Woojer – להרגיש את הסאונד

חברת סטארט-אפ ישראלית פיתחה מוצר המאפשר להמיר צליל לתחושת רטט ומאפשרת לחוות את הסאונד בכל הגוף

3 בפברואר 2014

החברה הישראלית בעלת שם המוזר משהו ווּג'ר (באנגלית Woojer) פיתחה התקן בשם זה, אשר נועד לשדרג את חוויית השמיעה שלנו במגוון יישומים – שמיעת מוזיקה, צפייה בסרטים, משחקי מחשב ועוד. כיום רבים שומעים מוזיקה באוזניות, ובהאזנה כזו אין קליטה טובה של התדרים הנמוכים. אין כיום אמצעי נייד ופשוט המאפשר לשחזר את האפקט הגופני של הבסים שחווים בהופעות רוק או בהאזנה למערכות סטריאו איכותיות ויקרות. הווג'ר נועד לענות בדיוק על הצורך הזה.

קשה להדגים את פעולתו של ווג'ר בלי לנסות אותו על הגוף, אך החברה פרסמה סרטון ובו כוס מים שהוצמד אליה ההתקן, ואפשר לראות כיצד המים רוטטים בהתאם למוזיקה המושמעת ברקע. הווג'ר עצמו הוא התקן בגודל של קופסת גפרורים המחבר את נגן המוזיקה (סמארטפון או כל נגן אחר) לאוזניות ומוצמד לגופו של המשתמש, כך שיחוש את הרטט המגיע ממנו בהתאם למוזיקה. הוא חסכוני מאוד באנרגיה ומסוגל לספק חוויית תחושה רציפה במשך ארבע שעות בטרם תיאלצו להטעינו.

מלבד השוק הצרכני הרגיל, ווג'ר פונה לפלח שוק נוסף, אשר עד היום לא הצליח ליהנות מהחוויה המוזיקלית – לקויי שמיעה. היכולת של ווג'ר למתוח גשר בין צליל לתחושה מאפשרת גם ללקויי שמיעה לזכות לחוויה שעד כה לא היו שותפים לה. החברה כבר ערכה הדגמות של המוצר בקרב לקויי שמיעה וזכתה למשובים טובים.

בעקבות סיום גיוס ההמונים באתר קיקסטרטר, קיימנו ראיון עם מנכ"ל ווג'ר כפיר בר לבב, שבו הוא מספר המוצר, על הטכנולוגיה שמאחוריו ועל תוכניות החברה לעתיד.

מי הגה את הרעיון ל־Woojer ומתי הוקמה החברה?

"החברה הוקמה לפני כשלוש שנים. את הרעיון הגה ממציא המוצר מור אפרתי, הוא איש סאונד שהגיע מתחום המוזיקה ועסק בהקמת במות וחדרי מולטימדיה חכמים. אפרתי היה רגיל ליהנות ממוזיקה שבוקעת ממערכות סאונד גדולות ורבות עוצמה, וחסרה לו מאוד התחושה הזו כששמע מוזיקה בצורה באוזניות במכשיר נייד (מחקרים מלמדים שיותר מ־75 אחוז מצריכת המוזיקה והמשחקים היום נעשית באמצעות אוזניות). לצדו עובדים על המוצר אנשי פיתוח חומרה ומהנדסי מוצר ואלקטרוניקה".

מדוע בחרתם ללכת על מיקור המונים ולמה דווקא קיקסטרטר?

"הבחירה בכיוון הזה נבעה משתי סיבות עיקריות: הרצון להוכיח לעצמנו שמעבר להתלהבות הרבה מהמוצר, שראינו במאות ההדגמות שעשינו וכן מזכייתנו במקום הראשון בתערוכת ThinkNext  של מייקרוסופט ב־2011, יש לאנשים נכונות גם לשלם על מוצר מהסוג הזה; כמו כן רצינו ליצור באזז סביב המוצר וראינו בזה את ההתחלה של בניית המותג שלנו. אנחנו שמחים מאוד שהצלחנו להשיג את שתי המטרות הללו, ועל הדרך גם לגייס כחצי מיליון שקל (קמפיין הקיקסטרטר הסתיים לאחרונה וגייס סכום של 143 אלף דולר מיותר מ־1,700 איש). זכינו לחשיפה אדירה, וחשוב מזה – הצלחנו ליצור קהילה נפלאה של אלפי אנשים מיותר מ־40 מדינות שהזמינו את המוצר, ויהיו, כך אנחנו מקווים, השגרירים שלנו בכל העולם".

