בחזרה לשומר השמן ולג'וני סושייה

הפילים חוזרים לגן העיר: גן החיות הישן של תל אביב מתעורר לחיים

גן החיות הדסה בגן העיר. צילום: איתן בר און
גן החיות הדסה בגן העיר. צילום: איתן בר און

הדור החדש והצעיר של העיר כנראה יתקשה מאוד לדמיין שפעם, בין הדליקטסן החדש לגן העיר המתיישן שכן גן חיות של ממש - פילים, טיגריסים, דובים, אפילו גלגל ענק. פרויקט חדש בתמיכת העירייה שהקימו שני סטודנטים מאפשר סיור חינמי בפנינת העיר הנושנה, איך לא - דרך טכנולוגיה שממקמת את הסיפורים ובעלי החיים ממש במקום בו היו

23 בנובמבר 2021

גם אם נחפש חזק מאוד, סביר להניח שלא נמצא תל אביבי.ת שלא שמע פעם את המשפט – ״את.ה יודע.ת שהיה כאן פעם גן חיות?״. עבור מאיה שקל, סטודנטית למדיה דיגיטלית, המשפט הזה הוא חלק בלתי נפרד מהילדות – בתור מי שגדלה ברחוב הדסה, בו שכן אותו גן חיות מיתולוגי ורווי סיפורי מעשיות. ״כל פעם שאמרתי את המילה ׳הדסה׳ ליד בני הגיל השלישי או המבוגר יותר בעיר, האסוציאציה הראשונה היא גן החיות״, היא משתפת, ״כולם דיברו עליו תמיד בהרבה תשוקה וזיכרונות״.

גן החיות הדסה בגן העיר. צילום: איתן בר און
גן החיות הדסה בגן העיר. צילום: איתן בר און

הזיכרון הזה פוגש את המציאות לפני ארבע שנים, כשמאיה ובן זוגה יובל קלע, שניהם אז סטודנטים בשנה ב׳ וא׳ למדיה דיגיטלית באוניברסיטת תל אביב, יושבים בארוחת שישי משותפת ושומעים מאחד המשתתפים בה סיפורים יוצאי דופן על גן החיות. ״הבנו שאולי יש כאן הזדמנות לחדש את הזיכרונות האלה. המסלול שאנחנו לומדים בו שם דגש על פיתוח תוכן בפלטפורמות אינטראקטיביות – מציאות מדומה ורבודה, וחשבנו לעצמנו שזו יכולה להיות דרך מצוינת להפיח מחדש חיים ברגעים העירוניים המשונים והנפלאים האלו ששמענו עליהם כל כך הרבה״.

״התחלנו לחקור, חקרנו המון באינטרנט ומצאנו המון תמונות – פילים בעירייה, צבי גלפגוס בגן הדסה, היסטוריה ותרבות מאוד עמוסה״, אומרת מאיה ויובל מוסיף, ״מתברר שזה פשוט היה המרכז התרבותי של העיר – בית קפה שוקק, כל האירועים והחגים היו נחגגים שם, אפילו הייתה שם תחרות תחפושות שאפשר היה לזכות בה בקוף במקום הראשון. אחרי שגילינו את כל המאגר הנוסטלגי הזה והבנו את הצורך של אנשים להמשיך ולהיזכר – פיתחנו קונספט וניגשנו לעירייה עם הרעיון לשחזר את גן החיות, ממש בהדסה, באמצעות מציאות רבודה״. המיזם הפך גם לפרויקט הגמר של יובל ומאיה באוניברסיטת תל אביב ונעשה בתמיכתה.

