האיינשטיין של הטאבלטים

חברת פורייה מערכות פיתחה טאבלט חינוכי שמטרתו לסייע לתלמידים ללמוד מדעים

6 במרץ 2014

חברת פוּרייֶה מערכות  (Fourier) מראש העין השיקה לאחרונה מכשיר טאבלט חינוכי ייחודי, המכונה "איינשטיין", שנועד לסייע לתלמידים במגוון גילים לבצע קשת רחבה של ניסויי מעבדה. האיינשטיין הוא טאבלט בעל מסך בגודל שבעה אינץ', מערכת הפעלה אנדרואיד (גרסה 4.1.1), זוג מצלמות, יכולות אלחוטיות, ושורה של חיישנים מובנים (למדידת לחות, קצב לב, טמפרטורה, אור, קרינה, קול, מד תאוצה ומיקום). הוא פותח כדי לשמש מכשיר עזר מרכזי בלימודי מדעים בבתי ספר, והוא מאפשר, באמצעות אפליקציה מתאימה, ביצוע מגוון רחב של מדידות. המדידות נעשות באמצעות החיישנים המובנים המשולבים בו, וכן מוצעים למכירה יותר מ־60 חיישנים נוספים שאפשר לחבר לטאבלט כתוספים חיצוניים.

לאלו החוששים שהתלמידים יעשו בטאבלט שימוש למטרות שאינן חינוכיות בזמן השיעור, מבטיחים בחברת פורייה כי בסיוע תוכנה מתאימה יוכלו המורים לשלוט במכשירי הטאבלט של התלמידים ולמנוע מהם שימוש שאינו לימודי בזמן השיעור.

האיינשטיין זכה לאחרונה בפרס במסגרת הכנס היוקרתי לטכנולוגיות חינוך BETT בלונדון. בכנס השתתפו נציגי חינוך ויזמים אשר הציגו לא פחות מ־800 פרויקטים שונים. האיינשטיין זכה במקום הראשון בקטגוריית המכשירים הדיגיטליים המצטיינים של השנה.

על הטאבלט איינשטיין:

ערכנו ראיון עם ד"ר אלי קלמנזון, המנהל הפדגוגי של חברת פורייה מערכות.

מתי הוקמה החברה והיכן, ומדוע "איינשטיין"?

"החברה הוקמה בשנת 1989 בישראל. כאשר הוחלט בחברה על השקעה בפרויקט החדש של הטאבלט, הוצע השם איינשטיין, כיוון שהשם מתקשר באופן אינטואיטיבי למדע".

מה אפשר לעשות עם הטאבלט? אילו חיישנים אפשר לחבר אליו ואילו סוגי ניסויים אפשר לבצע באמצעותו?

"לטאבלט יש שתי מצלמות (קדמית ואחורית), אפשרות חיבור למקרנים (חיבור HDMI), ואפשרות לשימוש בכרטיס מיקרו SD ו־mini USB. מעבר להיותו טאבלט רגיל, האיינשטיין כולל בתוכו גם אוגר נתונים ושמונה חיישנים פנימיים מובנים (טמפרטורה, לחות, אור, UV, קצב פעימות לב, תאוצה, קול ו־GPS). נוסף על כך יש מגוון של יותר מ־60 חיישנים חיצוניים שאפשר לחבר לטאבלט. בשימושים האפשריים יש מד לחץ, לימוד תהליכים בפוטוסינתזה, לימוד חוקי המכניקה בעזרת מד מרחק או מד כוח ועוד".

לאילו תחומי לימוד מתאים האיינשטיין?

"באמצעות הטאבלט אפשר לבצע ניסויים בביולוגיה, בכימיה, בפיזיקה, בפיזיולוגיה, באקולוגיה ובלימודי הסביבה".

האם קיימים מוצרים דומים בשוק? מה היתרון של המוצר שלכם?

