להעביר מידע – ובמהירות 

במהלך תערוכת קמפיוטקס 2015 הכריזה אינטל על דור שלישי לטכנולוגיית ת'נדרבולט שלה. הטכנולוגיה מאפשרת העברת מידע במהירות חסרת תקדים וכן שורה של יכולות מתקדמות

25 בנובמבר 2015

במהלך תערוכת קמפיוטקס 2015 שהתקיימה ביוני 2015 בטייוואן הכריזה חברת אינטל על דור שלישי לטכנולוגיית ת'נדרבולט (Thunderbolt) שלה. הטכנולוגיה מאפשרת העברת מידע במהירות חסרת תקדים וכן שורה של יכולות מתקדמות,שחלקן לא היו אפשריות עד היום.

כמה שבועות לאחר ההכרזה הזדמן לנו לבקר במשרדי חברת אינטל בירושלים ולשוחח עם שחף קיזלשטיין, מנהל מחלקת ה־Client connectivity של החברה, אשר עמד בראש צוות הפיתוח של אינטל לפרויקט הת'נדרבולט 3.

סרטון הדגמה שאותו צילמנו עם שחף קיזלשטיין המציג חלק מתרחישי השימוש של הת'נדרבולט 3:

האם תוכל לתת לנו הסבר על טכנולוגיית ת'נדרבולט ולהוסיף רקע על הפיתוח שלה?

"ראשיתה של טכנולוגיית הת'נדרבולט באמצע העשור שעבר,בשיתוף פעולה בין חברת אפל לחברת אינטל. במקור פותחה טכנולוגיה המבוססת על העברת מידע באמצעות סיב אופטי שנקרא Light Peak. במעבר מן המעבדה לעולם האמיתי עברה הטכנולוגיה כמה שינויים (בין השאר הסיב האופטי פינה את דרכו לחוטי נחושת) וקיבלה את שמה Thunderbolt. הדור הראשון של הטכנולוגיה הושק לקהל הרחב ב־2011, ושנתיים מאוחר יותר כבר השיקה אינטל את הדור השני, ובמקביל החלה לעבוד על הדור הבא אשר נחשף השנה.

"מטרת הפיתוח של טכנולוגיית הת'נדרבולט הייתה לפתור בעיה מרכזית אחת שכל משתמש מחשב מכיר – הצורך בכבלים מסוגים שונים כדי לחבר התקני עזר שונים למחשב. אף שתקן ה־USB מקובל מאוד בלא מעט התקנים חיצוניים למחשב (מעכברים ועד כוננים קשיחים, מדפסות וכרטיסי תקשורת), יש התקנים, דוגמת מסכים, אשר נזקקים לחיבורים אחרים (כגון HDMI/Display Port – ע"ג) ודבר זה נכון במיוחד כשמדובר בדורות החדשים של המסכים, ברזולוציה אולטרה גבוהה (4k ומעלה – ע"ג) הזקוקים בין השאר לרוחב פס גבוה לצורך העברת כמויות המידע הגדולות המוצגות בכל רגע נתון.

"פיתוח טכנולוגיית הת'נדרבולט נועד לייצר התקן יחיד שיוכל לחבר בין כל מוצר חיצוני, מכונן קשיח ועד מסך המחשב, ובכך לחסוך את המורכבות שבשימוש בכבלים מסוגים שונים. נוסף על כך, הדור השלישי של הטכנולוגיה מביא גם מהירות העברה חסרת תקדים של עד 40 ג'יגה ביט לשנייה (מהיר פי ארבעה מתקן ה־USB 3.1 שנכנס לאחרונה לשוק – ע"ג) ותמיכה בהעברת חשמל עד 100 וואט – וכל זאת באמצעות כבל בעל חיבור USB type C שצפוי כי יהיה נפוץ מאוד בשנים הקרובות (מדובר בתקן ה־USB החדש ביותר שהוכרז לאחרונה ומאפשר את חיבור הכבל ללא תלות בכיוון החיבור – ע"ג)".

כמה אנשים היו מעורבים בפיתוח?

"ביחס להיקף הפרויקט וללוח הזמנים הצפוף, וגם בהשוואה לפרויקטים רבים אחרים המתנהלים באינטל, פיתוח הת'נדרבולט 3 נעשה – במסגרת חטיבת ה־Client connectivity – עם צוות מצומצם, אשר כלל פחות מ־200 איש, מתוכם כ־100 אנשי פיתוח, רובם כאן בישראל".

מה אפשר יהיה לעשות באמצעות טכנולוגיית הת'נדרבולט 3 שאי אפשר לעשות כיום?

