בהתחלה היא הייתה נראית כמו חורבה, עכשיו היא ממתק

הדירה של תומר ארד (צילום: אור אדני)
הדירה של תומר ארד (צילום: אור אדני)

איך הופכים 20 מ"ר לדירה פונקציונלית שאין בה שום דבר מיותר? עם הרבה סבלנות וכישרון. האמת, רק על זה מגיע לתומר ארד מדליית זהב

28 בנובמבר 2019

כאן גר: תומר ארד (30), מעבד מידע
לוקיישן: רחוב יונה הנביא
מטראז': 20 מ"ר
ותק: שנתיים, שכירות

"דלת לידי גרים חברי ילדות מהצפון. כשהם שמעו שאני מחפש דירה הם פקחו אוזניהם ובשנייה שהשכן מהדלת לידם החליט שהוא עוזב הם תפסו את הדירה ועזרו לי להיכנס אליה. הדירה אז הייתה נראית כמו חורבה, ממש מרתף עינויים. זה היה נורא והאמת שלא ידעתי אם אני מסוגל לעשות את זה בכלל. המיקום שהוא מטר מהים, העובדה שזו דירה דלת ליד חברים והמחיר האטרקטיבי שלה גרמו לי להיכנס לפרויקט הזה.

"בשלב הראשון הכנתי שרטוט ותכננתי ממש איך אני רוצה שדברים ייראו, כי החלל ממש קטן והיה פה חוסר ניצול מוחלט. בשלב השני הבאתי מסור דיסק וניסרתי כל מיני ברזלים וצינורות שיצאו מהקיר בלי שום תמיכה. בשלב השלישי צבעתי את כל הדירה מחדש, אחר כך טיפלתי בחשמל ועבודת העץ הייתה במקביל.

"בעל הבית בנה פה הרבה דברים מעץ בצורה לא נכונה לפרופורציות של הדירה, אז פירקתי את כל מה שהוא בנה מהעץ ומחזרתי אותו לרהיטים וקונסטרוקציות חדשות. אחרי שדברים עמדו בדירה פתחתי עיניים והתחלתי לחפש ריהוט וחפצים דרך חברים ומהרחוב ולשפץ אותם לדירה. בסך הכל לקח חודשיים עד שאפשר היה לחיות בדירה ואחר כך עוד חצי שנה של איסוף חפצים וריהוט.

"הבניין הוא לשימור, הוא שימש כמשרדים של הבריטים. הוא מאוד ישן ומרגישים את זה בתשתיות אבל מפני שהבנייה ישנה אז היא טובה. הדירות אינן מחולקות, יש בידוד מוחלט בין החוץ לפנים אז נעים במהלך כל עונות השנה. בסלון יש קיר לבנים אדומות".

לעוד דירות מהממות בתל אביב

ארון בגדים פתוח מעץ אורן בתכנון של תומר ובעיצוב שלו עם אביו. "הארון בא איתי מהדירה הקודמת שבה גרתי עם שותפים. תמיד ארונות סגורים נראו לי מסיביים מאוד, כמו איזה מקרר, והחדר היה קטן. משהו בארון פתוח מכריח אותך לשמור על סדר וארגון של הבגדים, לעומת ארונות סגורים שבהם אתה יכול לדחוף ולדחוף ואז אתה לא מוצא כלום. בחורף בגדי החורף בחוץ ובקיץ כל בגדי החורף עולים לבוידעם, וזה מאוד פרקטי ונעים"

הספרייה, המדרגות וכוננית העץ בפינה תוכננו יחד. המדרגות והכוננית עשויים עץ אורן והספרייה מעץ מהגוני ששימש קונסטרוקציית מדפים סלאש מגירות שהיו כאן בדירה. זה היה מאוד לא פרקטי ולא ניצל את העץ כמו שצריך, אז הורדתי את הקונסטרוקציה הזו, שייפתי ממנה את כל הדבק ועשיתי מחומר הגלם משהו יותר מותאם. ידעתי שאני רוצה שמדפים ישתלבו בדיוק עם המדרגות ולכן ההפרשים בדירוג של המדפים זה לשיפוע של המדרגות. גם רציתי מקום לאחסון בדירה אז מה יותר טוב מאשר מתחת למדרגות?"