"קיימים אוגרי נתונים אחרים בשוק, אך השילוב של טאבלט עם אוגר נתונים מובנה, חיישנים מובנים והאפשרות לחבר ישירות לטאבלט חיישנים חיצוניים – אינו קיים לא בישראל ולא בשום מקום אחר בעולם. פשטות התפעול (בניית ניסוי, הרצתו, איסוף הנתונים והצגתם) מאפשרת גם לתלמידים בבית הספר היסודי לערוך ניסויים בתחומי המדע השונים בצורה חווייתית ומהנה. הטאבלט מאפשר ללמוד את תחומי המדע גם בחטיבות הביניים ובחטיבה העליונה".

מה היתרון של טאבלט על פני מחשב נייד עם כוח עיבוד רב יותר ומערכת הפעלה ותיקה יותר, שיכולה להיות מותאמת למגוון רחב יותר של תוכנות מדעיות?

"לרוב התלמידים בארץ ובעולם יש סמארטפון, ורבים מהם למדו להפעילו בעצמם. יתר על כן, ברוב המקרים הם יודעים להפעיל את המכשיר שלהם טוב יותר ממבוגרים. מבחינה זו הטאבלט, שלו ממשק דומה (ולעתים זהה) לסמארטפון שלהם, הוא בחירה טבעית וקלה לשימוש, וזהו יתרון מאוד משמעותי. יתרון נוסף הוא שאפשר לשדרג את התוכנות של הטאבלט, ובעיקר של אוגר הנתונים, על ידי הורדתו (לרוב באופן אוטומטי) מחנות הגוגל־פליי של גוגל או האפ־סטור של אפל. כך נחסכת המורכבות של שדרוג המערכות במחשב הנייד. ולבסוף, הטאבלטים קלים יותר, ולאט לאט כוח העיבוד שלהם גדל.

"התוכנות המדעיות והאפליקציה להרצת ניסויים ולעיבוד הנתונים הן ייחודיות. ייצרנו כלי המאפשר, הן למורים והן לתלמידים, לפתח אפליקציות חינוכיות העושות שימוש במגוון הגדול של החיישנים שלנו, וכך אנו נוצר כר נרחב לבניית אפליקציות חינוכיות/ מדעיות בכל הרמות. את האפליקציות הללו המורים והתלמידים יוכלו, כבר בעתיד הקרוב, להעלות לחנות אפליקציות ולשתף מורים ותלמידים אחרים. התוכנה נקראת Einstein activity maker".

מה עלות הטאבלט, והאם יכולים לרכוש אותו רק מוסדות חינוך או גם אנשים פרטיים?

"עלות הטאבלט בישראל היא 1,000 ש"ח, ויכולים לרכוש אותו גם אנשים פרטיים".

האם המכשיר מיועד רק לרמת שיעורי המדעים בבית הספר או שאפשר להשתמש בו גם לניסויים במעבדות אקדמיות?

"השימוש בעולם האקדמי מוגבל לרמת הדיוק של החיישנים. עם חלק מהחיישנים אפשר לעבוד גם במעבדות אקדמיות".

מהו ה־LabMate?

"באותם מקומות שבהם יש כבר טאבלטים, או שיש מחשבים ניידים ואין תקציב לרכישה של טאבלטי איינשטיין, פיתחנו ממשק שמאפשר להתחבר לכל טאבלט ולכל מחשב נייד או שולחני, ולהפוך אותם למעבדת לימודים באופן שמאוד דומה לאיינשטיין. בעצם הוצאנו את אוגר הנתונים ואת החיישנים המובנים לתוך קופסה קטנה שיכולה להתחבר לכל טאבלט או מחשב נייד בעזרת קישוריות בלוטות', או בעזרת כבל USB. למכשיר ה־LabMate יש שישה חיישנים פנימיים (הוספנו חיישן לחץ) שלא נמצאים בטאבלט אינשטיין, ואפשרות לחיבור של עד שמונה חיישנים חיצוניים מתוך המבחר של חברת פורייה מערכות. באופן זה אפשר להפוך את האייפד, למשל, למעבדה ניידת בעזרת הקישור ל־LabMate".

