קחי אותי סקורדליה: המשלוח שהעיף אותנו לחו"ל

כל ביס ניקוס גאליס. ארוחה יוונית בגרקו (צילום: אנטולי מיכאלו)
כל ביס ניקוס גאליס. ארוחה יוונית בגרקו (צילום: אנטולי מיכאלו)

ממרח שום אלוהי, פאבה שיכולה להמיר אתכם לצמחונות ועיקריות בשריות מוצלחות הופכות את שירות המשלוחים המלוטש של גרקו לאחד הטעימים בעיר. וזה יותר זול מכרטיס טיסה

30 בנובמבר 2020

מתי אנחנו, כחברה, נתחיל להוקיע באופן רשמי ופומבי את מי שמעלה תמונות מנקרות עיניים מחופשות בתקופת הקורונה? עם כל הכבוד להנחיות מסיכה ושמירת מרחק, אולי הגיע הזמן להוסיף סעיף אינסטגרם א' תת סעיף סטורי 23/ד': "לא יעלה אדם תיעוד ויזואלי מאיי סיישל בידיעה שחבריו מובטלים, עצמאים ו/או בחל"ת". בהיעדר בדיקת קורונה וכרטיס טיסה, כל מה שנותר הוא להתנחם במעט אוכל עם טעם של חו"ל, ואין מסעדה יותר חו"לניקית בתל אביב ממסעדת גרקו.

המסעדה היוונית, שגם במיקומה אי שם במתחם גרינברג הצפוני מרגישה כמו קפיצה קטנה לחו"ל, מחזיקה גם מערך שליחויות מכובד (אל תדאגו, אם אתם לא באזורי המשלוח של וולט, פשוט תזמינו מהאתר) שניתן להגדיר רק כשופע כל טוב – ממרחים קרים, סלטים טריים, לחמים מיוחדים, מנות פתיחה, בשרים מהגריל, מאפים, מרקים, פסטות, קציצות, דגים, עוגות, גלידות, בקלאוות יווניות, אלכוהול וקוקטיילים – ספרתי כמעט 100 פריטים שונים שניתן להזמין. נכון, רובם המוחלט היו עם שמות יווניים שאין סיכוי שאצליח לבטא נכונה (למעט צזיקי! כמה חבל שאני לא אוהב צזיקי), אבל אפשרויות הבחירה הרבות בהחלט שמו אותי במוד של חופשה ים תיכונית.

גרקו לא זרה לי. לפני כמה חודשים, בין הסגרים, ביקרתי במסעדה לארוחה משפחתית שהיתה בעיקר סיוט של המתנה לשולחן, למלצר, למנות, לחשבון ולעוף משם (אם כי זה די נסלח, כי קורונה). מבחינות רבות המשלוח המצוין של גרקו היה חוויה מתקנת. לא רק שהמשלוח הגיע חמים למרות שאני נמצא בצד השני של העיר, ארוז היטב בקופסאות שהותאמו בקפידה לכל מנה, הוא גם הגיע עם הטרנד החדש האהוב עלי – מדבקות מודפסות עם שם המנה והשינויים שבה, שלא תצטרכו להתחיל לטעום כדי לגלות מה אתם טועמים.

הו, סקורדליה, היכן היית כל חיינו? גרקו (צילום: דן פרץ)
הו, סקורדליה, היכן היית כל חיינו? גרקו (צילום: דן פרץ)

האוכל של גרקו הוא גרסה מותאמת לחיך הישראלי, ככה שאולי לא תרגישו כאילו אתם בטברנה על מיקונוס, אבל המנות הן בהחלט מנות יווניות קלאסיות, למעט ההרגל היווני המגונה של להגיש הכל עם צ'יפס בינוני, וטוב שכך. התחלתי עם צמד הממרחים סקורדליה וטירוקפטרי – ממרח שום, שקדים ושמן זית (38 ש"ח) וממרח פלפל קלוי, גבינת פטה וגבינה כחולה (36 ש"ח) בהתאמה – לצד צמד פיתות עם אורגנו שנאפו על הגריל לשלמות (18 ש"ח).

המחיר אמנם יקר, במיוחד יחסית לממרח, אבל מתבטא בכמות נאה (בערך 200 גרם, אני מעריך), אז אל תגזימו עם יותר מדי ממרחים. הסקורדליה, לחובבי שום, הוא מנת דגל של ממש. בעל מרקם של טחינה גולמית וטעם שומי מתקתק שמעקצץ על קצה הלשון. בתור רומני אני מרגיש שלגמרי יכלו לתת יותר דגש על השום, אבל זה ממרח חלומי הולך נפלא עם בערך כל מנה. גם הטירוקפטרי היה טעים במיוחד, אבל כמות הגבינה הקטנה שנזרקה מעליו היתה מאכזבת, כי היא ללא ספק הטוויסט המצטיין במנה. 

יותר טוב מחומוס. הפאבה של גרקו (צילום: דן פרץ)
יותר טוב מחומוס. הפאבה של גרקו (צילום: דן פרץ)

ממגוון העיקריות שנדגמו, המצטיינת ללא שום ספק היתה גם זו שציפיתי ממנה להכי מעט – פאבה עם ארטישוק בגריל (64 ש"ח). הפאבה, למקרה וכמוני לא ידעתם, הוא קרם אפונה צהובה שמזכיר פולנטה ללא טעמי תירס. ההפתעה היתה עד כמה הממרח הזה סופח טעמים, ועם כמות מרשימה של ארטישוק ובצל סגול מלאי טעם על הגריל, המנה מקבלת מאפיינים של מנה בשרית. מה אגיד, מדובר באחת המנות הצמחוניות הטעימות שפגשתי (יש גם בגרסה עם פרגית, אבל בחיי שעם הארטישוק הזה אתם לא צריכים).

פחות מרשימות ממנה, אבל עדיין מוצלחות למדי, היו הגירוס עגל כבש (68 ש"ח) והמוסקה (78 ש"ח). שתיהן מנות גדולות למדי שבהחלט ישביעו גם סועד מורעב, אבל הרגישו קצת רגילות, במיוחד ביחס לכל מה שהיה עד כה בארוחה. הגירוס הורכב מחתיכות נאות ביותר של בשר מתובל שאמנם היה עסיסי, אבל הרגיש חסר מעט באזורי הרוטב העגבניות המובטח. לפחות הפיתה שבתחתית הספיקה לספוג מצוין את נוזלי הבשר ואת מעט הרוטב, מה שהפכו אותה לבצק מפוצץ בטעם ששווה לשכפל לדורות הבאים. 

המוסקה ההורכבה מתערובת בשר מצויינת (שגם הייתה מעט דלה ברוטב), מעל לבשה שכבה עבה של רוטב בשמל והגיע בדרגת עשייה מושלמת, אבל מיעוט יחסי של חצילים ותחושה כללית של מנה שמוציאים באוטומט הפכה את המנה היקרה בתפריט לפחות מלהיבה, בטח ביחס לפאבה, למרות שבהחלט טעימה ומספקת. מסתבר שמשלוח מגרקו אולי נמצא בסקאלה היקרה יותר של המשלוחים, אבל גם גבוה בסקאלה של הטעימים יותר. וזה בוודאות זול יותר מכרטיס טיסה.
גרקו, גרינברג 25, א'-ש' 9:00-23:00, 03-7411022; משלוחים ישירים כאן