דו"ח עמותת צלול קובע: חופי תל אביב הם הצפופים בישראל

דו"ח החופים השנתי של עמותת צלול, הפועלת לשמירה על חופי ישראל, מתייחס בנוסף לצפיפות גם לנוכחותם של גורמים מסחריים בחופי העיר. הצפוף מכולם - חוף הצוק צפון

חוף תל אביב. צילום: Shutterstock
חוף תל אביב. צילום: Shutterstock
12 באוגוסט 2015

הצטיידתם בציידנית, קרם הגנה ובגד ים אופנתי, הגעתם לחוף הים, ומה גיליתם? נכון – שהוא מפוצץ עד אפס מקום בכיסאות בתשלום, ושאין לכם מקום ליד המים לפרוש בו את המגבת. דו"ח החופים השנתי של עמותת צלול, הפועלת לשמירה על חופי ישראל, חושף כי חופי העיר תל אביב הם הצפופים ביותר בארץ – וכי קיימת בהם מגמה מדאיגה של השתלטות פעילות מסחרית על המרחב הציבורי ששייך לכולנו.

"זאת השנה הרביעית בה אנו עורכים את הדו"ח הזה", מספרת מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת צלול. "היעד שלנו הוא לשמור על החוף כמשאב לטובת הציבור ולפעול למניעת זיהומי ים, ומטרת הבדיקה השנתית היא לעקוב אחר מגמת ההשתלטות של הזכיינים הפועלים בחופים על שטחי החוף המיועדים לציבור הרחב. סקרנו חופים שונים בכל רחבי הארץ, ומצאנו כי חופי תל אביב הם הצפופים ביותר במדינה. בחוף הצוק צפון ובחוף מציצים השתלטו הזכיינים משכירי הכיסאות על כל השטח הפנוי בחוף, עד קו המים. אמנם בחופים רבים מקצים שטחים נדיבים הפנויים מכסאות, אך עדיין אנו רואים יותר מידי מקרים בהם מי שמעוניין לבלות מבלי לשכור כיסא או מיטת שיזוף לא ימצא מקום. תופעה זו ניכרת במלוא עוצמתה בחודשים יולי אוגוסט, שאז החום בשיאו וכמות המתרחצים היא הגדולה ביותר בשנה – מה שמאפשר לזכיינים למקסם רווחים".

איך התופעה הזאת פוגעת בפועל במתרחצים ובציבור הרחב?

"אנחנו מדגישים שהשתלטות הזכיינים על החופים וחסימת שטחי חוף נרחבים בכסאות אינה רק בעיה צרכנית, הצפיפות בחופים והעדר מקום פנוי מכיסאות מאלצים נופשים שלא מעוניינים לשלם עבור הבילוי בחוף הים לעבור לחופים בלתי מוכרזים, או לאזורים בחוף המרוחקים מסככות המציל, ובכך הם חופשים את עצמם לסכנה של רחצה ללא השגחת מצילים. מעבר לכך, מפעילי הקיוסקים והמסעדות בחופים מנצלים את העובדה שהנופשים הם בחזקת 'קהל שבוי' ומפקיעים מחירים, בניגוד למחירון העירוני המפוקח אליו הם כפופים. בחוף הצוק צפון לדוגמא,  מחירי המוצרים הבסיסיים בשלט התמחור של העירייה הם לא בהגשה לשולחנות, אך אין אופציה לישיבה על החוף שלא ליד שולחן. הבילוי בחוף הים צריך להיות שווה לכל נפש וכיס".

בתואר המפוקפק של החוף הצפוף בתל אביב זוכה חוף הצוק הצפוני, עם שטח המכוסה במאה אחוז בכיסאות מסחריים להשכרה עד קו המים, ללא אפשרות לפרוש מגבת על החוף. מדובר בהחמרה ביחס לשנה שעברה – בחוף הצוק צפון נמצאו בבדיקה אשתקד 4100 מ"ר של שטח פנוי מכסאות והשנה יש 0 מ"ר רבוע פנוי מכסאות. בכל החופים שנבדקו בתל אביב רוב שטח החוף נוצל עבור כסאות מסחריים, כך לפי נתוני הדו"ח.

ומה לגבי המחירים? עבור שליש בירה תיאלצו להיפרד בחוף מציצים ובחוף בוגרשוב מ-28 שקלים, לעומת 24 שקלים בחוף בננה ביץ'. עבור בקבוק מים אישי תאלצו לשלם לא פחות מ-12 שקלים בחוף בוגרשוב, לעומת 7 שקלים בחוף הצוק צפון. כיסא נוח יעלה לכם בין 6 ל-10 שקלים, מיטת שיזוף בין 6 ל-12, שמשייה בין 6 ל-12, ובקבוק קולה בין 13 ל-15 שקלים. המוצר היקר ביותר, באופן מסורתי, הוא אבטיח – עליו תשלמו בין 36 ל-38 שקלים. כואב בכיס.

"אי אפשר לבוא ולומר שתופעת מסחור החופים היא אשמתם של הזכיינים, הקיוסקים והמסעדות בלבד", מחדדת יעקבס, "זה מתחיל ונגמר בעירייה ובחברה העירונית שאחראית על מתן הזיכיונות וההתקשרויות. העירייה חייבת לקחת אחריות ולהגביל את הפעילות המסחרית בחוף, חייבים להעניק מרחבי פנאי גם למי שלא מעוניין לשלם כסף עבור הרחצה בחוף הים. זו זכות בסיסית של כל אחד ואחת מאיתנו".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "בכוונת העירייה להעביר את כלל מתקני החוף מהזכיינים להפעלתה הבלעדית. השינוי החל בחוף הצוק הדרומי והעירייה מתעדת להמשיכו לחופים נוספים. נושא זה נידון בבית המשפט והעירייה תפעל בהתאם להחלטותיו. חשוב לציין כי בכל החופים פרושים עשרות סככות צל לטובת הציבור. בנוסף בכל החופים ישנם 7 מטרים מקו המים מזרחה הפנויים לטובת הציבור, כאשר פקחי החוף מפנים מיטות זכיינים, במידה ומתרחץ מבקש לפרוש את ציודו אישי. באשר למחירים, העירייה פרסמה מחירון מחייב למספר מוצרים בחופי הים: פיתה או כריך עם חומוס או סלטים-12 ש"ח, בקבוק מים מינרליים קטן- 7 ש"ח, וקרטיב- 5 ש"ח. בשלב זה המחירים מחייבים את הקיוסקים והעירייה אוכפת את ביצוע ההנחיות בשטח. העירייה מברכת על המספר הרב של המתרחצים שמגיעים לחוף, ונהנים מהשירותים הרבים שמציעה העירייה: ספריות חוף, ארגז משחקי החוף המשותפים, מיטות שיזוף, שמשיות מסובסדות ועוד. העירייה מפצירה במתרחצים להישמע להוראות המצילים והפקחים, ולשמור על ניקיון החופים במהלך ובסיום הבילוי בחוף הים".