לקרוא ולשמוע

Wibbitz - המרה אוטומטית מטקסט לווידאו

4 בנובמבר 2013

עולם האינטרנט נמצא בתהליך מתמיד של שינוי. עד לפני כמה שנים הדרך המרכזית לצריכת תכנים מן הרשת הצריכה שימוש במחשב (לרוב שולחני). אלא שמאז השתנו הדברים, במיוחד עם התרחבות התפוצה של מכשירים ניידים חכמים וטאבלטים. בסקר שפורסם בראשית 2013 ונערך על ידי חברת comScore עולה כי כ-37% מצריכת האינטרנט של הנשאלים בוצעה ממכשירים ניידים (המונח מתייחס למכשירים סלולריים, טאבלטים ודומיהם), ואחוז גבוהה אף יותר הצהיר כי השתמש במכשירים ניידים לצריכה של מידע מאתרי חדשות ועיתונים.

הבעיה המרכזית עם צריכה של תכנים מסוג זה ממכשירים ניידים, ובייחוד באמצעות מכשירים סלולריים בעלי מסכים קטנים יחסית, היא הקושי לקרוא טקסטים ארוכים יותר, המהווים את עיקר התוכן המקוון באתרי חדשות. אף שאתרי חדשות רבים פיתחו אפליקציות ייעודיות לטובת המשתמשים הניידים, הבעיה של קריאת טקסטים ממסך קטן לא נפתרה. כמה אתרי חדשות גדולים עברו בשנים האחרונות ליצור תכני וידאו מקוריים, אלא שהפקת תכני וידאו היא עסק מורכב ויקר שאינו מתאים לכל גוף תקשורת, ובוודאי שלא לאתרים קטנים ובינוניים.

בנקודה זו נכנסת לתמונה חברת Wibbitz הישראלית, שמפתחיה זיהו את הצורך במוצר שיהיה מסוגל להפוך מאמרי חדשות לתקצירי וידאו באופן אוטומטי. החברה פיתחה אלגוריתם מתקדם שמסוגל לנתח את הטקסט וליצור ממנו קטע וידאו קצר (בין 120-60 שניות) המשלב תמונות ואיורים גרפיים (אינפורגפיקות). תהליך הפיכת הכתבה לסרטון הוא מהיר מאוד (כמה שניות לדברי המפתחים), דבר המאפשר עבודה מול מספר רב של מקורות תוכן, ויצירה של כמות יום יומית עצומה של תכנים מתחדשים.

Wibbitz השיקה לאחרונה יישום חינמי, המיועד למשתמשי אייפון, ועושה שימוש בטכנולוגיה שאותה פיתחה Wibbitz, ומספקת תכני וידאו קצרים, המבוססים על מקורות מידע טקסטואליים מרחבי האינטרנט. החברה הצליחה לגייס לא פחות מ-50 אלף אתרים שונים (כוללת סוכנות הידיעות AP, רויטרס, ה-BBC, פורבס ואתרי תוכן נוספים), שמהם מסוגל השירות לייצר סרטונים; לדברי המפתחים קרוב ל-20 מיליון צפיות נרשמות כיום לשירות בכל חודש.

ערכנו ריאיון קצר עם מנכ"ל ומייסד-שותף בחברת Wibbitz, זוהר דיין, כדי ללמוד מה עומד מאחורי המיזם המעניין.

מתי הוקמה חברת Wibbitz?

"החברה הוקמה ב-2011 על ידי ועל ידי ועל ידי יותם כהן, ומשרדיה ממוקמים ברחוב מונטיפיורי בתל אביב."

כיצד עלה הרעיון של מוצר שהופך חדשות טקסטואליות לווידאו?

"הרעיון עלה בזמן שמצאנו את עצמנו חוזרים על אותה שגרת בוקר של צריכת חדשות, וחשבנו – למה שלא יהיה סרטון יומי ואישי שמסכם לנו את חדשות היום שמעניינות אותנו. כך נולד הרעיון והתפתח משם."

מה אתה יכול לספר על הטכנולוגיה שעומדת מאחורי Wibbitz?

"הטכנולוגיה מבוססת על ניתוח שפה טבעית ואלגוריתמים של בינה מלאכותית. האלגוריתם מנתח את הטקסט, מבין על מה הוא מדבר ויודע לתמצת אותו לנקודות החשובות ביותר. בשלב הבא הוא מתאים את הגרפיקה הכי רלוונטית, תמונות, קטעי וידאו ואינפורגפיקות אנימטיביות. השלב השלישי הוא הפיכת הטקסט לדיבור על ידי קול מלאכותי ובשלב הסופי עריכת הווידאו. כל התהליך לוקח לנו כחמש שניות ואנו מסוגלים לייצר אלפי תקצירי וידאו בדקה. התמונות מגיעות דרך סוכנויות חדשות שעמן יש לנו הסכמי תוכן. כך אנחנו מוודאים שהתמונות באיכות הגבוהה ביותר ושאין בעיית זכויות יוצרים."

בהדגמות שלכם ניכר שההקראה של הטקסט עדיין מרגישה מעט רובוטית – מתי לדעתך יגיע היום שבו לא נוכל להבדיל בין הקראת מכונה לבין דיבור אנושי?

"כבר היום אנחנו משתמשים במספר קולות הכי מתקדמים מבחינת האיכות שלהם. יש אנשים שלא שמים לב שזה קול מלאכותי. קיימת התקדמות משמעותית מאוד בתחום הזה והשיפור ניכר מחודש לחודש. לדעתי כבר בשנה הקרובה נראה קפיצה עוד יותר משמעותית, כך שכלל לא נשים לב שהמחשב הוא זה שמדבר אלינו ולא בן אדם."

מי קהל היעד של הטכנולוגיה?

"כיום רוב האנשים צורכים תוכן באמצעות הטלפון החכם. הדרך שבה הם עושים את זה היא אותה הדרך שאנחנו קוראים עיתון כבר שנים. פרט לעובדה שאנחנו עושים זאת על מסך קטן שבו חוויית הקריאה היא קשה. אנחנו מציעים דרך חדשה לגמרי של צריכת תוכן במובייל. כמו כן אנחנו נאפשר בעתיד הקרוב לאתרים ולספקי תוכן להשתמש בטכנולוגיה של Wibbitz גם באתרים ובאפליקציות שלהם, ובכך להוזיל עבורם עלויות של ייצור תוכן אינטראקטיבי."

מה המודל העסקי של החברה?

"עד היום פנינו רק לבעלי אתרים קטנים ובינוניים כדי לאפשר להם להפוך תוכן כתוב לתוכן וידאו. המוצר הזה זכה להצלחה רבה וכלל יותר מ-50 אלף אתרים שהשתמשו בו ונצפו על בסיס חודשי יותר מ-17 מיליון סרטונים. לאחרונה השקנו את גרסת המובייל, שזמינה בשלב הזה רק לאייפון, ודרכה כל אחד יכול לצרוך את התוכן שמעניין אותו בצורה של תקצירי וידאו."