להירגע כבר לפני הלידה

חשיפה לעקה עוד בטרם היריון גורמת לשינויים בקרב הצאצאיות

חשיפה לעקה (סטרס) עוד בטרם כניסה להיריון גורמת לשינויים בביטוי של גֶן הקשור למנגנון התגובה לעקה כבר בביצית ואחר כך במוחם של הצאצאים, מרגע הולדתם – כך עולה ממחקר שנערך על חולדות בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה. "הדמיון המנגנוני במקרים רבים בין חולדות לאדם, מעלה תהיות לגבי השפעת עקה על הדורות הבאים גם בבני אדם. אם עד עכשיו מצאנו עדויות רק על השפעות התנהגותיות, כעת מצאנו הוכחות גם ברמת ביטוי הגנים", ציינו החוקרים.

במחקרים קודמים נמצא כי חשיפה לעקה בקרב חולדות, עוד לפני כניסתן להיריון (אף בשלב הילדות), משפיעה על התנהגות הצאצאים שלהן וגורמת להם להתנהג באופן פחות צפוי במבחני לחץ וחרדה. במחקר הנוכחי, שנערך במעבדה של ד"ר אינה גייזלר-סלומון על ידי תלמידת המחקר היבה זיידאן בשיתוף עם פרופ' מיכה לשם, ביקשו החוקרים לבדוק האם יש השפעה גם ברמת ביטוי הגנים. במחקר, שפורסם בכתב-העת Biological Psychiatry, החוקרים התמקדו בגן CRF1 (המקודד יצירת קולטן להורמון), גן שקשור למערכת התגובה לעקה בגוף, ומתבטא במקומות רבים במוח – וביקשו לבדוק האם גן זה מתבטא בצורה מוגברת בעקבות חשיפה לעקה. החוקרים לקחו חולדות נקבות בגיל 45 יום, המקביל לגיל ההתבגרות בבני אדם. חלק מהחולדות נחשפו לעקה "מינורית" – שינויים בטמפרטורה ובסדר היום למשך שבוע ימים, אל מול קבוצת ביקורת שלא נחשפה לעקה. החולדות נכנסו להיריון בגיל חודשיים.

לבנות בלבד

בחלק הראשון של המחקר בחנו החוקרים את הביציות של החולדות שנחשפו לעקה עוד טרם כניסתן להיריון, וגילו שכבר בשלב זה יש ביטוי מוגבר של הגן CRF1 בביצית הלא מופרית. תפקידו של החלבון CRF1 בביצית לא לחלוטין ברור, אך ייתכן כי הוא משפיע על פריון ועל האינטראקציה בין הביצית לרחם. בשלב השני בחנו החוקרים את הוולדות שאך נולדו, עוד לפני שהאם יכלה להשפיע על התפתחותן, וגילו שאף בשלב מוקדם זה קיים ביטוי מוגבר של CRF1 במוח הוולדות שנולדו לחולדות שנחשפו לעקה. בשלב השלישי, חשפו החוקרים את הצאצאים – אלה של אימהות שנחשפו לעקה ואלה לאימהות שלא – לעקה בגיל הבגרות. התברר כי הביטוי של CRF1 בקרב הצאצאים תלוי בשלושה גורמים: במין (זוויג) הצאצא, בעקה שעברה האם ובעקה שאליה נחשף הצאצא. כלומר, נקבות (ולא זכרים) שאימותיהן נחשפו לעקה, ואשר הן עצמן עברו מבחן התנהגותי "מלחיץ", הראו רמות גבוהות יותר של CRF1 יחסית לקבוצות אחרות.

"זו הפעם הראשונה שהראנו שרמות הביטוי של גן מסוים בתגובה  לעקה אצל חולדות קשורה גם לחוויות שאימן עברה, הרבה לפני שנכנסה להיריון. אנחנו לומדים עוד ועוד על העברה בין דורית ולאור הממצאים – ולאור העובדה שבמציאות של ימינו נשים רבות נחשפות לעקה עוד לפני שהן נכנסות להיריון – חשוב לחקור באיזה מידה תופעות אלה מתרחשות גם אצל בני אדם", סיכמו החוקרים.