הערב נתרגש: גלריית קיבוץ בארי נפתחת מחדש בבית רומנו

גלריה בארי בבית רומנו (צילום: דניאל חנוך)
גלריה בארי בבית רומנו (צילום: דניאל חנוך)

גלריה בארי, גלריית האמנות הנחשבת של קיבוץ בארי שנשרפה לחלוטין בשבעה באוקטובר, תיפתח הערב בבית רומנו ותקבע בו את משכנה לשלוש השנים הבאות עד לשיקום הקיבוץ. עיריית תל אביב-יפו יזמה והובילה את המהלך וחולדאי בירך: "בלי תקומת הרוח, בעיקר בתקופות קשות כל כך, אין לנו תקומה כאומה"

אין כמו קצת תרבות וסולידריות כדי לחזק את הלב בתקופות קשות, ואחרי ששמענו על המהלך הדרמטי של אנשי התדר שבקע מבית רומנו אתמול, יתרחש הערב באותו מתחם אירוע מרגש לא פחות: גלריה בארי, שנשרפה על כל תכולת בשבעה באוקטובר, נפתחת מחדש בבית רומנו בסיוע עיריית תל אביב-יפו, שם יקבע משכנה החדש לשלוש השנים הקרובות.

>> אור בקצה המנהרה: 17 תערוכות חדשות שיאירו לכם את הסופ"ש

גלריית האמנות של קיבוץ בארי, הידועה באיכותה בקרב ציבור שוחרי הגלריות בארץ, פעלה בחדר האוכל הישן של הקיבוץ והחלה את פעילותה עוד באמצע שנות ה-80'. על מנת לשמר את המשך קיום הגלריה המקצועית והחשובה הזו, נוצר הצורך במיקום חלופי בה תוכל לפעול עד שיסתיים הליך שיקומה, אשר עשוי להימשך כשלוש שנים.

המקום נבחר לאחר סיור לוקיישנים בעיר של נציגי אגף התרבות של עיריית תל אביב-יפו יחד עם האוצרות של גלריה בארי, זיווה ילין וסופי ברזון-מקאי. שמונה לוקיישנים שונים שנבחנו עד שהוחלט כי החלל בקומה השנייה של בית רומנו הוא המקום המתאים ביותר. בצעד המביע את מחויבות עיריית תל אביב-יפו ליצירה התרבותית בעיר ובארץ, יזמה העירייה את מעברה של הגלריה למשכן קבע זמני בעיר, כשאת היוזמה, גיוס התרומות והמהלך הובילה רויטל בן-אשר פרץ, יועצת ראש עיריית תל אביב-יפו לאמנות ותרבות.

בית לשלוש שנים. גלריה בארי בבית רומנו (צילום: דניאל חנוך)
בית לשלוש שנים. גלריה בארי בבית רומנו (צילום: דניאל חנוך)

המעבר נעשה בשיתוף פעולה עם גורמים נוספים: את השיפוץ מימנו קרן פלומס שתומכים באיגוד האמנים הפלסטיים יחד עם חברת אקרו נדל"ן. חברת וייבוקס, הבעלים של בית רומנו, מעניקה לגלריה את החלל בלי לגבות דמי שכירות והעירייה לא תגבה ארנונה על המבנה. מעבר למציאת פתרון לפעילות הגלריה, השאיפה היא להפוך את מרחב הגלריה למקום אירוח לכלל קהילת קיבוץ בארי בשלוש השנים הקרובות ועד שיעברו חזרה לקיבוצם.

אירוע פתיחת הגלריה יתקיים הערב, יום חמישי (2.5):
18:30- התכנסות
19:00- טקס פתיחה למוזמנים בלבד
20:00 – פתיחה לקהל הרחב

בהודעה לתקשורת אמר ראש העיר רון חולדאי כי "מאז 7 באוקטובר כולנו עוקבים בהשתאות, לא פחות, אחרי ההתנהלות של קהילת בארי. אחרי אומץ הלב וזקיפות הקומה ועוצמת הרוח. יום יום ושעה שעה – אנשי ונשות בארי ממשיכים לקיים את קהילת בארי ולא מוותרים. לא על המאבק להחזרת החטופים והחטופות הביתה, שהוא הדבר הכי חשוב עכשיו, ולא על הערכים שעליהם נוסדה מדינת ישראל ונוסד בארי ועליהם גידל את דורותיו לתפארת, במעשה וברוח. תל אביב-יפו גאה להיות היום בית לגלריה בארי. התרבות והאמנות הן נשמת אפה של העיר שלנו, לא פחות מערכי מגילת העצמאות. אנחנו יודעים שבלי תקומת הרוח, גם בתקופות קשות כל כך, אולי בעיקר בתקופות קשות כל כך – אין לנו תקומה כאומה. ולכן, אנחנו נרגשים מאוד לתת יד להמשך קיומה של הגלריה, אבל נשמח לראות אותה חוזרת לבארי בשנים הקרובות עם שאר הקהילה, להיות חלק בבנייתו מחדש של הקיבוץ. נזכור את נרצחי בארי, יחד עם כל נרצחי השבת השחורה ההיא. והלוואי שיחזרו כל החטופים והחטופות אלינו הביתה במהרה".