גרייט מאשין משחררים אלבום חדש; "גם לחזקים, אהבה היא התשובה"

כשמאחוריהם הופעות פיראטיות וסקוואטים בגרמניה, מועדון אנדרגראונד בת"א וכמה הופעות בלתי נשכחות, שלישיית הסטונר רוק המקועקעת מוציאה אלבום בעל השם המפתיע "Love"

גרייט מאשין (צילום: גאיה ס. טרטל)
גרייט מאשין (צילום: גאיה ס. טרטל)
23 באפריל 2017

"כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו. אך המשפחות האומללות – אומללות הן כל אחת על פי דרכה", לימד אותנו טולסטוי בפתיחה המפורסמת של "אנה קארנינה". הציטוט הזה נטחן מאז יצא הרומן ב-1877 בכל כך הרבה הזדמנויות, אך מעניין לתהות מה היה אומר טולסטוי על המרקם המשפחתי של להקת הגרייט מאשין. הרבה להקות נוהגות להצהיר על עצמן כמשפחה, אבל במקרה הזה, זו לא הצהרה מופרכת. הלהקה, שמוציאה כעת את אלבומה השני באורך מלא – "Love", מורכבת מהאחים עומר (34) ואבירן (29) חביב, שחולקים ביניהם את תפקידי השירה (עם יתרון לאבירן) ומנגנים בגיטרה ובס, בהתאמה. מי שמשלים את האחים הוא המתופף מיכאל יצחקי (26), שמהווה צלע מאזנת במשולש, בעיקר כששני האחים נכנסים אחד לדברי השני, דבר שקורה לא מעט. ההיסטוריה של הלהקה מתחילה אי שם במושבים רינתיה ונופך, שם העבירו האחים חביב את נעוריהם.

"כשהייתי בן 16 קניתי לאבירן מערכת תופים בתור מתנת בר מצווה מוקדמת, והוא ישר התחיל לנגן", עומר מספר. "הוא היה כשרוני וידע לנגן ישר לפי מה שהוא שמע. זו הייתה ההתחלה שלנו במוזיקה. תמיד עשינו מוזיקה ביחד. אחר כך הייתה לנו להקה שהתגלגלה ויצאנו איתה לגרמניה".

מתי נוצר הגרעין של גרייט מאשין כלהקה?

עומר: "התחלנו כלהקת The Genetic Mistake והיו לנו הופעות פיראטיות בגרמניה, מנגנים בכל מקום שהזדמן לנו. היינו פותחים גנרטור בפארק ומנגנים לקהל שבא לשם. זה דווקא עבד מעולה. ההצלחה הגדולה של הלהקה ההיא הייתה היכולת לנגן בכל מקום וגם לעבוד בלי שירים. אבל אז התפרקנו ואבירן חזר לארץ. אני המשכתי בגרמניה עוד שנה ואבירן פגש בתל אביב את מיכאל".

למה עזבתם את ברלין?

עומר: "ההצלחה נגמרה. הגענו לכמה שיאים אבל הם לא הצטברו".

אבירן: "התלבשו עלינו כל הזמן עוד אנשים ומצצו לנו את האנרגיה. לא הייתה לנו ויזה ורבנו מכות עם מי שהביא אותנו לשם. הגענו לברלין וגרנו בסקוואטים, וכל הזמן פחדנו שיזרקו לנו את הציוד מהחלון. היה נחמד ואנרגטית היינו אז ברוקנ'רול, כמו היום, אבל הרעיון של הלהקה לא ליבה את עצמו ומה שקרה בסופו של דבר היה התמוססות. חזרתי לתל אביב ב-2009, אחרי שלוש שנים בברלין. התחלתי לעבוד בפיצריה וללמוד ג'אז בקונסרבטוריון שטריקר".

כתבות מעניינות נוספות:
המפשעות חוזרים עם אלבום פוליטי ולא מתנגדים לעבור למיינסטרים
להקת הסטונר האמריקאית All Them Witches חוזרת לישראל
הסרט החדש של טייני פינגרז מציג את ים המלח כפי שמעולם לא נראה

גרייט מאשין (צילום: גאיה ס. טרטל)
גרייט מאשין (צילום: גאיה ס. טרטל)

כשאפיזודת ברלין מאחוריו, אבירן הרבה לנגן עם מיכאל, ואז נפל עליו במקרה מקום שיהווה אבן דרך בדברי הימים של גרייט מאשין ושל המוזיקה האלטרנטיבית בתל אביב בכלל – דירת מרתף בשכונת כרם התימנים, שנהפכה למועדון ההופעות ריאליטי ריהאב סנטר (להלן: רר"ס, א"ב), אותו האחים הפעילו.

