דובי הגריזלי באלסקה

אלסקה הפכה, ובצדק רב, לחלומו של כל מטייל, בעיקר בזכות מפגשים אישיים עם הדובים הגדולים בעולם - דובי הגריזלי

8 באוקטובר 2015

דובי הענק עומדים מטרים ספורים ממני, כמעט אפשר להריח את הבל פיהם. הם עסוקים בציד ואני מצלם ללא הרף. מסביבי חגיגה של ממש. במפל מזנקים דגי סלמון עצומים ומנגד עומדים דובי הגריזלי, שמנסים לצוד ככל שיוכלו. בצד אורבים עיטמים גדולים לשאריות האוכל שהדובים משליכים. שבועיים בשנה בסך הכל אפשר לראות את המפגשים העוצמתיים בין הדובים לסלמון.

אלסקה הפכה, ובצדק רב, לחלומו של כל מטייל, בעיקר בזכות מפגשים אישיים עם הדובים הגדולים בעולם – דובי הגריזלי. לכל צלם חשוב לזכור כי בעת מפגש עם דוב רצוי קודם לצלם ואז לנוס… אך כללי ההתנהגות המוקפדים בשמורת קטמאי גורמים לכך שכל המפגשים עולים יפה.

הדוב הענק מחזיק בפיו את הדג שזה עתה צד. הדוב מקפיד להתחיל את האכילה מבטן הסלמוןצילום: דורון הורוביץ
הדוב הענק מחזיק בפיו את הדג שזה עתה צד. הדוב מקפיד להתחיל את האכילה מבטן הסלמון
צילום: דורון הורוביץ

לשמורה מגיעים בטיסה עם מטוס ימי שנוחת על האגם הסמוך, המקום שבו נחווה את המפגש המרתק. לאחר קבלת סיכת המטייל, אנו פותחים בצעדה של ק"מ וחצי לעבר המפל. כולם מסביב דרוכים מאוד לקראת המפגש הקרוב עם הדובים. מפעם לפעם אנו רואים סימנים טריים של דובים החולקים איתנו את השביל.

הדייגים והדובים. כולם אורבים לדגי הסלנון, מי עם טפרים חדים ומי עם חכות משוכללותצילום: דורון הורוביץ
הדייגים והדובים. כולם אורבים לדגי הסלנון, מי עם טפרים חדים ומי עם חכות משוכללות
צילום: דורון הורוביץ

לאט לאט הנהר מתחיל לצוץ מבעד לסבך וראשוני הדובים מתחילים להתגלות בפנינו. הדובים הצעירים מזנקים למים הקפואים בניסיון ללכוד דג סלמון משובח, ולאחר מאמצים רבים מצליח אחד מהם ללכוד דג וממהר לסבך לאכול אותו בשקט.

בולד איגל ברגע הנחיתה על שאריות דגים הנזרקות על ידי הדוביםצילום: דורון הורוביץ
בולד איגל ברגע הנחיתה על שאריות דגים הנזרקות על ידי הדובים
צילום: דורון הורוביץ

אך כדי לראות את הגדולים שבדובים רצוי לעלות למרפסת העליונה. מתברר שמתוך כ־50 דובים שנמצאים בעונה זאת באזור המפל, כתשעה (!) דובים עצומים בגודלם עומדים כמה מטרים מאיתנו וצדים את דגי הסלמון. דגי הסלמון עושים את דרכם במעלה הנהר למקום שבו בקעו כדי לקיים רבייה נוספת כבכל שנה, ודובי הענק מקיימים את חלקם ומתרכזים למרגלות המפל, במקום שבו דגי הסלמון נאלצים לזנק מעלה, וצדים אותם. כל דוב ושיטת הציד הייחודית שלו: חלקם עומדים במים ובעזרת כפות ידיהם הקדמיות שולפים את הדגים, נועצים בו את הטפרים העצומים שלהם ומקנחים בנשיכה חזקה, וחלקם פשוט עומדים בקצה המפל וממתינים לדג שיזנק הישר למלתעות הפתוחות שלהם. לעתים דוב לוכד את הסלמונית ונועץ את שיניו במרכז גופה, במקום שבו מתרכזות הביצים מלאות החלבון החיוני לתזונת הדוב. לאחר ביס אחד הדוב משליך את שארית הדג לעשרות השחפים הממתינים לסעודת סלמון טרי ומשובח.

דגי הסלמון מזנקים באוויר בדרכם למקום ההמלטה. עליהם לקפוץ מעבר למפלים שבנהרף ושם אורבים להם הדוביםצילום: דורון הורוביץ
דגי הסלמון מזנקים באוויר בדרכם למקום ההמלטה. עליהם לקפוץ מעבר למפלים שבנהרף ושם אורבים להם הדובים
צילום: דורון הורוביץ

כבר ארבע שעות אנו עומדים על המרפסת ולא שבעים לרגע מההצגה הטובה בעיר המופיעה כאן מולנו במלוא תפארתה. כאשר הדגים מזנקים באוויר והדוב ממתין בקצה המפל, הצלמים אחוזי טירוף. בהערכה גסה מצולמות מאות תמונות בכל דקה. והנה, גם ברגע זה נכונה לנו הפתעה. מהעצים הסמוכים מגיע עיטם לבן ראש (עיט קרֵח) ענק ונוחת על אחד מדגי הסלמון במרחק של חמישה מטרים מהמקום שבו אנחנו עומדים. שוב המצלמות מתקתקות, וכולם מסביב, כאחוזי דיבוק, לוחצים על כפתור החשיפה ולא מרפים. כאשר אנחנו חוזרים לכיוון העיירה, אנחנו מתקשים לעכל את החוויה העצומה שחווינו.