דאבל קליק לרכישה

מבצעים, קופונים, מגוון של מוצרים ומחירים זולים: אין ספק שאונליין שופינג זה שווה. אבל יש מצב שהתמכרנו לריגוש של הרכישה עצמה ואנחנו לא באמת זקוקים לכל הדברים הללו? גיהוץ אחרון ודי

21 בינואר 2014

שכנתנו הגדולה מהמערב, אמריקה, נמצאת בימים אלה בדיוק בשיא שכרון הקניות של תקופת החגים. אות הפתיחה לטירוף הרכישות ניתן ב"בלאק פריידי", יום שישי השחור המקדים את חג ההודיה, ומאז הוא הלך והתגבר בגלים של בזבוזים, מבצעים, הנחות וגיהוצי אשראי. החנויות מציעות סיילים מפתים, ואתרי האינטרנט לא נשארים חייבים ומפציצים בהנחות. החגיגה באינטרנט כה גדולה עד שהאתרים תבעו לעצמם יום חגיגת קניות שלם משלהם: Cyber Monday. אבל לאחרונה טירוף הקניות מטפטף אט-אט והופך רלוונטי גם לחברה שלנו, כאן בישראל. חברות ישראליות למהדרין, דוגמת רשת 'באג', או מותג התכשיטים 'שלומית אופיר', הציעו ללקוחותיהם לרגל ה"בלאק פריידי" הנחות מיוחדות ומפתות באתרים שלהם באינטרנט, משל היו אתרים בינלאומיים לכל דבר. אבל את גרעין הטירוף האמיתי ניתן למצוא בקהילה הולכת וגדלה של רוכשים שנוטשים את הקניונים – ועוברים להזמין מאתרים בחו"ל. הם חוברים לחזון גלובלי של מותג לכל ילד אך ללא עמלת יבואן או דמי תיווך, ללא מוכרות מעצבנות – ובכלל, בלי לצאת מהבית. רק שלפעמים, האוטופיה הזו הופכת לדיסטופיה.

"כשאתה טרי בכל העסק הזה, כל מבצע נראה נורא מדהים וחד-פעמי", אומרת ר', שועלת רשת ותיקה, ומוסיפה כי הקניה ברשת מפתה מכיוון ש"ההבדל בין המגוון והמחירים בין מה שיש בארץ למה שאפשר למצוא באינטרנט הוא עצום. מעבר לכך – אין צורך לכתת רגליים, והשירות המעולה באתרים הגדולים מאפשר לך להחליף ולהחזיר כמעט בלי שאלות". כל אלה הם שגרמו לה להדיר רגליה מהקניונים ולהעדיף את הרשת. אך היא מעידה כי "אחרי כשנה של קניות אונליין הגעתי למצב בו אני כל הזמן מחפשת מה לקנות, גם אם אני בכלל לא צריכה או רוצה באמת. כשקלטתי כמה אני מוציאה על זה החלטתי שזהו – ואז התחיל תהליך של הפחתה, למרות שפה ושם עדיין היו פיקים של התפרעויות".

בשלב כלשהו המוצר המוחשי מפסיק להיות העניין – והמוקד עובר לתחושת הריגוש שבאיתור המוצר המדויק, בהנחה המשמעותית ביותר, ומהקולקציה המוגבלת ביותר. דוגמה רלוונטית לכך היא קולקציית חג-המולד המיוחדת של ריהאנה לחברת האיפור 'מאק', שנוחתת ממש בימים אלו בחנויות הרשת, אך הקידום המאסיבי שלה באינטרנט נמשך כבר כמה חודשים. כאשר היא מצייצת תמונות של אודמים וסמקים חרוטים באותיות שמה, עודדה ריהאנה את מעריצה לשים פעמיהם אל החנות המקוונת של 'מאק', ולהזדרז להזמין מראש את הקולקציה המוגבלת. בעוד שיש את אלו שחשקו למרוח אודם אדום ולהרגיש קצת "באד-גירל-רירי" ליום אחד, יש אחרות שהצביעו על כך שגוונים זהים לחלוטין כבר קיימים ברשת 'מאק' עצמה (שלא לדבר על רשתות זולות יותר), והחברה פשוט ממתגת את האריזות מחדש עם שם נחשק המעניק יוקרה וייחוד למראית-עין – וגורמת ללקוחותיה לקנות שוב ושוב מוצר שכבר יש להן.

בעוד ש-ר' מעידה שיצאה ממעגל הריגושים של קניות ברשת, רבות אחרות נמצאות עדיין עמוק בפנים. בפייסבוק קיימת קבוצה פעילה למדי שנקראת 'מכורי איפור אנונימיים', וחברות הקבוצה משתפות זו עם זו תמונות של איפור עצמי, תיעוד לקוחות, וכמובן – עוד ועוד רכישות ברשת. ב"יום שישי השחור" רתחה הקבוצה מרוב עדכונים על הנחות, החלפות קופונים, ושיתוף הנזק המצטבר לארנק. "חבר שלי ממש התעצבן על כך שבזבזתי כל כך הרבה", חלקה אחת הגולשות, "עד שהוא ישב ובדק את הקבלות וראה שלמרות שהוצאתי 700 דולר, למעשה חסכתי 1200 – ואז הוא נרגע". בעוד שמספר תגובות העירו בחשש ש-700 דולר זה עדיין המון כסף עבור איפור, נדמה שקולן נבלע בין עשרות הודעות אחרות שחגגו את הרכישות. בשבועות ובחודשים שלאחר מכן המשתתפות חלקו בגאון את החבילות המתוקות שהביא אליהן הצבי של דואר-ישראל, שתכולתן הצטרפה לאוסף ההולך ותופח בבתיהן.

"זה כבר ברמת חולי, הן לא מבינות שיש להן בעיה", אומרת ים מתוקי, מאפרת וחברה לשעבר בקבוצה. "הן קונות בעשרות אלפי-שקלים וזה מעלה אצלן אבק בחדר. אז למה? כי כיף לך לדעת שזה שלך בחדר? אפילו אם הבחורה גם מאפרת וגם עובדת בחנות איפור ומקבלת הנחה, אין שום דרך בה העסק הזה יכול להפוך למשתלם. נשים צריכות לחזור לפרופורציה", היא מכריזה. "זה פשוט מחריד ואבסורד, האוספים שיש לבנות בקבוצה".

א', גם היא לא זרה לקניות באינטרנט, טוענת שהמבצעים הללו משרתים בעיקר את הרשתות. "הרי אנשים באים לקנות עוד ועוד. הן אלו שמרוויחות בסופו של דבר. אנשים קונים בתחושה שיותר זול, אבל הם קונים הרבה יותר".

אז מה הפתרון? ר' מציעה מעבר לקניה מחושבת יותר, אבל מבלי לוותר על הקניות ברשת בשום אופן. "אם יודעים לקנות חכם ולא לקפוץ על כל מבצע – זה בהחלט משתלם. אחרי כמה זמן אתה מבין שכל הזמן יש מבצעים מסוג זה או אחר – אחרי 'בלאק פריידי' יהיו הנחות כריסמס, לאחר מכן הנחות סוף שנה ואז הנחות לשנה חדשה וכולי וכולי. זה אף פעם לא נגמר".