויסקי מנפח הכוס לעבר פה הלוגם כאשר הוא מסובב את הכוס בידיו. בתחתית הכוס מורכב גוף מתכתי שתפקידו לשמור על טמפרטורה נמוכה של המשקה, בדומה לקוביות הקרח שנוהגים להוסיף שוכני כדור הארץ. הכוס החדשה נוסתה בתנאי נפילה חופשית (חוסר משקל), כשהופלה בתוך מתקן מיוחד לבדיקות מסוג זה. כעת נשאר רק לבדוק את תפקודה בטיסת חלל אמיתית, בתוך תחנת החלל הבינלאומית, ואז תיירי החלל שמשלמים עשרות מיליוני דולרים עבור תענוג זה יוכלו גם ליהנות מוויסקי משובח כמעט בצורה שלה הם רגילים.