"לטכנולוגיה החדשה יש שורה ארוכה של יתרונות, חלקם היו בלתי אפשריים או מורכבים מאוד לביצוע עד היום. כך למשל הדגמנו כיצד אפשר להשתמש בכבל ת'נדרבולט 3 יחיד ממחשב נייד אל תחנת עגינה המחוברת לחשמל. הכבל מאפשר בו זמנית העברה של חשמל מתחנת העגינה למחשב עד 100 ואט, הֶספק העולה על זה שיש למרבית המחשבים הניידים הקיימים בשוק (אנו זכינו לראות אבטיפוס לצורכי הדגמה המחובר באמצעות כבל כזה לתחנת עגינה – ע"ג); העברת תמונה לשני מסכי 4K חיצוניים במקביל; וכן חיבור המאפשר למחשב לנצל את הכניסות השונות של תחנת העגינה לחיבור התקנים שונים ביניהם, כגון מקלדת, עכבר, מדפסת, כוננים קשיחים ועוד – באמצעות חיבורי USB (התקן הנתמך הוא USB 3.1).

"יכולת נוספת שלא הייתה קיימת עד היום היא תמיכה בכונני SSD מהירים במיוחד על ידי תקן ה־NVM Express החדש, באופן חיצוני. בדרך זו אפשר לחבר למחשב נייד כונן מהיר ולאפשר למשתמשים מתקדמים או מקצועיים, דוגמת יוצרי תוכן, גישה מהירה למידע באופן שלא התאפשר עד כה.

"מעבר לכל אלה, תקן הת'נדרבולט 3 מאפשר לראשונה לחבר בצורה יעילה כרטיסי מסך חיצוניים רבי עוצמה (גם כאלו המיועדים במקור למחשבים שולחניים – ע"ג) למחשבים ניידים, כולל חיבור כמה כרטיסים במקביל באמצעות מארז ייעודי. בדרך זו יוכל לדוגמה גיימר להשתמש במחשב הנייד והקל שלו בדרכים ובהגיעו הביתה לחברו למארז כרטיסי המסך ולשחק כאילו היה זה מחשב שולחני רב עוצמה. לא רק גיימרים, אלא גם עורכי תמונה ווידיאו יוכלו לפעול באופן דומה ולהשתמש באותם מחשבים קלים וניידים בנסיעות, אך במשרד או בבית לעבוד באמצעותם כתחליף לתחנות עבודה מקצועיות".

טכנולוגיית הת'נדרבולט זכתה בשני הדורות הראשונים שלה להצלחה מוגבלת יחסית, ושולבה בעיקר במחשבים של חברת אפל ובמוצרים המיועדים למחשביה – אתה צופה שינוי בדור הבא?

"אף ששני הדורות הראשונים של טכנולוגיית הת'נדרבולט לא היו בלעדיים למוצרים של חברת אפל, הם אכן היוו חלק ניכר מן המוצרים שנמכרו ותמכו בטכנולוגיה. עובדה זו, בשילוב עם המחיר הגבוה יחסית של הכבלים (עד כה נדרשו כבלים אקטיביים מיוחדים) וחיבור ה־Display Port שעליו התבססו גרסאות הת'נדרבולט עד כה, גרמו לאימוץ חלקי בלבד של הטכנולוגיה, למרות הפוטנציאל הגלום בה.

"אנו מאמינים כי לדור השלישי של הטכנולוגיה יש כמה יתרונות מובנים שצפויים להפוך אותו לנפוץ הרבה יותר. ראשית, החיבור החדש הוא כאמור USB type C – חיבור שצפוי כי יהיה אחד הנפוצים ביותר בשנים הקרובות (רבות מן היצרניות הסלולריות כבר הודיעו שישתמשו בתקן החדש, וכןכמה יצרניות מחשבים וציוד עזר – ע"ג), וכן יוצעו מתאמים לחיבור להתקני USB קיימים. נוסף על כך, בניגוד לגרסאות הת'נדרבולט הקודמות, הדור החדש יאפשר שימוש גם בכבלים פסיביים זולים יותר (בעלי מהירות העברה נמוכה יותר של 20 ג'יגה ביט לשנייה, אבל עדיין גבוהה מספיק למרבית היישומים הצפויים). יתרונות אלו, נוסף לשאר היכולות המתקדמות של הת'נדרבולט 3, יהפכו אותו, אנו מאמינים, לנפוץ הרבה יותר מן הדורות הקודמים ואנו כבר רואים זאת מבחינת ההיענות של יצרניות החומרה לתקן החדש".

מתי אנו צפויים לראות התקנים ראשונים המבוססים על טכנולוגיית הת'נדרבולט 3?

"ההתקנים הראשונים צפויים להופיע בשוק כבר בסוף השנה הנוכחית, אבל אנו מאמינים כי מרבית הצרכנים יתחילו לפגוש בטכנולוגיה במהלך שנת 2016; אז תגיע לשוק שורה ארוכה של מוצרים המנצלים את טכנולוגיית הת'נדרבולט 3. מעבר לתמיכה במחשבים חדשים אשר יתחילו להגיע עם חיבורי ת'נדרבולט 3 מובנים, צפוי שיוצעו בחודשים הקרובים גם כרטיסי הרחבה (למחשבים שולחניים), אשר יאפשרו גם למי שיש מחשב קיים ליהנות מן היתרונות של הטכנולוגיה החדשה".