הקוד האתי – דיני קבוצות פייסבוק

מה לעשות אם חבר צירף אתכם לקבוצת פייסבוק שאתם לא מעוניינים בה ועד כמה מותר לחפור בפוסטים בקבוצות סגורות? המדריך המלא להתנהלות בקבוצות פייסבוק

פייסבוק (shutterstock)
פייסבוק (shutterstock)
8 במרץ 2018

לימודי הצורפות

עובדים בגוף תקשורת והבוס שלכם הכריח אתכם לפתוח קבוצת פייסבוק סגורה ולנהל אותה כי הוא קרא שזה הטרנד עכשיו? אתם רשאים להוסיף לקבוצה רק את החברים שלכם מהמעגל הקרוב פלוס חברי פייסבוק שנראה לכם שיהיה להם עניין בתכנים שיוצפו בקבוצה. לא חובה לשלוח למאות.

תוכנית הגרעין

הוסיפו אתכם לקבוצה כזאת? מצד אחד זה הכי קרוב אי פעם שתגיעו להיות חלק מ"גרעין מייסד", מצד שני אתם הולכים להיום חשופים לחפירות קשות. בהחלט מותר לכם לעזוב באופן מיידי (אפילו אם המנהל הוא חבר) או לפחות לשים על מיוט. אסור לכם לפרסם פוסט זועם בסגנון "ביי לוזרים", אלא אם כן אתם רוצים לממן מעכשיו את החבר המובטל בקרוב שלכם.

בגבולות השיח

כשמאסלו דיבר על הצורך של האדם להשתייך לקהילה הוא כנראה לא התכוון לפנטזיה של מארק צוקרברג ולכן יש להתנהל בהתאם: אל תפתחו בקבוצה נושאים שלא קשורים לתוכן המקורי שלה והימנעו מלהציע מפגשי קבוצה חברתיים לא וירטואליים. אף אחד לא באמת רוצה להיפגש בגן מאיר ולדבר על הפרק האחרון של "שפחה".

המכנה המשותף

הקבוצה היא לא תחרות למי יש יותר גדול, וב"גדול" אנחנו מתכוונים להון סימבולי. סבבה שאתם עכברי טלוויזיה שמכירים את כל הקאסט של "דוקטור קווין רופאה במערב" ומצטטים מ"בועות", אבל אם לא תיישרו קו עם רמת הידע הממוצעת של הקבוצה תימצאו את עצמכם לא רק בלי לייקים, אלא אף מנודים באופן וירטואלי מהקהילה.

המרחב הבטוח

בגדול, מה שקורה בקבוצה נשאר בקבוצה. אם חששתם לכתוב פוסט חופר וארוך מדי בתחום העניין שלכם, הקבוצה הרלוונטית לנושא היא בדיוק המקום. כאן אי אפשר להאשים אתכם באכילת ראש ואף אחד שלא מתעניין בנושא לא יראה את הפוסט. לעומת זאת חוק "מה שקורה בווגאס…" הזה אינו חל על הערות מיוזגיניות וגזעניות או על חיבה יתרה לסדרות כמו "סברי מרנן". במקרה כזה צפו לשיימינג קולוסאלי ממש כמו בפיד הציבורי.