מכרה הזהב של משפחת דיין וסדרת הקאלט המוזרה החדשה

"דיין: המשפחה הראשונה" תעניין גם את מי שמכיר את הסיפורים, "לוס אספוקיז" מחזרת אחר קהל יעד משונה – וגם סרט הפשע הארוך בהיסטוריה

"דיין: המשפחה הראשונה" (צילום: באדיבות yes דוקו)
"דיין: המשפחה הראשונה" (צילום: באדיבות yes דוקו)
19 ביוני 2019

דיינו

ענת גורן אוהבת לחקור כוח. בסדרה הקודמת שלה, "המתמודדים", היא חיפשה סיפורים קטנים על אנשים שמתמודדים למועצה המקומית, אבל מרגישים שהם רצים לראשות הממשלה. עכשיו, בסדרת הדוקו החדשה שלה "דיין: המשפחה הראשונה", גורן בוחנת כוח אמיתי: משפחת האצולה של ישראל. אין משפחה מרתקת יותר ממשפחת דיין, על כל שורשיה הענפים. היא מעניינת כמעט מכל זווית: תרבותית, פוליטית, צבאית ורכילותית. השאלה היא, כמה כוח יש לגורן עצמה להתמודד עם האתגר הזה.

משפחת דיין היא אתגר שצריך הרבה אומץ בשביל להתמודד איתו היטב. הוא כולל מרואיינים עם הרים של כריזמה, בעלי ניסיון של שנים עם התקשורת, שכל אחד מהם היה יכול להחזיק דוקו לבדו. בנוסף, הסיפור של המשפחה הזאת כולל הררי חומר שצריך לתחום בזמן מוגבל. למרבה המזל, גורן מתמודדת עם האתגר באופן מרשים. את תחילת הפרק הראשון היא בוחרת לפתוח בסיפור על משה ורות המקבלים באפריקה גורת לביאה במתנה ומגדלים אותה בבית. זה לא סיפור על שר ביטחון, אלא על רוק סטאר. למעשה, גורן מתייחסת למשה דיין בתור סלב־העל הראשון בישראל: מי שפשוט הבין תקשורת טוב יותר מכולם והפך לדמות יותר משניצח במלחמות. ממשה דיין, גורן מותחת קו לכל הדמויות האחרות, אך אלה יעמדו תמיד בצלו של הגנרל הגדול.

קשה לעקוב אחר שלל הסיפורים המלווים את אילן היוחסין הסבוך של משפחת דיין. גורן קצת מסתבכת שם, ולכן גם אתם תיאלצו לעצור מדי פעם לנסות להבין מי קשור למי, ובכל זאת מדובר בסיפור כמעט בלתי אפשרי שמסופר בעריכה נבונה. נוסף על כך השילוב בין מרואיינת שאוהבת לשאול שאלות חצופות בפנים ומרואיינים שאוהבים לענות תשובות חצופות בפנים עובד היטב, ויש הרגשה שגם מי שמכיר את סיפוריה של המשפחה יוכל לגלות בה משהו חדש.

דיין: המשפחה הראשונה, ימי רביעי, 21:00, yes דוקו

לוס ווירדוס

בהודעת לעיתונות שנחתה בתיבות המייל השבוע, "לוס אספוקיז" שווקה קודם כל בתור שיתוף הפעולה החדש של לורן מייקלס (המפיק האגדי של "SNL" שאחראי גם לסדרות כמו "רוק 30") ופרד ארמיסן (שמייקלס הפיק לו את "פורטלנדיה").

אם אתם מכירים את שני השמות האלה, אתם בקבוצה מצומצמת אך מצוינת של חובבי קומדיות היפסטריות שמעוניינת להתחבר קודם כל לבני מינה ורק אחר כך לשאר העולם. באופן עקרוני זה אחלה, אבל גם אם אתם משתייכים לקבוצה הזאת יש סיכוי שתמצאו את עצמכם מבולבלים מול סדרה כמו "לוס אספוקיז", העוסקת בקבוצת חברים שמחליטה להקים עסק לבימוי סצנות אימה בסיטואציות אמיתיות (לדוגמה, לביים גירוש שדים אמיתי עבור כומר שרוצה להתפרסם).

הסדרה כולה בספרדית, יש לה קצב משונה, הומור שצריך להתרגל אליו ודמויות שעושות דברים בלתי הגיוניים באדישות מוחלטת כגון הפעלת מאוורר שעשוי כולו משוקולד. נראה שמדובר בהצהרת כוונות מטעם היוצרים: מוזרות לשם מוזרות. עם זאת יש גם דבר ישיר וחמוד ב"לוס אספוקיז", והיא מרגישה כמו קול ייחודי לקהל ייחודי שאני ממש מקווה שיש שם בחוץ, כי מגיע לה צ'אנס להיות אולי קאלט של קבוצה משונה מאוד מאוד. כבר אמרתי שזו סדרה משונה ממש?

"לוס אספוקיז", ימי שלישי 22:30, HOT HBO

סרט הפשע הארוך בהיסטוריה

לניקולס וינדינג רפן – הבמאי הדני המטורף של "ברונסון", "דרייב" ו"רק אלוהים סולח" – יש סדרה חדשה באמזון: "זקן מדי מכדי למות צעיר". על פי הפרק הראשון נראה שהבמאי נמצא בטריטוריות מוכרות (פשע) ומנצל את הכסף של אמזון ליצור סרט באורך של הרבה יותר מעשר שעות. בינתיים, אחרי פרק אחד, התחושה העיקרית שעולה היא בלבול. עם זאת אי אפשר שלא להיסחף אחרי העולם האלים והמבריק של רפן. אילו רק לכולנו היה זמן לשרוף מול הסרט הארוך של השנה.

"זקן מדי מכדי למות צעיר", אמזון