מתי החלה צריכת אלכוהול?

למרות ערכו התזונתי המוגבל והשפעותיו הבריאותיות השליליות ברובן, האלכוהול נחשב לאחד המזונות המעובדים הקדומים ביותר. חוץ מהסברים פסיכולוגיים וסוציולוגיים יש גם הסבר אבולוציוני. בואו לגלות מהו

10 במרץ 2014

שתיית אלכוהול היא אחד המנהגים התרבותיים הקדומים ביותר, וגם לאחר למעלה מ-10,000 שנה שומרת המסורת המוזרה על דומיננטיות גם בתרבות המודרנית, ולא נראה שהיא נמצאת בסכנת היעלמות בעתיד הנראה לעין.

למרות ערכו התזונתי המוגבל והשפעותיו הבריאותיות השליליות ברובן, היין הוא אחד המזונות המעובדים הקדומים ביותר, ומשקלו בסל המזון שומר על יציבות לאורך השנים. ההצדקות למנהג, שלכאורה נוגד את הצורך הבסיסי של האדם לשמור על חדות חושיו, כוללות הסברים פסיכולוגיים וסוציולוגיים מגוונים.

היכולת לפרק את האתנול שבאלכוהול הופיעה אצל קופי האדםצילום: שאטרסטוק
היכולת לפרק את האתנול שבאלכוהול הופיעה אצל קופי האדם
צילום: שאטרסטוק

אך לתיאוריות אלה נוסף לאחרונה גם הסבר אבולוציוני. כימאים מאוניברסיטת פלורידה שיחזרו את האנזימים המפרקים אתנול (סוג האלכוהול הנמצא במשקאות חריפים) בפרימטים, ומצאו שהיכולת לפרק את האתנול (בעיקר באמצעות אנזימי כבד) הופיעה אצל קופי האדם, בזמן שלא היתה קיימת אצל פרימטים אחרים.

סברת החוקרים היא שכאשר החלו הפרימטים לבלות חלק ניכר מחייהם על הקרקע, הם ניזונו גם מפירות שנשרו מהעצים. הפגיעה בקרקע פצעה את הפרי ואִפשרה לשמרים לפלוש לתוכו, ובמשך השהיה על הקרקע להפוך את הסוכר שבפרי לאתנול. לכן היכולת של מערכת העיכול לפרק אתנול הפכה לחשובה עבור הפרימטים שחיו על הקרקע והתפתחה בקרב קופי האדם, אך לא התפתחה במקביל אצל פרימטים שנשארו לחיות על ענפי העצים.