נאס"א הכריזה שמצאה מים נוזלים במאדים

הגילוי החדש מעלה את השאלות: האם מאדים מסוגל לתמוך ביצורים חיים היום, והאם היו על פניו (או מתחת להם) חיים בעבר?

29 בספטמבר 2015

הכרזה של סוכנות החלל האמריקנית נאס"א על הימצאות מים במצב צבירה נוזלי על מאדים ממשיכה  להכות גלים ולהסעיר את הדמיון, ואפילו לכבוש את כותרות כלי התקשורת ברחבי העולם.

על מה המהומה? אישור ראשון וחד משמעי נתנו צוותי נאס"א לנביעה תת קרקעית של מים מלוחים מאוד המותירים כתמי רטיבות ומשקעי מלחים במורדות גבעות במאדים.

יצוין כי כבר לפני שנים אחדות נצפו, בשולי מכתש על מאדים, חריצים שנוצרו על ידי מים, אולם לא היה אישור לכך והמחלוקת בין החוקרים לא הגיעה אז לפתרון מוסכם.

מים במצב נוזלי הם קרוב לוודאי תנאי הכרחי – אך לא מספיק – להיווצרות חיים.  ידוע בוודאות כי במאדים היו כמויות מים אדירות על פני השטח, אולם ברבות השנים השטח התייבש, והמים קפאו – וחלקם התאדה.

הגילוי החדש מצית שוב את הסוגיה הנושנה: האם מאדים מסוגל לתמוך ביצורים חיים היום, והאם היו על פניו (או מתחת להם) חיים בעבר.

אחת השאלות המסקרנות היא ההרכב המדויק של מינרלים במי מאדים. שאלה נוספת היא: מה קורה למים אלה בעונות הקרות? ידוע ששפיעת המים היוצאים ככל הנראה ממאגר תת קרקעי מתרחשת בשיא הקיץ של מאדים. האם בחורף מים אלה קופאים, מתאדים או מחלחלים לקרקע?

מים הנובעים ממעבה האדמה סופחים אליהם חומרים שונים שיכולים, עקרונית, להכיל את אבני היסוד הדרושות להופעת חיים. מאדים ממשיך להציבב בפנינו שאלות מסקרנות ביותר, שאלות שכדי להשיב עליהן יידרשו מסעות נוספים אל כוכב הלכת האדום. מסעות מחקר רובוטיים, ולבסוף גם מאוישים.

מאגרי מים על מאדים יוכלו להקל בעתיד על מבצעי מחקר והתיישבות של בני אדם על מאדים, מים אלה יוכלו, לאחר טיפול נאות, להוות מקור למי שתיה, לגידול מזון, וכן יופרדו לחמצן ומימן. החמצן יוכל לשמש לנשימת הצוות, ובשילוב עם מימן הרי זה דלק רקטי שיוכל לתדלק את החלליות למסע חזרה.

אז האם ייתכנו חיים במאדים? נחכה למשלחת הבאה.