הקוד האתי – דיני מעבר דירה

מתי אפשר לוותר על המוביל ולבקש מחברים שיעזרו לכם להוביל את הדירה, כמה טיפ צריך לתת ועוד כמה כללים למעבר דירה מוסרי

עוברים דירה (צילום: שאטרסטוק)
עוברים דירה (צילום: שאטרסטוק)
18 בינואר 2018

 

הארגז הנעלם

בעת הזמנת המוביל תצטרכו למסור רשימת מלאי מסודרת של מה בדיוק הוא אמור להעביר (בעיקר בשביל התמחור של ההעברה וההחלטה אם בכלל שווה לו לבצע אותה). במקרה כזה אסור לכם לשקר ממש, אולם אתם כן יכולים לשחק עם המידע באופן שיצטייר למוביל כהובלה קלה יחסית. לדוגמה, שלושה ארגזי ספרים יכולים להפוך בכיף לשני ארגזי ספרים ועוד ארגז של פיצ'פקעס, קומה שישית בבניין בלי מעלית של חצאי קומות יכולה להפוך לקומה חמישית וכו'.

חג הפועלים

טיפ למוביל הוא טיפ הכרחי, שאמור להיות מועבר ישירות לכיסו של העובד. סכום הטיפ ינוע בין 50 ש"ח לעובד (לבוס עצמו אין צורך לתת טיפ) והוא יינתן באלגנטיות לבוס תוך כדי זריקת המשפט: "זה לעובד שלך". במקרה שאתם חשים אי נוחות ממערכת היחסים בין הבוס לעובד שלו ואף חוששים שהטיפ לא יגיע לכיס הנכון, אפשר לתת את הטיפ ישירות לעובד. כדי למנוע פשיטת רגל כלכלית כדאי לברר מראש עם כמה עובדים המוביל מגיע. פועלי כל העולם התאחדו.

המוביל הארצי

היזהרו בכבודם של המובילים. ראשית, הם לא מנקים אז אל תצפו מהם לנקות אחריהם את הבלגן. כמו כן, שתפו איתם פעולה וענו לכל השאלות, כולל האישיות – כמה אתם עומדים לשלם בדירה הזאת או אם תגורו שם לבד (נשים מוחרגות מחובת המענה על השאלה הזו). שימו לב שבמקרים רבים הם יביעו תמיהה על ההחלטה שלכם לשלם כל כך הרבה על חלל כל כך קטן, אל תיכנסו איתם לוויכוח אידאולוגי על תל אביב מולל פריפריה, הם יכולים לשבור "בלי כוונה" את כוס הקפה של קדישמן שאתם כל כך אוהבים.

לא חברי

מתי אפשר לוותר על המוביל ולבקש מחברים שיעזרו לכם להוביל את הדירה? כמעט אף פעם, תנו לאנשים ליהנות מהשבת שלהם, חתיכת קמצנים. אם אתם בכל זאת מתעקשים להשתמש בחברים, רק במקרה של אבטלה (מהסוג של באמת אין לכם כסף, לא אבטלה כי אתם בעלי הבית של שתי דירות שקיבלתם בירושה) מותר להשתמש בחברים – ורק להובלה הכוללת עד שלוש נגלות מהאוטו לדירה.