כן, זהו: גן השקמים היא בדיוק המסעדה שתל אביב חיכתה לה

גן השקמים (צילום ליאל סנד)
גן השקמים (צילום ליאל סנד)

מאז זכייתה בתואר "השפית המבטיחה" של טיים אאוט ב-2018 אנחנו מחכות למסעדה של דנה לי ברמן, ו"גן השקמים" החדשה היא התגשמות ההבטחה: תפריט אקלקטי ומקורי עם נטייה צפון איטלקית, לוקיישן רומנטי שאין הרבה קסומים ממנו בעיר ובקרוב גם בראנץ' שתעמדו בו בתור

29 במאי 2023

כבר כשזכתה בתואר השפית המבטיחה בטקס פרסי האוכל של טיים אאוט לשנת 2018 סיפרה השפית דנה לי ברמן שהיא חולמת לפתוח מסעדה קטנה. חמש שנים אחר כך ברמן עומדת בפתח של גן השקמים, המסעדה שכולה שלה, בחיוך גדול ובטן של חודש שמיני. "כמובן שאני עייפה יותר, אבל חוץ מזה הכל כרגיל. המסעדה עובדת בדיוק כמו אם לא הייתי בהיריון", היא מזיזה הצידה את הסוגיה הרכילותית. "יש לי צוות מוכשר שייקח את העניינים לידיים כשאני לא אהיה פה. חוץ מזה תמיד איכשהו יש לי נטייה לגור בטווח של דקת הליכה ממסעדות שאני עובדת בהן וגם הפעם זה ככה".

דנה לי ברמן (צילום ליאל סנד)
דנה לי ברמן (צילום ליאל סנד)

המסעדה הסמוכה לתיאטרון הבימה ולביתן הלנה רובינשטיין (ותסלח לנו משפחת עופר) נפתחה אחרי בילד אפ ארוך. ולא שברמן זקוקה לכך. מי שמכיר אותה מימי בר א וין ולפני כן מפרונטו וטאיזו, יודע שמדובר בשפית מוכשרת ואמביציוזית. כעת היא חוברת לקבוצת We Like You Too (נורדיניו, וספררר) ומתמקמת בספוט שאם תפתחו את המילון בערך "רומנטי", תמצאו תמונה שלו: חלל בהיר ומואר הפונה לגן השקמים ההיסטורי.

"לכל תל אביבי יש זיכרון מהמקום הזה ומגן יעקב עם הגינה הנסתרת. זה מקום שהוא קטן יחסית כמו שאני אוהבת, והוא נפתח מאחור לסוד הגן הנעלם – גן השקמים מהשיר הישן. הנקודה הזו מאוד מחוברת להבימה, לעיר, לנוסטלגיה ולתרבות של העיר", היא סיפרה לקראת פופ אפ טורטליני שנערך לפני מספר שבועות בשיתוף עם השפית עדן דוד ויצר תור שנמשך עד קצה הרחוב.

תפריט הפתיחה מסמן את גבולות הגזרה בצפון איטליה, כאשר חומרי גלם מקומיים נרתמים לשרת את המטרה, ולא להיפך. לדוגמה: ניוקי פריטי עם סטרצ'יאטלה ומורטדלה (48 ש"ח), ויטלו טונאטו (69 ש"ח), פלאן פרמזן עם ריבת ענבים ושמן זית (57 ש"ח), בריוש של האופה אילנה דן עם פטה ונקניק מורטדלה מוקצף (65 ש"ח) וטיירין פסטה – פסטת חלמונים עם צ'ימה די ראפה (ירק ממשפחת הברוקולי) וגבינת ריקוטה מתוצרת בית (76 ש"ח).

טיירין פסטה וצ'ימה די ראפה. גן השקמים (צילום ליאל סנד)
טיירין פסטה וצ'ימה די ראפה. גן השקמים (צילום ליאל סנד)

בין האיטלקית המתנגנת אפשר למצוא הבלחות מקוריות כגון מרק מלפפונים קר ("שסבתא שלי מכינה בכל ארוחת שישי") עם קרוטונים, שמן צ'ילי וקרם פרש (52 ש"ח), תמנון פריך בזיגוג הדרים פיקנטי (86 ש"ח) ושניצל שקד עגל בחמאה חומה עם בייקון וצלפים (118 ש"ח), המנה היקרה בתפריט. "חלק מהמנות נאמנות למקור כי אין צורך לשנות, ויטלו טונאטו למשל. במנות אחרות הצילחות מודרני יותר", היא מצביעה על קפונטה, סלט חצילים סיציליאני המוגש עם נחשי מוצרלה וברזאולה וואגיו שמכין השרקוטייה חגי לביא. "אין פה התחייבות למסעדה איטלקית או צרפתית או אחרת. התפריט אקלקטי אבל הכל מתחבר באופן טבעי ולא מחייב. יש יד וקו ברור שמובילים את הארוחה".

עגבניות ירוקות, פיסטוקים וגבינת עזים מיושנת. גן השקמים (צילום ליאל סנד)
עגבניות ירוקות, פיסטוקים וגבינת עזים מיושנת. גן השקמים (צילום ליאל סנד)

האקלקטיות תבוא לידי ביטוי מודגש עוד יותר בבראנץ' שיושק בקרוב. בין היתר צפויים פיקלד בריסקט ופיקלילי מדרום אפריקה, ארץ הולדתה של ברמן, ועוגת תפוז של סבתה לצד מנות מצרפת ואיטליה, אומלטים ופוקאצ'ות. "בלי אגז בנדיקט", היא צוחקת. "הבראנץ' יהיה שונה ממה שיש בעיר פשוט כי ככה אני מבשלת. בגן השקמים יש לי אופציות להתפתח עד שמתישהו אני אפתח את המקום הקטן והחלומי שלי במעלה החמישה. ירדן בעלי יליד הקיבוץ ואנחנו גרים שם כמה חודשים. תנו לי חמש שנים וזה יקרה".
>> גן השקמים, תרס"ט 4, ראשון-שבת 18:00-23:30 (שעות פתיחה בהרצה), ישיבה על בסיס מקום פנוי