מועדון ארוחת הבוקר

במחקר נמצא כי אצל נשים הסובלות מאי סדירות במחזור החודשי, ארוחות בוקר גדולות עשויות להגביר פוריות

בשנים האחרונות נמצא במגוון מחקרים בתחום התזונה כי משקלנו מושפע לא רק מהיקף צריכת הקלוריות שלנו, אלא גם מהזמן ביום שבו אנחנו צורכים את הקלוריות. עתה מתברר כי תזמון מועדי הארוחות משפיע לא רק על הגזרה, אלא יכולות להיות לו השלכות על רמת הפוריות של נשים. במחקר שנעשה בשיתוף בין האוניברסיטה העברית לבית החולים וולפסון ואוניברסיטת תל־אביב, התברר כי צריכת כמות קלוריות גבוהה יותר בבוקר מאשר בערב, משפרת את המצב הבריאותי. במחקר שנערך על ידי פרופ' אורן פרוי ומעיין ברנע מהמכון לביוכימיה, מדעי המזון והתזונה באוניברסיטה העברית ופרופ' דניאלה יקובוביץ' וד"ר חוליו ויינשטין מבית החולים וולפסון ואוניברסיטת תל־אביב, מצאו החוקרים כי בקרב נשים הסובלות מאי סדירות במחזור החודשי, אלה שאכלו ארוחת בוקר גדולה נהנו מעלייה ברמת הפוריות.

החוקרים בדקו אם לזמני הארוחות יש השפעה בריאותית על נשים שהמחזור החודשי שלהן אינו סדיר בשל שחלות פּוֹליציסְטיות. תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS) פוגעת בפוריות של כ־6־10 אחוזים מהנשים. תסמונת זו קשורה לתנגודת לאינסולין המביאה לעלייה בהורמוני מין זכריים (אַנדרוֹגֶנים) ויכולה לגרום לאי סדירות במחזור החודשי, לאיבוד שיער, לשיעור באזורי גוף שונים, לאקנֶה, לבעיות פריון ובשלב מאוחר יותר לסוכרת. תופעת לוואי שכיחה אצל נשים עם שחלות פוליציסטיות היא השמנת יתר, כאשר הטיפול הראשוני בניסיון להסדיר את המחזור החודשי הוא ירידה במשקל. מן הסתם, לנשים רזות עם שחלות פוליציסטיות אין האפשרות לרדת במשקל.

הניסוי נערך במשך 12 שבועות על נשים רזות בעלות BMI (מדד מסת גוף) נמוך מ־23, הלוקות בתסמונת. הנשים שהשתתפו בניסוי חולקו לשתי קבוצות שצרכו כ־1,800 קלוריות ביום. תצרוכת קלורית של כ־1,800 קלוריות ביום היא התצרוכת היומית המומלצת לנשים לשמירה על משקל גופן. הסיבה שנבחרו לניסוי נשים רזות דווקא היא כיוון שנשים שמנות בעלות שחלות פוליציסטיות צריכות לרדת במשקל כדי לשפר את רגישותן לאינסולין. עלייה ברגישות לאינסולין מעכבת את ייצור האַנדרוגנים ומעלה את הפוריות אצל נשים עם PCOS. במחקר זה רצו החוקרים לבדוק אם אפשר להשיג שיפור ברגישות לאינסולין גם ללא ירידה במשקל.

ארוחת בוקר סדירה וגדולה עשויה להגדיל את הסיכוי להיריוןצילום: שאטרסטוק
ארוחת בוקר סדירה וגדולה עשויה להגדיל את הסיכוי להיריון
צילום: שאטרסטוק

תזמון ארוחות ומספר קלוריות

כאמור, השוני בין הקבוצות היה בזמני אכילת הארוחות הגדולות; קבוצה אחת צרכה כ־980 קלוריות בארוחת הבוקר, והשנייה צרכה אותה כמות בארוחת הערב. החוקרים ביקשו לבדוק אם ההבדל בתזמון צריכת הקלוריות ישפיע על התנגודת לאינסולין ועל עלייה בכמות האנדרוגנים אצל נשים הסובלות מ־PCOS. עלייה ברגישות לאינסולין אצל נשים עם PCOS תגרום להפחתה ביצירת אַנדרוגנים ולסדירות במחזור החודשי. במחקר קודם הראו החוקרים כי נשים שמנות שקיבלו טיפול תזונתי דומה ושהיו בקבוצת "ארוחת הבוקר" רשמו ירידה גבוהה יותר במשקל מאשר נשים בקבוצת "ארוחת הערב". זאת ועוד, בקבוצת "ארוחת הבוקר" נרשמה עלייה ברגישות לאינסולין.

ממצאי המחקר, שהתפרסמו לאחרונה בכתב העת Clinical Science, הראו תוצאות טובות יותר עבור הקבוצה שצרכה ארוחת בוקר גדולה: רמת הגלוקוז והתנגודת לאינסולין ירדו אצל נשים מקבוצה זו (ב־8%), ואילו בקבוצה השנייה לא היה שינוי במדדים אלה. ממצא נוסף הוא כי בקבוצת "ארוחת הבוקר" נרשמה ירידה של כמעט 50% ברמת הטסטוסטרון, ואילו בקבוצה השנייה המדד לא השתנה. נוסף על כך, בקבוצת "ארוחת הבוקר" נרשמה עלייה דרמטית בשיעור הנשים המבייצות ככל שהמחקר נמשך, בהשוואה לנשות הקבוצה השנייה. המסקנה: אכילת ארוחת בוקר גדולה מובילה לעלייה ברמת הפוריות אצל נשים בעלות שחלות פוליצסטיות.

לדברי פרופ' פרוי: "המחקר מראה באופן מובהק כי כמות הקלוריות שאנחנו צורכים ביום חשובה אמנם, אך התזמון שבו אנחנו צורכים אותה חשוב אף יותר. כיום אנו יודעים כי השעון הביולוגי שולט על מאזן האנרגיה וחילוף החומרים בגוף, וכי הפרעה במקצב היומי מובילה להפרעות מטבוליות, כמו עמידות לאינסולין. לכן סביר כי בקרת השעון הביולוגי באמצעות תזמון הארוחות ומרכיביהן הביאה לוויסות מטבולי טוב יותר, אשר הוריד את רמת ייצור האנדרוגנים והגביר את הפוריות".