גן החיות הדסה בגן העיר. צילום: איתן בר און
גן החיות הדסה בגן העיר. צילום: איתן בר און

מציאות רבודה היא אמצעי העברת תוכן טכנולוגי שמאפשר לאלמנטים וירטואליים להיות מולבשים על גבי המציאות. ״את הולכת בגינה, את רואה את הדשא דרך מסך הטלפון שלך ואת הסביבה הקיימת, אבל עליה יש אלמנטים תלת מימדיים שאנחנו הכנסנו. הדוגמה הכי בולטת לזה היום בעולם היא פוקימון גו״, מסבירה מאיה, ״אני חושבת שהערך המוסף באפליקציה שדמיינו לעצמנו הוא הדגש הקהילתי – את לא רק באה ורואה חיה, היא מונפשת בצורה שמתאימה לסיפור ומאפשרת לך לעבור תהליך היסטורי חינוכי שמנצל את הטכנולוגיה בצורה לא גימיקית, משמעותית. ביקשנו להוסיף עוד רובד למרחב הציבורי״.

זוג הסטודנטים דאז כבש את לב העירייה מהר מאוד וזכה במענק פיתוח לאפליקציה כחלק מתמיכת העירייה באמנים צעירים בעיר. לאחר מכן הם גם השתתפו בדוקאביב, זכו בפרס על תוכן דוקומנטרי חדשני, הפכו לפרויקט האינטראקטיבי הראשון של הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, גייסו לצידם את המאיירת מאיה איש שלום והמוזיקאי והמעבד אמיר לקנר – כל זה במהלך יצירת תשתית לפרויקט השאפתני והמיוחד.

״הבנו בהתחלה שני דברים: הראשון הוא שזה חייב להיות מבוסס מיקום, אנשים צריכים לצאת מהבית ולהגיע למקום הזה שאולי הם חולפים על פניו ולא יודעים מה היה בו. והשני – שחיות זה לא מספיק, חייבים לספר את הסיפורים שמהם התחלנו את כל הדבר הזה. לכן החלטנו לפתוח קהילה בפייסבוק בשם ׳גן החיות של תל אביב׳, קבוצה אורגנית לחלוטין, שהוספנו אליה אנשים רנדומלית, ולאט לאט התמלאה והתמלאה בסיפורים אין סוף״, מספרת מאיה.

גן החיות הדסה מתעורר לחיים. צילום: עיריית תל אביב יפו
גן החיות הדסה מתעורר לחיים. צילום: עיריית תל אביב יפו

״אנשים ניגשו לאלבומים הישנים שלהם, צילמו אותם בטלפון, ובעזרת הילדים והנכדים העלו אותם לקבוצה בפייסבוק״, מסביר יובל, ״יצרנו כך ארכיון בענן של המון תמונות של אנשים מגן החיות, אוסף שלא קיים בשוק מקום אחר״. העידן הוא עידן הטרום קורונה של 2018, והזוג אף מחליט לכנס למפגש פיזי את חברי הקהילה. ״הגיעו די הרבה אנשים, עמדנו מולם עם כמויות של חומר ורעננו להם את הזיכרון. ראיינו את כולם, לקחנו את הסיפורים הכי חשובים ומלהיבים ועיבדנו אותם לתסריטים שמלווים את הסיור הווירטואלי באפליקציה״.

מתוך האפליקציה
מתוך האפליקציה

אז איך זה נראה במציאות? ״מורידים את האפליקציה שלנו, שנקראת tazoo לנייד, מגיעים לגינת הדסה ומסתובבים בין שמונה תחנות שונות שנמצאות בה. כל תחנה מסמנת איזו שהיא שנה, החל מלפני קום המדינה כשהגן נפתח, ועד סגירתו ב-1980. בתחנה רואים דרך מסך הנייד אנימציה וקריינות מקורית שמולבשות על הנוף הקיים, ודרכן שומעים את הסיפור של אותה תקופה בגן.

