מי הוריד את המשקל שלך?

האם חיידקים יכולים להחליף את הדיאטות? או כיצד חיידקים יכולים לעזור לכם לרזות?

13 באוקטובר 2015

השמנת יתר, ומחלות הנילוות אליה כסוכרת ומחלות לב שונות, הם בעיה בריאותית חמורה. אחד הטיפולים הדרסטיים להשמנת יתר הוא ניתוח להסרת חלקים מהקיבה. הניתוח, שמקטין את נפח המזון שאפשר להכניס לקיבה, מניב את התוצאות הרצויות בטווח הקצר למרבית המטופלים. הניתוח בקרב חולי סוכרת למשל, גורם בחלק מהמקרים להיעלמות המחלה, ולשינויים בתפקוד מערכת העיכול, אם כי לא ממש ברור כיצד הניתוח גורם זאת. כמו בכל ניתוח הוא כרוך בסיכונים, וכן חלק מהמטופלים חוזרים למשקלם הקודם לפני הניתוח.

בעשור האחרון התברר שלהרכב חיידקי המעיים יש קשר מובהק למשקל תקין ולעודף משקל. האוכלוסייה של חיידקי המעיים אצל אנשים בעלי עודף משקל שונה משמעותית מזו של אנשים בעלי משקל תקין. החלפת אוכלוסיית החיידקים באופן יזום בעכברים גרמה לעכברים רגילים לאכול יותר ולהשמין, ולעכברים שמנים לאבד משקל.

מחקר מתמשך שפורסם לאחרונה מקשר בין שני סוגים של ניתוחי קיצור קיבה לשינוי בהרכב חיידקי המעיים – שכנראה גורם לירידה במשקל. אם אמנם כך הדבר, האם החלפת החיידקים בשיטה אחרת, שאינה כירורגית, ומסוכנת פחות,  תביא לאותה תוצאה?

פרדריק בקהד (Bäckhed) ועמיתיו מאוניברסיטת גוטינגן שבשבדיה, עקבו אחרי שינויי אוכלוסיית החיידקים בשתי קבוצות של שבע נשים שעברו ניתוח הקטנת קיבה לפני תשע שנים (בשתי וריאציות שונות). נשים אלה איבדו לא מעט ממשקלן בעקבות הניתוח, אך עדיין נחשבות לבעלות משקל עודף. הפרופיל החיידקי של נשים אלה הושווה לקבוצת ביקורת – לפרופיל החיידקי של שבע נשים בעלות משקל עודף שלא עברו ניתוח.

החוקרים מצאו כי יחסית לקבוצת הביקורת, הפרופיל החיידקי השתנה משמעותית אצל המנותחות, ונשמר מאז הניתוח. כמו כן, שתי אוכלוסיות החיידקים השונות הוחדרו למעיהם של עכברים נקיים מחיידקים, כאשר העכברים עם החיידקים של המנותחות היו רק עם 74 אחוזי שומן יחסית לקבוצת הביקורת, ומטבוליזם גבוה יותר יחסית לעכברים שקיבלו את החיידקים של קבוצת הביקורת.

החוקרים הסיקו כי צריך למצוא את הדרך לשנות את הרכב החיידקים בגוף, ללא צורך בניתוח. נוסף על כך, יש צורך למצוא אילו מהחיידקים הם האחראים לשינוי.