גם אתם יכולים להתנחל במגדל היוקרתי ברוטשילד. צפו

במטרה להפיץ את הבשורה על הכיכר העירונית ה"חדשה", הגיעו פעילים חברתיים ללובי הבניין שבו שוכנים משרדי פייסבוק, ונהנו מהמזגן והספות הנוחות. הבעלים, שכמובן לא היו מרוצים כל כך מהעניין הזמינו למקום שוטרים, שעזבו כשהבינו כי מדובר בשטח ציבורי לכל דבר

רוטשילד 22 (צילום מסך מתוך Google maps)
רוטשילד 22 (צילום מסך מתוך Google maps)
24 באוגוסט 2017

בימי הקיץ הלחים של תל אביב, כשאפילו הצל לא מספיק, אי אפשר שלא לייחל לפינת ישיבה ממוזגת. כתבה שפורסמה השבוע בעיתון דה מרקר חשפה לציבור שטח ציבורי שהיה חבוי עד כה מעייני הציבור – ועונה בדיוק לצורך הזה – לובי הבניין ברוטשילד 22, אחד ממגדלי המשרדים היוקרתיים ביותר בעיר, שבו שוכנים בין היתר משרדי פייסבוק ומלון בוטיק. בעקבות הכתבה, הגיעו קבוצת פעילים חברתיים למקום, בהם עו"ד ברק כהן, ערן ורד, איליאן מרשק ודורי ביק, שם שהו להנאתם – בדיוק כפי שהחוק מתיר להם. במשך ארבעה ימים רצופים הם הגיעו ללובי המעוצב להפליא, שאת היותו שטח ציבורי ניסתה העירייה, לטענתם, להסתיר מהציבור. בעלי הבניין, שלא אהבו את הרעיון (בלשון המעטה) מיהרו להזמין משטרה, אך בתיעוד שצילמו הפעילים נראים השוטרים אובדי עצות לאחר שהוסבר להם כי מדובר בפעילות חוקית לחלוטין. לאחר שהניידת עזבה את המקום, הם שבו להתרווח בספות הנוחות.

לטענת ביק, מנהל אתר המזבלה שהיה בין יוזמי הפעילות, "זו נקודה מופלאה. אנשים עוברים ברוטשילד מיוזעים והם לא יודעים שאפשר להיכנס פנימה ולשבת. זהו הלובי הממוזג היחיד בישראל שהוא שטח ציבורי". לאחר שבדקו את היתרי הבנייה והטאבו, הבינו הפעילים כי ניתן להיכנס למבנה בכל שעות היממה. "כל אחד יכול להיכנס, דינם של הספות בלובי כדינם של ספסלי רחוב".

לדבריו, "בכל יום שהיינו שם הזמינו שוטרים, אך המשטרה כבר הפסיקה לבוא כיוון שהבינה שמדובר בשטח ציבורי. באו אלינו אחראים מהבניין כל פעם, מנהל הבניין, איציק סנדיק ירד אלינו באחת הפעמים והתחיל לקלל אותנו. הלהיטו אותו כנראה שהוא חייב לטפל בזה והוא חשב משום מה שאלימות זה הפתרון – אבל לא כל כך הצליח לו". בהמשך, מתכננים הפעילים לצלם מעין "סרטון תדמית" שיציג את הלובי, ואף להביא מחוסרי דיור שיוכלו לנוח במקום – דבר שלפי ביק "ישגע לגמרי את בעלי הבניין".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "בהתאם לתנאי ההיתר לבניין נדרש היזם להבטיח זיקת הנאה ומתן גישה חופשית לשימוש ציבורי באטריום (לובי) המבנה, כולל הצבת ריהוט לשימוש הציבור. למקום יישלחו אנשי פיקוח על הבניה ותיערך בדיקה מול תנאי ההיתר בכל הקשור לזיקת ההנאה המחויבת ממנו".

"שטח זיקת הנאה לציבור". תכנית הבנייה של רוטשילד 22
"שטח זיקת הנאה לציבור". תכנית הבנייה של רוטשילד 22