לראשונה מזה כ-20 שנה: מחירי השכירות בתל אביב ירדו ב-10 אחוזים

יקר, יותר יקר, הכי יקר, פחות יקר. תל אביב (צילום: RoofSoldier/שאטרסטוק)
יקר, יותר יקר, הכי יקר, פחות יקר. תל אביב (צילום: RoofSoldier/שאטרסטוק)

עכשיו זה רשמי: בעקבות המלחמה צנחו מחירי השכירות בעיר בכ-10 אחוזים בממוצע לעומת ספטמבר 2023 ונותרו נמוכים גם בדצמבר, היצע הדירות הקטנות הכפיל את עצמו ושוכרים בכל רחבי העיר מדווחים כי אינם מצליחים לסבלט את דירותיהם. החדשות הרעות: החודש הסתמנה מגמת התאוששות קלה

שוק הדירות השכורות בתל אביב מתקשה להתאושש, וזו אולי הבשורה הטובה היחידה לכמחצית אחוז מתושבי העיר המתגוררים בדירות שכורות. על פי דיווח בחדשות 12, גם כמעט ארבעה חודשים מפרוץ המלחמה נותרים מחירי השכירויות בעיר נמוכים משמעותית מכפי שהיו לפני שבעה באוקטובר, וגורמים בענף מעריכים כי מדובר בירידה של כעשרה אחוזים בממוצע בשכר הדירה.

>> התל אביבים החדשים: 11 המלצות להישרדות בשכונת פלורנטין

הנתונים מאשרים את מה שבדיקה אנקדוטלית מעלה במרבית חלקי העיר: השוכרים חוששים להתחייב בתקופה של חוסר ודאות, המשכירים שחיכו להתאוששות שלא הגיעה מתייאשים ומורידים מחירים בהמוניהם כדי לחתוך בהפסדים על דירות ריקות, ואילו משפרי דיור שביקשו לנצל את המצב ולמצוא דירה במחיר אטרקטיבי אינם מצליחים לסבלט את דירותיהם הנוכחיות כדי לעבור לדירות חדשות.

מי יבנה בית בתל אביב? וואלאק לא יודעים. נדל"ן בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)
מי יבנה בית בתל אביב? וואלאק לא יודעים. נדל"ן בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)

על פי דיווח ב"דה מרקר" הבוקר, במהלך חודש דצמבר חלה התאוששות מסוימות בשוק הדירות השכורות, בעיקר בכל הקשור לדירות שלושה וארבעה חדרים, אך המחירים המשיכו לרדת, כשבאזור עבר הירקון המזרחי צונחים המחירים בשיא של 12 אחוז לעומת ספטמבר 2023.

גם הביקושים לדירות קטנות בקריסה, לאחר שמאות מהן נפלטו לשוק בעקבות התאיינותו של שוק ההשכרה לטווח קצר לתיירים, כשבדצמבר מוצעות 1,721 דירות כאלה להשכרה לעומת 569 דירות בתקופה המקבילה אשתקד. בנובמבר עמד ההיצע כבר על 1,923 דירות, מה שמסמן אולי התאוששות קלה בקטגוריה.

דרושים כ-80 אלף כאלה. פועלים סינים בדרכם לאתר בנייה (צילום: שאטרסטוק)
דרושים כ-80 אלף כאלה. פועלים סינים בדרכם לאתר בנייה (צילום: שאטרסטוק)

בענף הנדל"ן מעריכים כי האטת הבנייה ברחבי העיר מאז תחילת המלחמה, עקב הקושי בגיוס פועלי בניין שאינם פלסטינים, תוביל בסופו של דבר לזינוק מחודש במחירי רכישת הדירה ועמה עלייה מחודשת במחירי השכירויות, ומצפים כי מגמת ההתאוששות שהחלה להסתמן בדצמבר תתחדש ותחזיר את תל אביב למעמדה כעיר שכל דירה פנויה בה נחטפת. נקווה שלא.