גשם בוא: עיריית תל אביב-יפו נערכת למניעת הצפות בגשמים הראשונים

יאללה, לרחוץ הכל. הטיילת בנמל תל אביב אחרי הגשם (צילום: שאטרסטוק)
יאללה, לרחוץ הכל. הטיילת בנמל תל אביב אחרי הגשם (צילום: שאטרסטוק)

זה הולך להיות חורף קשה, ואיתו עשויות לחזור הצפות קשות ברחבי תל אביב. בדיוק בזמן לגשם הראשון משלימה עיריית תל אביב-יפו את ההיערכות שלה לחורף, כשהמטרה המרכזית היא למנוע הצפות ולשדרג את מערכות הניקוז. ויש גם דברים שאתם יכולים לעשות

13 בספטמבר 2023

הגשם הראשון של השנה ירד על תל אביב בשעות הבוקר המוקדמות, כי באמת צריך לשטוף הכל כבר, ובדיוק בזמן השלימה עיריית תל אביב-יפו את ההיערכות שלה לקראת תחילתה של העונה הרטובה, תוך מתן עדיפות עליונה למניעת הצפות מי גשמים בעונה זו.

בשנים האחרונות בוצעו ברחבי העיר עבודות לשדרוג מערכת הניקוז העירונית על ידי הוספה של קווי ניקוז ונקודות קליטה של מי גשם, ועשרות מיליוני שקלים הושקעו בסדרת פרוייקטים ברחבי העיר לשיפור ופיתוח מערכת התיעול למניעת הצפות כתוצאה ממי גשם, עם דגש מיוחד על יפו ושכונות דרום העיר ומזרחה.

פחות תמונות כאלה, בבקשה. הצפות בתל אביב, 2015 (צילום: שאטרסטוק)
פחות תמונות כאלה, בבקשה. הצפות בתל אביב, 2015 (צילום: שאטרסטוק)

השנה הורחבה היערכות העירייה מעבר לעבודות השוטפות ובוצעו פרויקטים נקודתיים שאמורים להקל את העומס על תשתיות העיר במצבי גשם קיצוניים. בדומה לשנה שעברה, גם השנה ייתכן וירדו כמויות בלתי צפויות של משקעים ובעירייה מזכירים כי לא ניתן למנוע באופן מוחלט את ההצפות במקרים של עוצמת גשם חזקה מאוד בזמן קצר.

היערכות העירייה השנה כללה מספר פרויקטים יחודיים, ביניהם הקמת מובל ניקוז בקוטר 3.2 מטר בשטח תכנית 3700 (צפון מערב העיר); ביצוע עבודות להקמת מובל ניקוז ברחוב לח"י שמטרתו שיפור של ניקוז מי הגשמים במזרח העיר; מובל מים ברחוב עולי ציון שמטרתו שיפור של ניקוז מי הגשמים בפלורנטין וביפו; שדרוג המובל במקטע נורדאו-הירקון והגדלת מוצא הניקוז של מובל מי הגשמים לירקון; הקמת מערכת ניקוז בין דרך נמיר ורחוב ויצמן וחיזוק מערכת הניקוז בין ויצמן ואבן גבירול (העבודה מבוצעת בשיתוף חברת נת"ע) ששדרוג המובל במקטע ארבע ארצות-סוקולוב תוך הגדלת חתך המובל ושיפור זרימת הנגר; שימוש בפתרונות חדשניים לניהול נגר כדוגמת ארגזי חלחול במתחם חסן ערפה וברחוב המצפן ועוד.

עושים מקום למים. פרויקט מובל ארלוזרוב (צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב-יפו)
עושים מקום למים. פרויקט מובל ארלוזרוב (צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב-יפו)

את המידע המלא על היערכות העירייה לחורף תוכלו למצוא כאן. העירייה קוראת לציבור להיערך לרוחות חזקות, לאבטח במרפסות ציוד שעלול לעוף ולשים לב במידה ועל הגגות ישנה פסולת או חפצים העלולים לעוף ולגרום לנזקים. מומלץ לחזק גדרות רופפות ולהשתדל שלא להוציא בימי גשם אל מחוץ לחצרות גזם וענפי עצים. בנוסף קוראת העירייה לתושבים ותושבות המתגוררים בקומות שמתחת לפני הקרקע ולבעלי מרתפים לוודא כי האיטום והניקוז של קומות אלה תקינים ופועלים כנדרש. כמו כן עליהם להצטייד באמצעים שימנעו חדירת מים לקומות שמתחת לפני הקרקע בזמן הצפות.

לא פחות חשוב: מנקים פתחי ניקוז ומונעים הצפות (צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב-יפו)
לא פחות חשוב: מנקים פתחי ניקוז ומונעים הצפות (צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב-יפו)

"הדיווחים והמראות מיוון ומספרד לא משאירים מקום לספק", אמר ראש העיר רון חולדאי. "החורף הקרוב הולך להיות קשה יותר משנים אחרות. משבר האקלים כבר כאן, ובדיוק בגלל זה התרעתי השנה, כפי שאני מתריע מדי שנה לממשלת ישראל לפעול באופן מיידי למניעת ההצפות הצפויות בנחל איילון לנוכח עבודות התשתית המתבצעות בתוואי. אנו כעירייה פועלים במרץ ובמגוון זירות כדי לייצר הערכות אופטימלית לקראת החורף הקרב".