יוקר הפתיחה: בדקנו כמה לוקחים על דמי חליצה במסעדות בעיר

דמי חליצה. צילום: shutterstock.
דמי חליצה. צילום: shutterstock.

ב-2008 דמי החליצה עמדו בעיר על תעריף של כ-30-40 ש"ח, אבל אתם יודעים - אנחנו גרים בעיר הכי יקרה בעולם והמעמד הזה מחייב. נאמר שחלק מהמסעדות כבר מתקרבות לסכום תלת ספרתי, וזה לא בא טוב

15 בדצמבר 2021

זה שאנחנו גרים בעיר הכי יקרה בעולם כבר הפנמנו ואף חווים על בשרנו על בסיס קבוע. מה לעשות, זה כואב לנו כל פעם מחדש. לפני כשבוע אכלתי במסעדת a החדשה והמהוללת של יובל בן נריה. היה טעים והכל, אבל תעריף דמי החליצה במסעדה הותיר טעם מריר. הוא ניצב על 85 שקל עבור בקבוק יין אחד. והבאנו שניים. תעשו את החשבון. מבאס.

a (צילום: עמית גירון)
a (צילום: עמית גירון)

חזרנו אחורה ל-2008 כדי לגלות שאז דמי החליצה עמדו על תעריף של בין 30 ל-40 שקל. מאז נחלצו הרבה מאוד בקבוקים והמחיר הוכפל ואף שולש, כי בכל זאת צריך להצדיק את מעמדנו כעיר הכי יקרה בעולם. 

אשת היין דניה דובסון, שעובדת כסומלייה במסעדת יפו תל אביב וברשת חנויות היין מנו וינו, שופכת לנו מעט אור על נוהג דמי החליצה. "מצד אחד המסעדה עובדת קשה על בניית תפריט יין שיהיה מתאים לאווירה, לאוכל ולחתימה הקולינרית של המסעדה כולה. במרבית המקרים יהיו גם יינות במחירים נגישים לכל כיס", היא מציינת.

הוטל מונטיפיורי. הוגנים. צילום: אנטולי מיכאלו
הוטל מונטיפיורי. הוגנים. צילום: אנטולי מיכאלו

"אבל כשאנשים מביאים יין למסעדה, הם לרוב לא עושים את זה מטעמי מחיר בלבד, וזהו דבר שנהוג בעולם כולו", היא מוסיפה. "להביא יין למסעדה זה לא כמו להביא קטשופ למקדונלדס, זה נובע מתוך אהבה והיכרות עם עולם היין. כסומלייה המנסה לפתח תרבות היין בישראל אני מאמינה שזה נהדר שאנשים רוצים לשתות את היין שהם מכירים, אוהבים ולדעתם מתאים לאוכל המדובר. כל עוד תרבות היין תמשיך להתפתח ולא תהיה תרבות לעשירים בלבד, כל הצדדים מרוויחים. לדעתי ראוי שמסעדה תגבה דמי חליצה סבירים, שכן בסופו של דבר המסעדה משקיעה משאבים רבים בבניית תפריט היין שלה ובהכשרת צוות יין מתאים". 

מפה לשם יצאנו לבדוק באופן מדגמי מהם תעריפי דמי החליצה בחלק ממסעדות העיר השונות – וחילקנו את המקומות שנבדקו לשלוש קטגוריות: יקר, בינוני והוגן (זול). נציין גם שוב שדמי חליצה נגבים מהלקוח כל עוד היין המדובר לא מוצע בתפריט. אם הוא מוצע, לא ניתן להביאו. 

1. יקר

שילה (89 ש"ח), (85 ש"ח) a, טאיזו (85 ש"ח), ג'ורג' וג'ון (80 ש"ח), פרונטו (70 ש"ח). כמו כן מצאנו שבברוט לא מאשרים להביא יין.

2. בינוני

וייס (65 ש"ח), מלגו ומלבר (60 ש"ח), אנימאר (60 ש"ח), Opa (60 ש"ח), צ'יקטי (59 ש"ח)

3. הוגן

צפון אברקסס (50 ש"ח), בר 51 (45 ש"ח), הוטל מונטיפיורי (40 ש"ח), סנטה קתרינה (40 ש"ח), יפו תל אביב (40 ש"ח). כמו כן גילינו שהבסטה צדיקה בסדום – שם לא גובים דמי חליצה.