מהטלוויזיה לבטן שלכם: הגרמקנודל נוחת בטשרניחובסקי

הקינוח האוסטרי שהפך לסנסציה הודות למאסטר שף יוצע בסופ"ש הקרוב בשטפן ג'לטו. מדובר במאפה שמרים מחמם ומהמם שמתאים בדיוק לימי החורף הקרים (בערך)

גרמקנודל בשטפן ג'לטו. צילום: שטפן מאכר
גרמקנודל בשטפן ג'לטו. צילום: שטפן מאכר
21 בדצמבר 2020

אחרי שהפך לסנסציה באחד מפרקי מאסטר שף האחרונים, זה היה רק עניין של זמן עד שהגרמקנודל ינחת בעירנו, והנה זה קרה וזו הזדמנות טובה לכל מי שהסתקרן לנסות את הקינוח המהודר. אז כן, אמנם לא נזכה לטעום אותו השנה באחד מאתרי הסקי המושלגים באירופה, אך נתפשר על טיול קצרצר לשטפן ג׳לטו בטשרניחובסקי, וזו פשרה לא רעה בכלל. סמכו עלינו.

בית המתוקים של שטפן מאכר, יליד וינה, מתהדר במגוון מגדניות אוסטריות למהדרין: זאכר טורט, שטרודל תפוחי עץ, עוגת לינזדר לפי הספר ומבחר גלידות עשיר כמובן. כעת נוסף לו אורח חורפי (וזמני) לסוף השבוע הקרוב: הגרמקנודל. מדובר, במילותיו של שטפן, בקינוח אוסטרי ייחודי ומיוחד שהכנתו דורשת עבודה רבה. נראה שהמאמץ השתלם כאשר נרשמה במקום אהדה רבה בקרב טועמי הקנודל, שרק ביקשו עוד מהמתוק-מתוק הזה.

גרמקנודל ועוד גרמקנודל. אורח אוסטרי לוהט. צילום: שטפן מאכר
גרמקנודל ועוד גרמקנודל. אורח אוסטרי לוהט. צילום: שטפן מאכר

למי שפספס, הגרמקנודל, אותו השווה ישראל אהרוני לענן רך ומבורך, הוא למעשה מאפה שמרים בצורת כופתה, בתוספת זרעי פרג מתפצחים ומילוי נדיב של ריבת פובידל – קונפיטורת שזיפים מסורתית. הגרמקנודל מוגש חמים, ברוטב חמאה מומסת או רוטב וניל ועל כן הוא אידאלי ונחוץ לימים הקרירים. ואכן, בהתאם להבטחות, מדובר במעדן כיפי שמחמם את הבטן ואת הלב, במרקם מנצח ובניחוח אירופי שמזכיר לנו נשכחות והולך נהדר עם כוס קפה או תה מהביל.

וככה מכינים את זה: 

בשטפן ג׳לטו תוכלו לקנות אותו במקום בטייק אווי ולשבת אתו על ארגז או ספסל בסביבה הקרובה, כי בשל עדינותו והטמפרטורה החמימה בה הוא מוגש בלתי אפשרי לשנע אותו במשלוח. ועדיין, אנחנו בהחלט ממליצים לכם לכתת רגליים אל רחוב טשרניחובסקי ולהרגיש קצת חו״ל בסוף השבוע הזה.

45 ש״ח, טשרניחובסקי 21