"הרר"ס הגיע מהצורך הבלתי פוסק של אבירן לבנות חדר מוזיקה", עומר מספר. "לא משנה לאן הלכנו בעולם, כולל חוות ביזאריות של חזירי ענק בגרמניה, הוא היה בונה שם חדרים מחלקי עץ שהוא מצא בחצר. קיבלנו לינק ממישהו שאמר שיש אדם שמוכן לתת חדר. היו עוד אנשים שרצו, ובסוף אותו אדם אמר לאבירן שאם הוא רציני, הוא ייתן את זה רק לו. זו הייתה דירת מרתף שניתנה בעבור עשיית אמנות ודברים חיוביים".

בלי הרבה יח"צ או פרסום בפייסבוק, בקיץ 2011 הרר"ס נפתח ואירח להקות כמו אלקטריק זו, קין והבל 90210, שעלת נפוצה והאנג'לסי, שהופעת הבכורה שלה אף התקיימה במועדון. על אף הצלחתו, הרר"ס ספג תלונות רבות על רעש ובסופו של דבר נסגר ב-2014.

לדברי אבירן, "כל העניין עם הדרך של ההשכרה היה נטו הזייה. נוצרה סיטואציה ששלוש שנים וחצי היה לנו מפתח והבן אדם שהשכיר פשוט זרם עם כל מה שהלך שם. מבחינת חוקיות, עירייה, כסף – הכל היה מתחת לכל ביקורת. בסופו של דבר המקום היה מפגע לשכונה. כשהריהאב נסגר זה היה עצוב, אבל גם הרווחתי את החיים שלי בחזרה".

עומר מסכים. "הריהאב היה בית מדהים, אבל הרגשתי שהוא לא היה מקום מאה אחוז וואו בשבילנו שנגיד 'בוא נמות בשבילו', אז ויתרנו עליו".

עם כל הבלאגן מסביב והכאב, מה אתם לוקחים מהמקום?

עומר: "את גרייט מאשין שנוסדה ברר"ס. בשביל זה אבירן פתח את הריהאב, שתהיה לנו להקה חדשה".

הרר"ס היה בית להופעות של להקות רבות, ושם גרייט מאשין התמקצעה ובנתה לעצמה מוניטין של להקת הופעות מצוינת. כמה מההופעות הבולטות של גרייט מאשין התקיימו באינדינגב, והם קיימו כמה הופעות בלתי נשכחות על הספינה "סבבה 5", במסגרת ההפלגה "רוקנרול ספייסבואט". אך ההופעה הכי מרגשת מבחינת הלהקה התקיימה דווקא בלוזאן שבשוויץ.

"זו הייתה ההופעה לפני אחרונה בטור עם All Them Witches האמריקאים, וזו ההופעה הראשונה בחיים שקיבלנו במקום שהוא זר לנו הדרן אמיתי, בתור להקת חימום", אומר אבירן. "זה משהו שלא יכלנו להתעלם ממנו".

עומר: "זאת הופעה שגרמה לי את התחושה שלשמה רציתי להיות בלהקה. ירדנו מהבמה כשהקהל צועק את השם שלנו, ובעל המקום אמר לנו 'מה אתם עושים, קוראים לכם, תחזרו לבמה'. זה היה סוג של שיא שלא האמנתי שיקרה לי".

מעבר להופעות, גרייט מאשין גם שחררה ב-2014 אלבום באורך מלא, שקרוי על שמה, ועוד שני מיני אלבומים – "Rumble" ו–"Looking For Gold". הסאונד של הלהקה מאופיין כסטונר רוק – ז'אנר שמשלב אלמנטים של רוק כבד עם פסיכדליה (ולדברי עומר, ז'אנר שמייצג להקות של סטלנים). שירי הלהקה גדושים בריפים כבדים של גיטרות עם דגש על קטעים אינסטרומנטליים ארוכים ואיטיים, וגם אלבומה החדש והשני במספר של הלהקה, "Love", ממשיך להתכתב עם הסאונד של הז'אנר.

למה בחרתם לקרוא לאלבום דווקא בשם הזה?

עומר: "זה גם שיר הנושא של האלבום. אם אתה שואל למה החלטנו שהשיר והאלבום ייקראו Love – השיר מסמל בתקופה האחרונה משהו מאוד חזק וניגנו אותו המון פעמים בשנה האחרונה. יש בשיר את החלק שאנחנו צועקים "Love is the answer, love never dies", ובכמה ארועים, גם בחו"ל וגם בארץ, הקהל ענה לנו ברמה כזאת שהמשכנו לנגן את השורה ולא לסיים את השיר. מבחינתי זה מה שחיזק אצלי את הרצון לקרוא לאלבום 'Love'.

"אנחנו משתייכים כביכול לקבוצה של אנשים עם קעקועים שמנגנים רוקנ'רול, שמהצד אולי לא נראים כצבעוניים ואוהבי אהבה. זה שגרייט מאשין צועקים "Love is the answer" אומר 'פאק איט' לכל אותם קשוחים. גם אם אתה חזק, זה לא אומר שאהבה היא לא התשובה".