ארגונים יהודיים נגד דייב שאפל: "המונולוג שלך ב-SNL – אנטישמי"

רגע, מותר לדבר על יהודים? דייב שאפל ב"סאטרדיי נייט לייב"
רגע, מותר לדבר על יהודים? דייב שאפל ב"סאטרדיי נייט לייב"

הקומיקאי האגדי, שפרובוקציות אינן זרות לו, פתח את ההופעה האחרונה שלו בהנחיית "סאטרדיי נייט לייב" בכך שצחק על ההסתבכויות הטריות של קניה ווסט וקיירי אירווינג - אבל צחק גם על העובדה שאסור לדבר על כך שיש הרבה יהודים בהוליווד

15 בנובמבר 2022

דייב שאפל שוב מסתבך, וכרגיל, בכוונה תחילה: המונולוג שלו בפרק האחרון של "סאטרדיי נייט לייב" עסק רובו ככולו ביהודים, באנטישמיות ובעיקר באנטישמיות של שני סלבריטאים שחורים – קניה ווסט וקיירי אירווינג. כצפוי, שאפל עשה זאת מבלי לחשוש להיכנס לפרובוקציות: המונולוג נפתח בכך שהוא הקריא מדף "אני מגנה אנטישמיות בכל צורותיה ועומד לצד חבריי היהודים", ואז מיד הוסיף בקריצה, "וככה, קניה, קונים לעצמך קצת זמן".

בהמשך המונולוג הוא לא חשש לקטול את קניה וקיירי, אבל גם התייחס למה ששאפל תופס כסטנדרט כפול לגבי על מי מותר לצחוק ובאיזה סטריאוטיפים מותר להשתמש. "אם הם שחורים, אז הם כנופיה. אם הם איטלקים, אז הם מאפיה. ואבל אם הם יהודים, הם צירוף מקרים, ואסור לדבר על זה אף פעם", הוא אמר, אבל אז גם אמר "זה שיש הרבה יהודים בהוליווד לא אומר שהם מנהלים את המקום. יש גם הרבה שחורים בפרגוסון, מיזורי", העיר בה פרצו מהומות ב-2014 לאחר שצעיר שחור, מייקל בראון, נורה למוות על ידי שוטר מקומי, "זה לא אומר שהם מנהלים את המקום".

אף שרוב הצופים הבינו שדבריו של שאפל לא מהווים תמיכה בדברים של קניה ווסט וקיירי אירווינג ("שאפל לועג לווסט ואירווינג ב-SNL", הייתה הכותרת המפורשת של הניו יורק טיימס) כעת, כמה ימים מאוחר יותר (טוב, "סאטרדיי נייט לייב" משודרת עם כניסת השבת, אז ברור שלקח לארגונים היהודיים קצת זמן להגיב), מנכ"ל הליגה נגד השמצה, אירגון יהודי-אמריקאי, כתב "אנחנו לא צריכים לצפות מדייב שאפל להיות המצפן המוסרי של החברה, אבל זה מטריד לראות את SNL לא סתם מנרמלת אלא הופכת אנטשימיות לפופולרית. למה רגישויות יהודיות זוכות להתעלמות בכל הזדמנות? למה הטראומה שלנו זוכה למחיאות כפיים?". מבקר התיאטרון של טיים אאוט ניו יורק, אדם פלדמן, כתב שהמונולוג של שאפל עשה יותר לנורמליזציה של אנטישמיות מכל דבר שקניה עשה. "כולם יודעים שקניה משוגע", כתב פלדמן בטוויטר, "שאפל ממתג את עצמו כאיש של אמיתות קשות. זה יותר גרוע".

בכל מקרה, שאפל זכה בינתיים גם לתמיכה המפורשת של מארק מרון, הקומיקאי והפודקאסט היהודי-אמריקאי, שכתב בניוזלטר השבועי שלו, "קניה לא במצב טוב כבר תקופה ארוכה אבל הגרסה האנטישמית שלו הלחיצה אותי. כשקיירי אירווינג הצטרף אליו אני, כיהודי, נלחצתי. תמיד ידעתי שיש זרם אנטישמי וקונספירטיבי בחלקים של הקהילה השחורה, אפילו בכנסיות מסוימות. אני שמחתי כשזה ספג ביקורת. לרגע נלחצתי שהצדדים הגרועים ביותר של התרבות הלבנה יתאחדו עם הצדדים הגרועים ביותר של התרבות השחורה, כנגד היהודים", כתב מארון.

האנטישמי של שרודינגר. דייב שאפל ב"The Closer" (צילום: יחסי ציבור)
האנטישמי של שרודינגר. דייב שאפל ב"The Closer" (צילום: יחסי ציבור)

"דייב שאפל עסק בזה מכל הצדדים שהוא רק יכל במונולוג שלו. הוא עשה את זה בכזו ערמומיות שבהתחלה חשבתי שהוא מנסה לנקות את קניה וקיירי ולהגיד שהעבירה היחידה שלהם הייתה להגיד בקול רם משהו שכל השחורים יודעים אבל לא אומרים פומבית. ואז הוא הצליח לאזן את עצמו ולפרק את תיאוריית הקונספירציה ולבסוף עסק במחיר החברתי של העבירה, והמציאות היא כזו שכשאנחנו אומרים משהו מחורבן, אנחנו משלמים מחיר. דייב יודע את זה. זה היה מעניין כי בסוף כל הקטע עסק במציאות של גבולות שאסור לעבור, תוך כדי שהוא עובר אותם, אבל כמובן שזה היה מצחיק. בגלל הכישרון שלו ובגלל הקונטקסט. אני עדיין חושב על זה. נראה, אולי מחר אני אחשוב שזה אנטישמי".

אז, האם דייב שאפל אנטישמי? קשה להאמין שכן. הוא ללא ספק נמשך לפרובוקציות ולדברים שהוא מרגיש ש"אסור להגיד", ואין ספק שהוא גם מרגיש שקניה ווסט וקיירי אירווינג זוכים לביקורת יתרה על מה שאמרו גם בגלל שהם שחורים, ולא רק בגלל התוכן של הדברים שלהם. מה שבטוח, צריך להיות עקביים. אם כששאפל צחק על הקהילה הטרנסג'נדרית הרעתם לו על כך שהוא לא מפחד מהסנואופלייקס, זה בסדר גמור, אבל אם ככה צריך לדעת לקבל את הבדיחה גם כשהיא על יהודים. אם כעסתם והוקעתם אותו כטרנספוב לפני שנה, אתם מתבקשים לכעוס גם עכשיו.