הילדים מתלהבים לחוות סוג למידה שונהצילום: שאטרסטוק
הילדים מתלהבים לחוות סוג למידה שונה
צילום: שאטרסטוק

האם יש לכם חיישנים אלחוטיים המבוססים למשל על תקן Bluetooth 4.0, שהם בעלי צריכת אנרגיה נמוכה במיוחד – לדוגמה, עבור ניטור צמחים בביוטופ או לניטור משקעים/ לחץ ברומטרי/ טמפרטורה/ קרינת שמש עבור ניסויים בלימודי אקלים?

"לגבי השימוש ב־Bluetooth 4.0 – אין לנו כוונה להשתמש בממשק זה, לפחות לא בזמן הקרוב. לצריכת אנרגיה הנמוכה של ה־ Bluetooth 4.0יש מחיר, שבא לידי ביטוי בטווח השידור המוגבל. נוסף על כך, יש לנו ב־LabMate חיישנים אלחוטיים, והמידע הנאסף מכל חיישן מועבר באמצעות בלוטות' למחשב. יש גם אפשרות לחבר התקן ישן יותר של החברה ההופך כל חיישן לחיישן אלחוטי, תלוי בניסוי שמתכננים".

מי משתמש במוצרים שלכם, בארץ ובעולם?

"השוק הגדול שלנו נמצא מחוץ לגבולות ישראל. החברה מוכרת את מוצריה ביותר מ־60 מדינות בעולם, וזה השוק המרכזי שלנו. עם זאת, חברת פורייה מערכות היא חברה ישראלית, הטכנולוגיה היא טכנולוגיה ישראלית, וחשוב לנו מאוד השוק המקומי, בתי הספר ומערכות החינוך. אנו משקיעים מאמץ רב בהחדרת המוצרים הייחודיים שלנו בישראל".

כיצד שונה הלימוד בטאבלט ובאפליקציה ממה שהיה מקובל קודם לכן? האם העובדה שמדובר בכלים שהתלמידים מכירים מעולמם היומיומי מקלה עליהם את הלימוד?

"כמובן. הקושי העיקרי הוא בהטמעת השימוש על ידי המורים, לתלמידים קל הרבה יותר. מהניסיון שלנו התלמידים מתלהבים מהטאבלט איינשטיין, ומהאפשרות לחוות למידה שונה, ייחודית ומאתגרת שהמכשיר מציב בפניהם".

כיצד אתם מפיצים את המוצר והאם אתם מעבירים סדנאות השתלמות והדרכה למורים?

"בכל מדינה יש לנו מפיצים מקומיים שתפקידם הוא, בין היתר, להפיץ את מוצרי חברת פורייה. גם בישראל יש לנו מפיץ. החברה הזאת היא חברה לציוד מעבדתי, ובתוקף כך, נציגיה מסתובבים בין בתי הספר בארץ. נוסף על כך, אנו פועלים מול משרד החינוך בכל המישורים – מול שר החינוך, המפמ"רים (מפקחי המקצוע), מנהלי מחלקות חינוך ורכזי מדע בבתי הספר – כדי להפיץ את המוצר. אנו מקיימים השתלמות מקיפה על השימוש במכשיר והיכולות שלו למורים, למנהלים וכו'".

האם יש מחקרים המראים שיפור בתוצאות הלימוד כתוצאה מהשימוש בטאבלט?

"מאחר שזה מוצר חדש, אין לנו עדיין מחקרים כאלה. אנו בתהליך של הכנסת הטאבלטים למערכות חינוך בארץ ובעולם. באיחוד האירופי, אנו שותפים לפרויקט חינוכי (European Schoolnet), ובמסגרת זו אנו שותפים למחקר שיבדוק את השימוש בטאבלטים בכלל – ובמיוחד בטאבלט איינשטיין – כמכשירים שמעודדים ומגרים את סקרנותם של תלמידים ללימודי המדעים. פרויקטים דומים מתוכננים גם בישראל ובארצות הברית".

מה התוכניות שלכם לעתיד?

"ברבעון השני של 2014 אמור לצאת לשוק טאבלט איינשטיין בגרסת עשרה אינץ'. אנו בתהליך של כניסה לשווקים חדשים, של שיפור התוכנות שלנו, של פיתוח חיישנים נוספים ושל שיפור רמת הדיוק של החיישנים הקיימים".