לדמיין מציאות

אל שורת החברות העובדות על פיתוח הדור הבא של משקפי המציאות המדומה מצטרפת חברה חדשה, אשר השיקה פרויקט לקידום יכולת זיהוי מבט מדויקת ומהירה

1 ביולי 2015

אל שורת חברות הענק העובדות בימים אלו על פיתוח הדור הבא של משקפי המציאות המדומה מצטרפת בימים אלו חברת הֶזנק אמריקאית־יפנית חדשה, אשר השיקה פרויקט קיקסטארטר לקידום יכולת זיהוי מבט מדויקת ומהירה. באמצעות טכנולוגיה זו אפשר יהיה לספק חוויית מציאות מדומה ריאליסטית ואנושית יותר.

הבטיחו לנו אותם במשך שנים וכעת הם כבר אוטוטו כאן –  משקפי המציאות המדומה. בשנות ה־80 וה־90 של המאה ה־20 עלו הבטחות גדולות לקסדות ולהתקני מציאות מדומה שיכניסו אותנו לעולם וירטואלי אך ריאליסטי, ויאפשרו לנו לשחק ולבצע אינטראקציה חלופית עם בני אדם וישויות ממוחשבות. הבטחות כאלו הופיעו בסרטים ובספרי המדע הבדיוני בני התקופה, ושורה של מפתחים ניסו לשווק מוצרים ראשונים אשר יספקו חוויה של עולם וירטואלי. אלא שהֶתקנים ראשונים אלה היו מסורבלים, החומרה הייתה חלשה ולא בשֵלה, והרזולוציה וקצב הרענון היו נמוכים מדי וגרמו לתחושה לא נעימה אחרי כמה דקות של שימוש. כך דעך לו התחום כולו בתוך כמה שנים והפיתוח נותר "על אש קטנה", בעיקר באקדמיה.

שלושה עשורים עברו, וכעת נראה כי מרבית מחלות הילדוּת שאפיינו את הטכנולוגיה המקורית נפתרו. החומרה הנוכחית מהירה עשרות מונים, משקל הקסדה ירד באופן דרמטי (אם כי הן עדיין מסורבלות יחסית) והרזולוציה וקצב הרענון של המסכים המובְנים השתפרו.

בימים אלו נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים מוצרים שונים מהדור החדש של מכשירי המציאות המדומה, בהם פרויקט ה־Gear VR של חברת סמסונג, ה־Vive של חברת HTC, פרויקט מורפיאוס של חברת סוני, ה־HoloLens של מיקרוסופט ואולי המוכּר מכולם – ה־Oculus Rift אשר החל את דרכו כפיתוח עצמאי (גם הוא במקור דרך מיזם קיקסטארטר) ונרכש לפני כשנה על ידי חברת פייסבוק תמורת כשני מיליארד דולרים. כל המוצרים הללו צפויים ככל הנראה להגיע לשוק במהלך החודשים הקרובים ולפתוח עידן חדש בתחום המשחקים (אך לא רק בו).

אף שכל אחת מן החברות הגדולות מנסה להביא חידושים משלה למוצר שהיא מתכננת, לחברת ההזנק Fove מטוקיו יש חידוש שעשוי לאפשר יכולות שלא קיימות אצל אף אחד מן המתחרים. החברה פיתחה טכנולוגיית מעקב אחרי מבט, בעלת דיוק של שלוש שניות קשת ומהירות תגובה גבוהה. הטכנולוגיה שולבה בקסדת מציאות מדומה המצוידת במסך בגודל 5.8 אינץ' ברזולוציה אולטרה גבוהה (2,560 על 1,440 פיקסלים), זווית ראייה רחבה במיוחד (כ־100 מעלות), יכולת מעקב אחר תנועות ראש במהירות רבה – וכל זאת במשקל של 360 גרם בלבד.

קסדת המציאות המדומה של Fove עושה שימוש בחיישני אינפרה אדום כדי לעקוב אחר תנועות האישונים של המשתמש. ליכולת המעקב אחר המבט שורה של יתרונות. על פי גרסת החברה, הטכנולוגיה תאפשר הפרדה של האובייקט שעליו מתבונן המשתמש מהרקע. טכנולוגיית זיהוי המבט תאפשר שימוש בטכנולוגיה שעליה עובדת החברה בימים אלו המכונה Foveated Rendering. בטכנולוגיה זו האלגוריתמים אשר מייצרים את הדמיית המציאות משתמשים במידע המגיע מהחיישנים העוקבים אחר תנועת האישונים כדי לייצר תמונה ברזולוציה משופרת באזור שאליו מתבונן המשתמש, בעוד בשאר התמונה החדות יכולה להישאר נמוכה יותר. בדרך זו נחסך כוח עיבוד יקר, כך שאפשר להשתמש ב־Fove גם עם מחשבים בעלי חומרה בסיסית יחסית (ככל הידוע ל־Oculus Rift ולמקבילו יהיו דרישות חומרה גבוהות באופן יחסי).

עם זאת, מומחים בתחום המציאות המדומה טוענים כי טכנולוגיית ה־Foveated Rendering טומנת בחובה גם סיכון, שכן הדיוק של טכנולוגיית זיהוי המבט חייב להיות גבוה מאוד, אחרת המשתמש עלול לצפות בפרטים מטושטשים דווקא בנקודה שעליה הוא או היא מתבוננים.

ה־Fove נמצא בימים אלו בגיוס במסגרת האתר קיקסטארטר ונכון לכתיבת שורות אלו כבר גייס יותר מ־300 אלף דולר (כ־50 אלף דולר מעבר לסכום המטרה עבור הפרויקט). הקסדות הנמכרות כחלק מהגיוס תמורת פחות מ־400 דולר נועדו בשלב זה עבור מפתחים (מהלך דומה לזה שעשתה Oculus Rift בראשית דרכה), והחברה מבטיחה מוצר צרכני ראשון באביב 2016.