מדביקים את תל אביב: פרויקט התרבות "דבק" מסתער על הצעירים

מתוק ודביק. הופעה של עלמה גוב ברחבת סוזן דלל (צילום: שחף הבר)
מתוק ודביק. הופעה של עלמה גוב ברחבת סוזן דלל (צילום: שחף הבר)

אחרי פיילוט שנמשך שנה ופלש אל 10 מוסדות התרבות הגדולים בעיר, פרויקט "דבק" של עיריית תל אביב-יפו מושק רשמית ומבטיח להביא מאות אלפי צרכני תרבות צעירים אל מוקדי התרבות הממוסדת. ההשתלטות של התדר על מוז"א הייתה רק ההתחלה

7 באוגוסט 2022

כבר ראיתם את זה קורה עם ההשתלטות של התדר על מוז"א בלילה הלבן, כבר נהניתם מאירועי הלייט נייט בקאמרי, ועכשיו זה רשמי: עיריית תל אביב-יפו משיקה רשמית את תכנית "דבק", שמטרתה פיתוח דור צרכני תרבות חדש, בשיתוף פעולה היסטורי של עשר מוסדות התרבות הגדולים בעיר – מוזיאון תל אביב, מוז"א, הבימה, הקאמרי, בית אריאלה, הסינמטק, היכל התרבות, הפילהרמונית, סוזן דלל ובת שבע.

מטרת הפרויקט היא לפתור בעיה עולמית: שבירת הקרח בין צעירות וצעירים בגילאי 35-18 לבין התרבות הממוסדת, במטרה להביא מאות אלפי מבקרים צעירים חדשים למוסדות התרבות ולהגדיל את הביקורים החוזרים של צעירים אלה כחלק מהפיכתם לצרכני תרבות קבועים. במהלך השנה האחרונה קיימה העירייה פיילוט רחב היקף במסגרתו התקיימו אירועי "דבק" רבים, שהצליחו להביא עד כה כ-52 אלף מבקרים צעירים חדשים למוסדות התרבות המשתתפים בתוכנית, בנוסף על המבקרים הקבועים בפעילויות השוטפות.

דביק ומגניב. התדר משתלט על מוז"א בלילה הלבן (צילום: שחף הבר)
דביק ומגניב. התדר משתלט על מוז"א בלילה הלבן (צילום: שחף הבר)

בין אירועי התרבות אשר הופקו כחלק מתכנית "דבק" התקיימו או החלו פעילותם לאחרונה: ליין ה"Late Night" קאמרי – הצגות שנאצרו עבור קהל צעיר, בשעות מאוחרות, אלכוהול קליל וקוקטיילים מבית האימפריאל, דיגיי'ז מעולים ופגישה עם שחקנים בפאטיו הפנימי המעוצב של הקאמרי; שת"פ של התדר ומוז"א בפסטיבל הופעות לצד תערוכת פוטומנטה לצילום; "הרחבה" – מסורת חדשה של וידיאו ארט והופעות מוזיקליות ברחבת סוזן דלל ובת שבע אשר מפגישות את תושבי השכונה עם רקדנים ועוברי אורח עם מוזיקה, אלכוהול וסלסלות פיקניק מבית אברמנטו; ליין "דבק" באולם צוקר בהיכל התרבות עם ההופעות הכי שוות שיש; אירועי "זמן שקיעה" – חמישה ימים של טרנספורמציה של המרחב הספרייתי בבית אריאלה עם עבודות וידאו, סאונד, ומוסיקאים שמנגנים מוסיקה חיה להנאת הקוראים והכותבים באולמות הספרייה; לסין מרקט – שלושה ימים של שוק יד שניה ממחסני תיאטרון בית לסין בפסאז' דיזינגוף, בשת"פ עם מעצבים תל אביבים ועסקים מקומיים ובמקביל להצגות ייעודיות לקהל צעיר בתוך אולמות התיאטרון; מועדון הקרנות סודי בסינמטק שמפורסם מפה לאוזן ועוד.

דביק ומתורבת. אירוע "זמן שקיעה" בבית אריאלה (צילום: תמיר גרינברג)
דביק ומתורבת. אירוע "זמן שקיעה" בבית אריאלה (צילום: תמיר גרינברג)

"אנחנו גאים לחשוף את תכנית 'דבק' עליה אנו עמלים עוד מלפני פרוץ מגפת הקורונה", אמר גיורא יהלום, מנהל אגף התרבות והאמנויות בעיריית תל אביב- יפו, "מטרת התכנית היא לפתח דור צרכני תרבות חדש בשיתוף פעולה היסטורי של 10 מוסדות התרבות הגדולים ביותר בעיר, מתוך רצון משותף להיפתח לקהל צעיר. השקתו המחודשת של בית אריאלה בשנה האחרונה היא ההוכחה הראשונה עבורנו שהתכנית עובדת. הפיכתה של הספרייה המיתולוגית למרכז תרבות שוקק חיים, 7 ימים בשבוע, היא בדיוק המודל אותו אנו שואפים ליישם בעוד ועוד מוסדות. אנו מאמינים כי בעזרת שיתוף הפעולה של כל הגורמים נצליח להביא בהמוניהם את חצי מיליון תושבי גוש דן הצעירים אל המוסדות ולצרוך תרבות מגוונת ועדכנית".

דביק ושמח. מאירועי התדר במו"זא בלילה הלבן (צילום: שחף הבר)
דביק ושמח. מאירועי התדר במו"זא בלילה הלבן (צילום: שחף הבר)

מאחורי הפרויקט המרשים עומד צוות גרילה צעיר וסודי שהוקם באגף התרבות, הפועל בראיה עירונית הוליסטית ומהפכנית באמצעות שילוב תל אביבים בכל היבט של היצירה התרבותית במוסדות העיר. הצוות עוסק בתוכן לקהל צעיר, בשיווק בפלטפורמות חדשניות, בפיצוח ז'אנר הקולינריה במוסדות התרבות באמצעות חיבור לשפים מקומיים, בשילוב צעירים בהנהלת המוסדות ובוועדים המנהלים. הצוות מתבונן מחדש על רחבות ומבואות התרבות ומנסח להן פרוגרמות מתוך עיניים של קהל צעיר ועבור קהל צעיר, וחשוב מכך – חוקר קהל צעיר, שואל צרכני תרבות צעירים מה הם רוצים, ומנסה לשבור את הקרח הגדול שבין המוסדות הקאנונים לדור העתיד. הצלחתם הצלחתנו.