די לדיקטטורת המזגנים: אני חי בדירה תל אביבית ואין לי מזגן. מבחירה

הקיץ בפתח ואיתו היבבנות הרגילה: "אני לא יוצא החוצה בחום הזה". במקום להתרגל לאקלים המקומי, הישראלים הפכו ליצורים חסרי ישע שתלויים בחסדי "אלקטרה" ו"טורנדו"

שון גיטלמן (צילום מסך)
שון גיטלמן (צילום מסך)
23 באפריל 2017

הפיד שלי אתמול הורכב ממילות המפתח "חם" ו"מזגן". זה קורה, אגב, בכל שנה – האביב מגיע ועימו השרב הראשון, ומייד כולם מאבדים את הראש. "אל תצאו החוצה, זו מלכודת!"; "הדלקתי את המזגן, נתראה בנובמבר". עוד משהו שקורה בכל שנה: הפיות שנפערים כשאני מספר שאין לי מזגן. מבחירה. בתל אביב.

יש משהו מטורף באובססיה הישראלית למזגנים. פעם היו חושבים פעמיים אם להדליק או לא, וזה במקרה שיש בכלל מזגן. היום החלום הישראלי כולל דירה במערב ראשון לציון, שלושה ילדים, כלב ומזגן. מעונה לעונה הטלוויזיה מתמלאת בפרסומות למזגנים שקטים יותר, טובים יותר, עם פרזנטורים מעצבנים יותר. והישראלים משדרגים. קחו למשל את "אלקטרה", שממתגים את עצמם כ"מזגן של ישראל". די בשם כדי להעביר צמרמורת בגופם של טובי בנינו. נשותינו מתרגשות למראה שון גיטלמן וה"טורנדו" שלו. דירה להשכרה ללא מזגן הפכה לנכס גרוע יותר מדירה בקומה חמישית ללא מעלית.

המיזוגיזציה הפכה את מזג האוויר הישראלי על פניו. בחוץ: קיץ מזרח תיכוני, חם, לח. בפנים: קר מוות. הישראלים חושבים פעמיים אם לצאת החוצה מהאיגלו שהוא ביתם, כי בחוץ, שומו שמים, מעל ל-30 מעלות. וכשהם כבר יוצאים, ואז חוזרים לביתם הממוזג מזיעים, הם מצטננים. וכך נולדה התופעה הבזויה של מצטנני הקיץ. את המצח מקנחים במטפחת אחת ובאחרת את האף. כאילו שאנחנו בחורף הקנדי וצריכים להסיק את הבית כדי לא לקפוא למוות. בסך הכל קצת חום. שום דבר שמאוורר תקרה, חלון פתוח, תנועה איטית ובירה צוננת לא יכולים לפתור.

תפתח חלון, תתלבש בהתאם לאקלים, ויהיה בסדר (צילום: שאטרסטוק)
תפתח חלון, תתלבש בהתאם לאקלים, ויהיה בסדר (צילום: שאטרסטוק)

יש בעיה עקרונית, כמובן, בישראל בכלל ובתל אביב בפרט. האדריכלים שהביאו את הבאוהאוס לעיר אמנם הבינו את האקלים והתאימו את הבנייה לתנאי מזג האוויר כאן, אבל מאז רוב הבניינים שנבנו כאן לא מנצלים את תנאי מזג האוויר הייחודיים, ובהם הבריזה שבאה מהים. אם לא התמזל מזלנו לגור בבנייה הקלאסית של תל אביב, נגזר עלינו אוויר עומד.

אז אם אתם גרים בבנייני הבאוהאוס של תל אביב, אין לכם תירוץ. אבל גם מי שגר בבנייה מאוחרת יותר חייב להרגיע. התלות במזגן הופכת אותנו לחברה שלא קשורה למקום. לא צריך להיות כנעני אדוק כדי להבין שבלי להרגיש נח בסביבה שבה אנחנו חיים ובארץ שעליה אנחנו טוענים בעלות לעד נהיה נטע זר. התלות הזו הפכה ישראלים רבים לחיה יבבנית ובלתי נסבלת בקיץ. יש אנשים שלומר "אני לא יוצא החוצה בחום הזה" אשכרה נשמע להם כמו דבר הגיוני. כן, זה דביק, וכן, זה חם, אבל זה לא סוף העולם.

אנשי השמיכה ומזגן, אתם הכי גרועים (צילום: שאטרסטוק)
אנשי השמיכה ומזגן, אתם הכי גרועים (צילום: שאטרסטוק)

וכמובן, כל שעה של מזגן בבית מביאה למעגל קסמים של התחממות בחוץ. המזגנים פולטים חום לסביבה וגזי חממה שרק מגבירים את ההתחממות מדי שנה, שבתורה גורמת לכולם להדליק את המזגן יותר ועל טמפרטורות נמוכות יותר ויותר, מה ששוב רק מחמם את העולם, וחוזר חלילה. שמעתם את זה, אנשי שמיכת הפוך והמזגן בלילות הקיץ?

צריך לשים קץ לדיקטטורת המזגנים הדכאנית והמסרסת. להפיל את משטר ה"אלקטרה" וה"טורנדו". תפתחו חלון, תורידו חולצה, תפעילו מאוורר, תאכלו אבטיח, תעשו פוּ. הכל, רק לא להפוך ליצורים חסרי ישע בקיץ התל אביבי הנהדר שמתרגש עלינו לטובה. גם הקיץ לא אקנה מזגן. אני חי בתל אביב.