דוקאביב 2018: למה אלכסנדר מקווין התאבד ומה הקשר בין מרג'יאלה לפקסים?

מה עשתה ויויאן ווסטווד לפני שהמציאה את הפאנק? מה הקשר בין מרטין מרג'יאלה ופקסים? למה אלכסנדר מקווין התאבד? בין שלל סרטי הדוקו על אופנה שיוקרנו בשבוע הבא בדוקאביב יהיו שלוש פנינים על מעצבים שעשו היסטוריה. לפניכם כל מה שחשוב לדעת עליהם והצעות לחיקוי הסגנון שלהם

הסקס פיסטולס - ג'וני רוטן וסיד ווישס. צילום: גטי אימג'ס
הסקס פיסטולס - ג'וני רוטן וסיד ווישס. צילום: גטי אימג'ס

ללא ספק מאי 2018 הוא ה־זמן עבור כל מי שרוצה לדעת יותר על תעשיית האופנה והכוחות שמזיזים אותה (כולל מי שוכב עם מי). שהרי אם היצירה הדוקומנטרית חווה סוג של רנסנס, נראה שחלק מהנושאים האהובים עליה הם מעצבים, צלמים, מאיירים, דוגמניות – וגם השמחות והטרגדיות שמלוות אותם. ב"גרדיאן" כבר הכריזו לאחרונה על ה"מומנט" שחווים סרטי הדוקו על התעשייה, ונראה שהתופעה לא נעלמה מעיני פסטיבל דוקאביב השנתי. בצד סרטים כמו אלה על עורך "ווג" הצבעוני והאגדי אנדרה ליאון טאלי או על מאייר האופנה אנטוניו לופז, שגילה בין היתר את ג'רי הול וגרייס ג'ונס, שווה לפנות זמן עבור שלושה סרטים על מעצבים ששינו את איך שהעולם נראה, פשוטו כמשמעו.

הסקס פיסטולס – ג'וני רוטן וסיד ווישס. צילום: גטי אימג'ס
הסקס פיסטולס – ג'וני רוטן וסיד ווישס. צילום: גטי אימג'ס

ויויאן ווסטווד

כשויויאן ווסטווד פגשה את מלקולם מקלרן (לימים המנהל של להקת הפאנק הסקס פיסטולז), היא הפכה ממורה בבית ספר יסודי לבעלת בוטיק אופנה בשם "סקס", שהתמחה בעיצוב טי שירטס קרועות ובגדים בהשראת בונדג'. כשחברי הפיסטולז התחילו ללבוש את הפריטים של ווסטווד באמצע שנות ה־70 זה רק היה עניין של זמן עד שאופנת הפאנק השתלטה על לונדון, ואז עוד 20 שנה עד שהיא הפכה למשהו שמופיע על גלויות שמוכרים בפיקדילי.

https://www.instagram.com/p/BikDRdilXLb/

מייסון מרטין מרג'יאלה 

מאז הקוסם מארץ עוץ לא היה אדם ששמר על פרטיותו בקנאות כמו המעצב הבלגי מייסון מרטין מרג'יאלה, שהקפיד להתראיין רק באמצעות פקס ומאוחר יותר אימייל. עם זאת, בכל הזמן הפנוי שנותר לו מההברזות ממסיבות עיתונאים, מרג'יאלה שינה את עולם האופנה במהלך שנות ה־80־90 עם עיצובים איקוניים כמו הכתפיים המוגזמות של "ז'קט הסיגריה" שלו, פריטים שהיו הומאז' לעבודת החייטות באמצעות תפרים וחיבורים מודגשים ומגפיים עם חיץ בין הבהונות (איכס).

 

 

https://www.instagram.com/p/BijuC8nnqNV/

אלכסנדר מקווין 

היו לא מעט רגעים גדולים במהלך הקריירה של אלכסנדר מקווין, שכונה לפעמים "הילד הרע" של האופנה הבריטית: ז'קט היוניון ג'ק של דיוויד בואי שהופיע על האלבום "ארת'לינג", הקימונו של ביורק מהאלבום "הומוג'ניק", התצוגה שבה ריסס בגרפיטי דוגמנית בשמלה צחורה ועוד ועוד ועוד. עם זאת, ייתכן שהמכנסיים חושפי השת בעלי הגזרה האולטרה נמוכה (שכונו גם Bumster Trousers) היו תרומתו הפרובוקטיבית ביותר לעולם האופנה, והם תפסו מעבר למצופה לכמה שנים טובות בראשית שנות ה־2000. איש לא יידע לעולם אם האשמה על הטרנד הנורא הייתה בגורמים שהביאו להתאבדותו של מקווין בשנת 2010.

https://www.instagram.com/p/BiglkvWg0td/

 

https://www.instagram.com/p/BgYOPidAJBS/

 

https://www.instagram.com/p/BgTpwZhAaOC/

 

 

דוקאביב, 17.5־26.5. הסרט "ווסטווד" ישודר גם בערוץ 8 של HOT, הסרט "מקווין" בהפצת סרטי יונייטד קינג יעלה לאקרנים ברחבי הארץ ב־16.6