הדירה של תומר ארד (צילום: אור אדני)
הדירה של תומר ארד (צילום: אור אדני)

הספרייה וצמחייה מגידול ביתי על המדפים. "רציתי תמיד שכשאעבור לדירה משלי תהיה לי ספרייה נחמדה, לכן זו הפינה האהובה עליי. את רובם קניתי ביד שנייה כי גם ספרים אפשר למחזר, הכל מחנויות שאני קונה בזול או שהחלפתי אותם בספרים אחרים – והחלום שלי הוא לקרוא את כולם. הספרים בספרייה מסודרים לפי סדר מסוים – למעלה יש ספרי פילוסופיה, מדף תחתיו ספרי יהדות, אחריו רומנים ועיצוב, תחתיו ספרי ניו אייג', ובמדף האחרון – שאריות שעוד לא מצאתי להם קטגוריה"

פינת העבודה המודולרית. "החלל שאני חי בו הוא יותר צר ומלבני מאשר ריבועי, וידעתי שיהיה פה סלון שארצה איכשהו לעבוד בו אבל שתהיה אפשרות לשבת. די מהר הבנתי שאני חייב לבנות משהו מתקפל בנישה הנחמדה שבקיר. למען האמת אתה מתכנן הרבה דברים ואז בסוף לא באמת משתמש בהם. לא יוצא לי לעבוד פה הרבה, אבל אני אוהב מאוד את הטריק, זה משמש כבר לאוכל כשבאים חברים. כשאני תולה כביסה זה מפנה לי מלא מקום. הכיסאות שהגיעו אחרי הבר הם מעץ מייפל וגם אותם תכננתי ואבא שלי הכין"

עבודות מעל פינת העבודה. "העבודות הן של חברים טובים שלמדו איתי בבצלאל, ובניגוד אליי סיימו את התואר. ציורי המים של ליאל ניצן – צייר מדהים; העט האמצעי זה של עמליה מגריל, ולמטה – של צורי שהיה שותף שלי בירושלים. בגדול חשבתי למלא את כל הקיר בציורים של אנשים מוכשרים"

מבט אל הסלון. "יש לי חבר שעובד במשרד הייטק שמכר את כל הריהוט שלו ממש בזול. הוא התקשר אליי ואמר לי לבוא. אז באתי וקניתי את ספת הסלון הזאת ממש בזול"

שולחן סלון. "עשוי מעץ לימבה ומהגוני ששימשו למדרגות בדירה. אלו עצים יקרים מאוד והייתי חייב לנצל את העץ היפה הזה. תכננתי מהר באוטוקאד (תוכנה לעיצוב תלת ממד) איך השולחן ייראה מבחינת גודל וכו', הדבקתי את העצים יחד ויצרתי את השולחן הזה. את המסגרת עשה מסגר מהצפון"

מדף בסלון. "את המדף אבא שלי בנה בנגרות מסורתית, כלומר בלי חשמל, עם מסורים ידניים מיוחדים ומקצועיים וצביעה. את המנורה שמצאתי ברחוב שייפתי קצת ובעיקר החלפתי כבל חשמל, ויש קופסת גפרורים יפה מאמסטרדם שחברה טובה הביאה לי ועוד קופסאות יפות שנשארו עם השנים"

המטבח. "ה־OCD שלי גרם לי לבנות את ארון המטבח כך שהוא יתאים בדיוק לקווים של הקרמיקה בקיר. הכל מתחיל ונגמר בדיוק בקו של הקרמיקה"

ארונות המטבח. "מה שמוביל אותי בעיצוב הדירה הוא ניצול מקסימלי עם טאץ' עיצובי. למדתי שנתיים אדריכלות בבצלאל, ומתוך ניסיוני הדל כסטודנט אני מכניס הרבה מהטעם האישי שלי לעיצוב הדירה. הכל פה עשוי עץ וגם לעץ יש מגבלות עיצוביות, ודאי כשהוא צריך להיות שימושי, אבל ניסיתי לעשות מה שאפשר"

קופסה לקפה שתומר בנה

ארונית במטבח. במקור אמורה להיות פה מכונת כביסה, גם יש פה ברז מצחיק כזה שיוצא מהקיר, אז תכננתי את זה בגודל של מכונת כביסה. הרהיט ממייפל ועץ יו – עץ אנגלי שפעם שימש לריפוי סרטן ולכן היום כבר לא כורתים אותו אז הוא אחד הפריטים האחרונים מהעץ הזה בארץ"

סקווטי פוטי, גם הוא משאריות עץ של העבודות שלי בנגרייה. בתור אחד שמכבד את המעמד האינטימי הזה, הייתי צריך לעשות את המוצר שיהיה כמה שקרוב לחוויית הישיבה המושלמת. הוא בן בית חדש ואני מרוצה ממנו מאוד"