״סיפורי הקהילה מתומצתים״, מפרטת מאיה, ״כל תחנה היא בין דקה לשתי דקות, ובסוף כל תחנה אפשר לצלול לתוך האפליקציה ולקבל עוד מידע דרך משחקים לילדים וסרטים קצרים שיצרנו יחד עם פרויקט התסריטאים של העירייה ׳בלוק כתיבה׳״. יובל ומאיה מעידים שאפשר להעביר באפליקציה החל מרבע שעה ועד שעה וחצי, וממליצים להגיע עם אזניות בשביל לחוות את הסיפורים והקריינות בצורה מלאה.

גן החיות הדסה מתעורר לחיים. צילום: עיריית תל אביב יפו
גן החיות הדסה מתעורר לחיים. צילום: עיריית תל אביב יפו

״עוד חלק מהותי לא פחות שהוספנו לאפליקציה הן הדמויות שהיו מזוהות כל כך עם גן החיות״, אומר יובל, ״המספר בקריינות הוא בדמותו של ברוך גופר ז״ל, מנהל גן החיות האגדי וסבא רבא של אסף זמיר – היה לנו חיבור נפלא עם המשפחה והם ממש עיצבו לנו את הדמות שלו. פוגשים במהלך הסיור גם את מגנוס ויינברג (השומר השמן, בכינוי), וג׳וני סושייה מאלף החיות, אלו דמויות ששוחזרו מתוך הזיכרונות של כל הקהילה והיו הכי משמעותיות״.

מתוך האפליקציה
מתוך האפליקציה

אפליקציית tazoo והשלטים שמנחים כיצד להשתמש בה בגן הדסה כבר קיימים ועומדים, והשימוש פתוח לקהל הרחב בחינם – אך השקת המיזם הרשמית תתקיים ביום שבת, ה-11 בדצמבר. ברוח ההגבלות שנראה שמתקרבות אלינו חלילה ובהתאם לפרויקט ששיא הפיתוח שלו התקיים בשיא המגפה – הוא גם קורונה פרינדלי ומאפשר מרחב רב גם בחלל הפתוח של גן הדסה.

גן החיות הדסה מתעורר לחיים. צילום: עיריית תל אביב יפו
גן החיות הדסה מתעורר לחיים. צילום: עיריית תל אביב יפו

״זו קצת אלטרנטיבה לגן חיות באיזשהו מקום, תחליף בשר״, אומר יובל וצוחק, ומאיה מוסיפה, ״היה לנו חשוב שהאפליקציה הזו תגיע מצד אחד לאנשים שרוצים להיזכר – שנהנים מלקרוא עוד מידע ולהתווכח על איפה היה הכלוב של הפיל, אבל גם לילדים שהמציאות הרבודה, הסרטים הקצרים והטכנולוגיה מגניבה אותם ומקרבת אותם לנוסטלגיה הזו״.

גן החיות הדסה בגן העיר. צילום: בועז לניר
גן החיות הדסה בגן העיר. צילום: בועז לניר

״אם יצא לכם לבקר כבר, אנחנו שני הקריפיים שמסתובבים לראות אם כולם נהנים והכול בסדר״, אומרת מאיה בחיוך, ״בשבת שעברה היו המון משפחות שהצטלמו עם החיות והקשיבו לסיפורים, זה ממש קם לתחייה. לראות שלושה דורות שבאים ביחד – סבא, סבתא, אמא אבא והילדים, ושזה רלוונטי לכל אחד מהם: הילד רוצה לרוץ ולראות את החיות בטלפון והסבא מנסה להסביר לו שזה לא היה ככה, זה היה ככה. אחד הרגעים המרגשים היה הסיור הראשון לקבוצה מצומצמת מתוך קהילת הפייסבוק שפתחנו. בהתחלה הם לא הבינו למה בכלל צריך את זה – אבל כשהם ראו על הדשא את הסיפור על הפילה ורדה ששברה לפיל מותק את החט – הם נזכרו מחדש בהכל. זה היה מאוד מרגש״.
האפליקציה זמינה בחנויות האפליקציות ומאפשרת סיורים חופשיים בכל שעות היממה