הולכים אל הלא מודע

האם אנחנו יכולים לפתור בעיות ולתכנן חופשות באופן לא מודע? חוקרים מהאוניברסיטה העברית מצאו שהלא מודע יכול לבצע פעולות סדרתיות, אפילו לקרוא ולפתור בעיות בחשבון

אחת השאלות המרכזיות העומדות בפני המדעים הקוגניטיביים במאה ה-21 היא התודעה האנושית. החוויה המוּדעת היא המקום המרכזי שבו אנו חיים את חיינו. אנחנו אוהבים ושונאים, שוקלים ושוקלים מחדש, חושבים מחשבות, מפתחים רעיונות, ואפילו עורכים ראיונות לכתבי-עת מעניינים.

המדענים העוסקים בתחום נוטים לחפש תפקודים שמתאפשרים רק עם סוג התודעה שיש לבני אדם. במילים אחרות, השאלה היא מה התודעה מאפשרת לנו, בני האדם, שלא מתאפשר לחיות אחרות, כיוון שיש להן תודעה אחרת (ואולי פחות טובה במובנים מסוימים) מזו שלנו. זאת, כמובן, בהנחה שלחיות יש תודעה אחרת – הנחה שנראית סבירה על פניה, אך לא ניתנת להוכחה בקלות.

אחת הדרכים לחקור את השאלה הזו, היא לבדוק את הלא מודע. כשמדענים קוגניטיביים אומרים לא מודע, הם אינם מתכוונים ללא מודע שעליו דיברו פרויד או יוּנג, כי לאלו נמצאו מעט מאוד תימוכין מדעיים, אם בכלל. ההבנה הבסיסית של ענקי הרוח האלה – כי ללא מודע יש חשיבות רבה בחיינו – היתה כנראה נכונה, אבל הפרטים של התיאוריות שלהם, שמתארים את המכניזמים הלא מודעים והדינמיקות שלהם, אינם אפשריים להוכחה. הלא מודע שאליו מתייחסים המדענים הללו הוא לא מודע קוגניטיבי. איך מחברים ידע לידע? האם מוטיבציה יכולה להשפיע עלינו באופן לא מודע? האם אנחנו יכולים לפתור בעיות ולתכנן חופשות באופן לא מודע?

כיצד פותר הלא מודע בעיות במתמטיקה וכיצד זה משפיע עלינו?צילום: שאטרסטוק
כיצד פותר הלא מודע בעיות במתמטיקה וכיצד זה משפיע עלינו?
צילום: שאטרסטוק

לאתגר את מדע הלא מודע

פרופ' חסין מפרט כי "אף שהתרגילים והמשפטים לא נחוו באופן מודע, הם בכל זאת השפיעו על התנהגות הנבדקים. מכאן אפשר להסיק שהם נקראו ונפתרו באופן לא מודע. התוצאות מראות שבני אדם יכולים לבצע פעולות סדרתיות על סמלים מופשטים ללא מודעות."

"הממצאים מאתגרים במידה ניכרת את ההבנה המדעית של הלא מודע ויכולותיו", אמר פרופ' חסין. "הם עומדים בסתירה למודלים המדעיים של המודע ושל הלא מודע, ויש צורך כעת בבחינה מחודשת של התיאוריות הקיימות בדבר יכולות הלא מודע האנושי ותפקידה של המודעות. התפתחויות אלה יקרבו אותנו לפיצוח אחת מהבעיות המדעיות המרכזיות של המאה ה-21: לשם מה נחוצה לנו התודעה ומה היא עושה עבורנו?"