דודו ארז ינגיש את משדר הבחירות לילדים ונשבע שזה יהיה נקי. ריאיון

הקומיקאי הפרוע, שינחה את המשדר המיוחד בכאן 11, משיל את מעטפת הציניות ומתרגש להתעסק בדברים החשובים באמת

דודו ארז ב"החפרנים" (צילום: שרונה גיא)
דודו ארז ב"החפרנים" (צילום: שרונה גיא)
12 בספטמבר 2019

בין אם אתם ביביסטים או מצביעי מרצ, תומכי שוק חופשי או שאתם בכלל לא מתכוונים להגיע לקלפי, יש דבר אחד בטוח בחגיגה של הדמוקרטיה: זה הולך להיות היום הכי משעמם חדשותית (לפחות עד שעות הלילה). אבל כבר ידוע שבכאן 11 עושים דברים אחרת, וכעת הם מבשלים את מה שכנראה יהפוך למשדר הבחירות היחיד ששווה לעקוב אחריו.

לראשונה בישראל יוקדש משדר בחירות מיוחד המונגש כולו לילדים, זאת בנוסף להנגשת המשדר הרגיל לבעלי מוגבלויות, כבדי שמיעה וכבדי ראייה. מכיוון שאף אחד לא יכול לשרוד משדר בחירות של ארבע שעות, נשלפו מהדיי ג'וב שלהם צוות "החפרנים" – דודו ארז, יובל סגל ומירב פלדמן – למשדר לייב מיוחד שיארח גם את הצ'ייסר (איתי הרמן), איתי לוקץ, כוכבי ילדים, פוליטיקאים לשעבר ומומחים. המשדר יכלול מערכונים, משאלי רחוב וראיונות באווירה קלילה שתתווך לילדי ישראל את כל הבלאגן הזה. האם הם צריכים את זה? זאת כבר שאלה אחרת.

"באקטואליה מתעסקים בנושאים הקטנים והמתישים, ואולי עדיף להתעסק במהות ובדבר הגדול במקום בקטנוניות", אומר דודו ארז, שינחה את הערב. "עם כל הציניות, כשיוצאים להצביע יש משהו חגיגי באוויר. אולי אני נאיבי. בסופו של דבר אתה מתעסק במשהו שהוא מעבר לחיים האישיים שלך ויש לך הזדמנות להשפיע על נושאים גדולים יותר".

דודו ארז ב"החפרנים" (צילום: איה אפרים)
דודו ארז ב"החפרנים" (צילום: איה אפרים)

התכנית נכתבה על ידי מבוגרים שיודעים כמה הפוליטיקה מלאה בחרא ולא חינוכית בעליל. איך אתם מתמודדים עם הדיסוננס הזה?
"הזירה הפוליטית היא באמת צינית ומלאה במניפולציות ושקרים, אבל אנחנו משתמשים באורחים שיסבירו לנו מה אנחנו רואים ולמה להאמין. זה שזה מלוכלך – כן, זה חלק מהמשחק, אבל אנחנו ניגשים לזה עם אזמל מנתחים ומשתדלים להיות פחות ציניים. כמבוגרים אנחנו תמיד אומרים, די נמאס מהמשחק, אבל פה לקחנו צעד לאחור, החלטנו להבין את המשחק ולהסביר אותו. זה לקחת נושא ולפצח אותו".

איך?
"אם בסטנדאפ המטרה היא להצחיק באמצעות אבחנות, אז פה אתה קודם כל מנסה להבין מה המסר, מהו הדבר שאתה מדבר עליו, ורק אחרי ההסבר מגיעה המחשבה איך מצחיקים את זה".

יש לכם אג'נדה חינוכית/לימודית דווקא ביום שבו כל הצדדים מתנגשים. תצליחו לא לנקוט בעמדה פוליטית?
"זה באמת מעניין, כי בחלק מהמערכונים אנחנו חוזרים היסטורית למושגים של ימין ושמאל שכמעט התהפכו עם השנים והתרחקו מהמקור שלהם. אני לא בטוח שכל מי שמתעסק בפוליטיקה ברמה יום יומית באמת מבין את זה. אני לא חושב שנכון לתת עמדה, כי התפקיד שלנו הוא לתת סט של כלים לילדים כדי שיוכלו לשפוט בעצמם".

"סוף סוף יצא לי להתעסק במשהו חשוב"

משדר הבחירות משתלב בכיוון החדש בקריירה של דודו ארז, קומיקאי שמוכר בתור הסטרייט־מן הכי פרוע בסביבה. כזה שהתעסק במתיחות, נונסנס ומערכונים אבל לא ממש נגע עד עכשיו בפוליטיקה או אקטואליה. ביוטיוב תמצאו בעיקר קטעים לוועדי עובדים שעוסקים במיקרוגלים, אבל השנים האחרונות מסמנות שינוי בקריירה שלו – לדוגמא תוכנית רדיו יומית ("שלושה שיודעים") שמכריחה אותו להתעסק בנושאים אקטואליים, והולדת בנו הבכור, שהגיע בשלב בו לקח ארז כיוון חדש ואישי יותר מול קהל חי.

"אני יכול להגיד לך ש'החפרנים' הייתה אבן דרך ראשונה בתהליך הזה. כי עד אז באמת התעסקתי בשטויות, שזה בסדר כשלעצמו, אבל סוף סוף יצא לי להתעסק במשהו חשוב, בלהסביר את העולם. אתה כבר לא רוצה לייצר רק מופע זיקוקים של צחוק שאין מאחוריו עומק. לא שאני מזלזל בהצחקה נטולת עומק, אבל אני באופן אישי נהנה יותר להצחיק כשיש משהו מעבר".

וזה עוד צעד קדימה. הרי החפרנים מתעסקת בנושאים רחוקים יחסית, ובמשדר אתה תעסוק בכותרות הראשיות בעיתונים. זה מכריח אותך להתלכלך קצת.
"אני מבין מה אתה אומר, אבל במשדר עצמו אנחנו כאמור לוקחים צעד אחורה. בסטנדאפ שלי אני תמיד מנסה לדבר על מה שחשוב לי להגיד. אין המון סטנדאפ פוליטי בישראל, לפחות באופן מסורתי, זה עדיין משהו יותר אמריקאי".

אבל גם הומור עדתי זה סטנדאפ פוליטי.
"אני מנסה להסתכל על הכל בצורה אנושית, קשה לי עם הכללות למרות שהן כלי מאוד חשוב בסטנדאפ. מעצם ההכללה אתה מפספס המון דברים. הדברים יותר מורכבים והרבה פעמים על בימות סטנדאפ זה מרודד כדי להצחיק".

אבל אף אחד לא יצחק מ"תראו, הימנים לא באמת ככה וגם השמאלנים לא".
"אם אתה מצליח לדבר על מציאות מורכבת ולהצחיק את זה, זה הרבה יותר יפה. זו חתיכת עבודה, אבל אני לא פועל בסטנדאפ שלי על פי מה שיפעיל את הקהל. אני חושב מה יצחיק אותי ומה בא לי להגיד ואז אני בודק אם הקהל ייהנה מזה, פשוט כי אף אחד לא יודע מה יצחיק קהל. ברגע שאתה עושה פאנצ'ים חוזרים נוצרת אינטימיות עם הקהל אבל לך כבר נמאס, אז אתה מתחיל להתנסות. זה לא רק התפתחות, אני סתם לא רוצה להשתעמם מהעבודה שלי".

← "החפרנים" – ספיישל בחירות, כאן חינוכית, שלישי (17.9) 19:00

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"