לא להיות בלחץ

חוקרים פיתחו תחבושת המסוגלת לזהות פצעי לחץ בשלב מוקדם מאוד, לפני שהם מגיעים לחלק החיצוני של העור

13 במאי 2015

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי פיתחו תחבושת המסוגלת לזהות פצעי לחץ בשלב מוקדם מאוד, לפני שהם מגיעים לחלק החיצוני של העור, ובכך לשפר את איכות החיים של חולים מאושפזים וקשישים וכן לצמצם תמותה מסיבוכים.

פצעי לחץ הנובעים משהייה ממושכת של חולים בתנוחה קבועה הם בעיה מוכרת בבתי חולים. הקושי העיקרי נובע מכך שכאשר פצעים אלו מופיעים לעין זה כבר עלול להיות מאוחר מדי מבחינת טיפולית. הפצעים נובעים מלחץ ממושך אשר מונע אספקת דם לאזור ומופיעים לעתים קרובות בחולים המרותקים למיטה ובקרב קשישים, ומשפיעים על לא פחות מ־2.5 מיליון חולים בארצות הברית. מנתונים שנאספו על ידי מערכת הבריאות בארצות הברית עולה כי פצעי לחץ מקושרים לתמותה מוגברת כתוצאה מזיהומים וכי לחולים המאובחנים כסובלים מפצעי לחץ סיכון מוגבר פי 2.8 למות.

רבים מפצעי הלחץ המאובחנים אינם מתרפאים, נעשים כרוניים ועלולים להישאר פעילים במשך כל חיי החולה. הם עלולים להפוך לבעיה מסכנת חיים אך גם לפגיעה משמעותית באיכות החיים של החולה. מסיבה זו יש חשיבות עליונה לזהות מראש פצעים אלו לפני שהם מופיעים כדי שאפשר יהיה למנוע אותם באמצעות הזזה של החולה ומניעת הנמק עוד בטרם נוצר. ב־50 השנים האחרונות נעשה מחקר רב בנושא הטיפול בפצעי לחץ אך ללא פתרונות של ממש. המחקר הנוכחי מעלה לראשונה תקווה כי בעתיד אפשר יהיה למנוע את הבעיה עוד לפני שהיא הופכת לבלתי ניתנת לטיפול.

סרטון המציג את התחבושת החדשה:

כדי ליצור את התחבושת החוקרים הדפיסו מערך של אלקטרודות על משטח דק במיוחד וגמיש, שאותו אפשר לשלב בתחבושת. התחבושת בוחנת את התכונות החשמליות של העור כדי להעריך את מצבו ולזהות מוקדים אפשריים של התפתחות פצעי לחץ. הדבר נעשה באמצעות העברת זרם חשמלי בין האלקטרודות המוצמדות לגוף ובחינה של האותות המתקבלים (טכניקה המכונה Impedance Spectroscopy). הרעיון מאחורי הפיתוח קשור בעובדה שיש הבדלים במוליכות החשמלית בין תאים בריאים למתים, כך שאפשר ללמוד על מצב התאים ברקמה באמצעות זרם חשמלי. בדרך זו אפשר לגלות התחלה של תהליך מוות תאי מתחת לפני העור עוד לפני שהוא הופך לפצע לחץ של ממש.

עד כה נבדקה התחבושת החכמה על בעלי חיים במעבדה ונמצא שיש לה יכולת זיהוי טובה של פצעי לחץ. החוקרים מאמינים כי ככל שטכנולוגיות המזעור של התחבושות החכמות ישתפרו כך אפשר יהיה להוסיף להן יכולות נוספות. הם חוזים כי בעתיד התחבושת החכמה תהיה מסוגלת לספק לרופא מידע קריטי על תהליך ההחלמה של פצע או על פגיעה והוא יוכל לשנות את הטיפול הרפואי בהתאם ולקצר בכך את משך ההחלמה של פציעות ופגיעות מסוגים שונים, לא רק של פצעי לחץ.