מה עושה ווג'ר?

"ווג'ר פיתחה מוצר בשם ווג'ר (…), שזהו משחק מילים עם המילה Woofer. ניתן להצמידו לבגד (ההמלצה שלנו היא על החולצה באזור בית החזה או על החגורה), והוא מאפשר ללובשים אותו להרגיש את הסאונד. זה מעין 'סאב וופר' שלא שומעים – רק מרגישים, ואפשר ללכת איתו לכל מקום".

להרגיש כמו בהופעהצילום: שאטרסטוק
להרגיש כמו בהופעה
צילום: שאטרסטוק

איך עובדת הטכנולוגיה?

"באופן טבעי, חלק גדול מהתדרים הנמוכים מגיעים אלינו דרך הגוף, חלקם אף אינם נשמעים(Sub sonic) . הטכנולוגיה שלנו עובדת באמצעות רכיב ייחודי, קטן, עוצמתי ובעל נצילות גבוהה, ש'מנגן' את התדרים הנמוכים הללו ישירות לגוף. לרכיב הזה יש תכונה של מיתר: הוא מרעיד את המסה שהוא מקובע אליה – בדומה לדרך שבו מיתר בגיטרה מניד את גוף הגיטרה (ואת הגיטריסט). השיטה להנעת המיתר שלנו מבוססת על שדה אלקטרומגנטי משתנה ועל ניצול גבוה של עוצמתו. מכיוון שהשדה המגנטי נוצר על ידי אותות חשמליים, אפשר לייצרו ולשלוט בו ובעוצמתו על ידי מגבר אודיו, וזה מאפשר זמן תגובה מיידי ורמת דיוק מדהימה.

"הגוף שלנו סופג תדרים נמוכים דרך רקמותיו בעוצמות שונות ובצורה שונה. כפות הרגליים ועמוד השדרה, למשל, הם צמתים שנמצאים במגע רב עם הסביבה, והמוח רגיל לקבל מהם אינפורמציה ולהשתמש בה. ככל שהתדר יותר נמוך נדרשת יותר אנרגיה שתזיז את המסה לשם הפקתו. ווג'ר מייצר את הגל ומנגן אותו על ה'צמתים' הללו. כשמידע האודיו הנשמע באוזניים מגובּה בחישה של התדרים הנמוכים במיקומים הנכונים בגוף, המוח מתייחס לתמונה השלמה כאילו הגיעה מאותו אירוע עוצמתי או מאותו סאונד.

"על הפיתוח הישיר של המוצר עבד צוות גרעיני של שני אנשים במשך כשנתיים וחצי (לא כולל השנים שבהם אפרתי עבד על האב טיפוס הראשוני) וכן עובדי קבלן מומחים בהתאם לצורך. במהלך תקופה זו הקטנו משמעותית את גודל המוצר – מגודל של קופסת נעליים לגודל הקרוב לקופסת גפרורים, שיפרנו את התחושות שהוא מייצר, את דיוק הצליל את הנצילות האנרגטית שלו ועוד".

מה השימושים העיקריים שאתם רואים לווג'ר?

"השימושים העיקריים כרגע הם למשחקי מחשב, למוזיקה, לסרטים ולסימולטורים. היכולות של הרכיב לעבוד בדיוק גבוה מאוד בתחום התדרים הזה בעוצמות גבוהות ובנצילות גבוהה, פוזלות לעוד הרבה תחומים, גם רפואיים".

אתה יכול להרחיב על הקשר של ווג'ר למציאות מדומה?

"בכל מערכת המדמה מציאות יש לאודיו תפקיד כמעט שווה בערכו לאמצעים הוויזואליים. ההתמצאות שלנו במרחב, הכרת מאפייניו ושמיעה נכונה של אירועים בתוכו חיוניים לאותנטיות החוויה. מכיוון שבאופן טבעי הגוף חשוף לתדרים נמוכים שהם חלק דומיננטי ואנרגטי של המציאות, היכולת לתת תמונה יותר שלמה של הסאונד, כולל אלמנט התחושה, והיכולת להעצים חוויה זו, מקרב אותנו לתוצאה האימרסיבית (מצב תודעה שבו מודעות האדם לגוף הפיזי פוחתת או נעלמת, בהיותו מוקף בסביבה, לרוב מלאכותית, שמציפה את כל החושים) הרצויה ומדמה באופן טוב יותר את המציאות".

האם הרעיון ליצור מוצר הפונה גם לכבדי שמיעה עלה בשלב המוקדם, או התפתח בהמשך?

"הרעיון לפנות גם אל שוק החירשים וכבדי השמיעה צץ די בהתחלה. היה ברור שכאשר מדברים על Feel The Sound  – היכולת לחוש את הקול – יש קשר ברור לקהילת החירשים וכבדי השמיעה, ונוצרה היכולת לספק ממד משלים ומשמעותי לחוויה שלהם. כבר בשלבי הפיתוח ביצענו הדגמות לקהילה הזו. היה חשוב לנו לקבל משוב מהאנשים שעבורם להרגיש את הסאונד הוא חלק חשוב מאוד מחיי היומיום. בסרטון הקיקסטרטר שצילמנו נראה בחור בשם ברק, חירש לגמרי, שפונה לקהל יעד זה ואת הסרט כולו תרגמנו גם לשפת הסימנים האמריקאית (ASL) מתוך הבנה של תרומת המוצר לפלח שוק זה. כמו כן, שמענו תיאורים מרגשים מחירשים על איך בעת מסיבה במועדון או משחק במחשב, הם מניחים את הידיים/רגליים על הרמקולים, כדי להבין ולהרגיש את ההתרחשות".

מהי העלות של המוצר ומתי הוא יהיה זמין בשוק?

"המוצר נמכר בקיקסטרטר בעלות של 69 דולר ליחידה, והוא עתיד להימכר בחנויות במחיר של כ־90 דולר. המחיר מאוד תלוי בכמויות שנייצר ואין דבר שנרצה יותר מאשר לייצר הרבה ולהוריד את העלות לצרכן הסופי. התוכניות הן להביא אותו לשוק לקראת קיץ 2014".

מה התוכניות שלכם להמשך?

"יש לנו הרבה שאיפות להמשך, הן במוצר הקיים – הקטנת המוצר באמצעות שימוש ב־ASIC (סוג של מעגל משולב), הפיכתו לאלחוטי וכדומה – הן בקו מוצרים נלווים (תוספים למיניהם ופיתוח אקו־סיסטם סביבו), והן בפיתוחים נוספים בתחום הסימולטורים המבוססים על הרכיב הייחודי שלנו. תחום מעניין נוסף הוא פידבק כיווני מובהק (Directional force feedback) למשחקים וסימולטורים. הרכיב שלנו יודע לתת תחושת תנע לכיוון נבחר, ובניגוד למתקנים קיימים שנעזרים במנועים או בחוטים, ווג'ר יכול ליצור אפקט של תנע בלי קיבוע לנקודה חיצונית, והוא כמובן תופס נפח קטן מאוד. האפקט מיוצר על ידי שליטה בגל המזין את הרכיב והוא עובד בזמן אמת (ללא צורך באלגוריתמים מסובכים). נוסף על כך קיים עולם שלם של פתרונות רפואיים המבוססים על הטכנולוגיה הייחודית שלנו, שאנו צריכים עוד להוסיף ולחקור (לתדרים נמוכים השפעות רפואיות מוכחות)".